Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte om det diskuterats förut, men har du testat någon slags aktiveringsmatplatta? Jag har ju en till Älva för mental stimulans, men också för att maten ska gå långsammare att äta (kortison = hungrig katt). Kanske Megara skulle tappa intresset för kablar om hon var mer fokuserad på något annat? Matplatta ger ju mer belöning är att tugga kablar.

Så här ser Älvas matplatta ut. Borde funka för blötmat också, även om det så klart blir kletigare.

Visa bifogad fil 54573
Edit: oj oj oj, ekande tom... Men Älva har faktiskt lite blötmat i en skål här, så hon svälter inte ihjäl. :p

Jo har funderat på det, men Megara får bara blötmat därmed blir det svårt med aktivitetsplattor och bollar. Jag vill inte att hon ska äta torrisar öht vilket gör det lite svårare. Om det fanns aktivitetsplattor för blötmat skulle jag köpa det, men hon måste ändå kunna lösa det relativt ok så blötmaten inte ligger för länge

Edit: Såg att du skrivit att den fungerar med blötmat också så kanske värt ett försök.
 
Jo har funderat på det, men Megara får bara blötmat därmed blir det svårt med aktivitetsplattor och bollar. Jag vill inte att hon ska äta torrisar öht vilket gör det lite svårare. Om det fanns aktivitetsplattor för blötmat skulle jag köpa det, men hon måste ändå kunna lösa det relativt ok så blötmaten inte ligger för länge

Edit: Såg att du skrivit att den fungerar med blötmat också så kanske värt ett försök.

Finns massa skålar och ”slickmattor” för blötmat och färskfoder. De flesta riktar sig till hund men finns väl inte några hinder att använda dom till en katt.

Gå in på dogmania och kolla deras ”äta-sakta skålar” :)
 
Siamesen får ju kortison varannan dag. Hon hatar tabletter I allmänhet och kortison i synnerhet. Har efter mkt trixande hittat ett sätt som fungerat. En halvmjuk tuggpinne jag bryter bitar av och med vist besvär får in tabletten i. Efter att ha delat den i flera små små bitar. 9 av 10 ggr går det bra men den tionde får hon ut tabletten.

Nu beställde jag från apotea och passade då på att köpa en förpackning easy pill för katt. En köttsmakande "deg" man knådar in tabletten i.

Herregud. Katten stod på bordet och vevade med tassarna när jag gjorde iordning och slukade det sen! Kan rekommenderas med andra ord.
 
Megara ligger och sover bredvid mig på sidan och jag kan se att hon andas. Inte snabbt och hon snarkar inte, men är det någon annan vars katt andas så man ser det när den sover? :idea:
 
Samma här. Så var det det du menade @MJLee eller menade du något annat? Synd tydligt på alla mina tre

Ja exakt alltså att jag ser hennes bröstkorg/mage höjas och sänkas, inte snabbt utan normalt och i princip bara när hon ligger utsträckt på sidan. Blev lite fundersam om hur vanligt det var.
 
På tisdag ska jag till veterinärkliniken med Prada för epilepsiutredning 😔
Lilla Paddan ❤️
Hennes anfall har varit korta och hon är lika glad och full av energi som alltid men vill såklart kolla upp så det inte är något annat fel och om vi ska sätta i medicin.
Hon är supersnäll med allt så ge henne tabletter kommer inte bli något problem alls som tur är.
 
Flyttdag idag! Men det är nära så jag planerar att åka fram och tillbaka med det mesta medan katten får vara kvar hemma till sista turen, hon är rädd för andra personer så hon håller nog sig borta medan vi bär ut mina saker. Väl i nya stugan så får hon nog vara i badrummet med kattlådan medan jag och hjälpredorna plockar ut det sista.
Så får hon komma ut i resten av stugan när de åkt och det är bara hon och jag. Tror att det blir bra förhoppningsvis.
 
Hade inte räknat med att hon skulle vara rädd för miljön också dumt nog :( Nu ligger hon och trycker i ett hörn och jamar med jämna mellanrum som hon gör i buren. Sitter på golvet med henne just nu medan jag vilar mina fötter lite. Men jag hoppas att det är bara tid och lugn hon behöver :heart
 
Nu började hon röra mera på sig av egen hand i badrummet men började även jama högt igen O_o:rofl:
Men hon hittade åtminstone sin låda 😅

Och vågade knappt kika ur rummet innan hon gick tillbaka till "sitt" hörn. Men nu ligger hon åtminstone inte ihopkurad utan med bakbenen åt sidan. Edit: Ett litet tag iallafall..
 
Senast ändrad:
20200726_140356.jpg

Hon har hittat ett jättebra ställe tycker jag! Men hon flämtade lite med öppen mun nyss så jag hoppas att hon inte är alltför stressad :heart
 
@Asko: Hon kommer att boa in sig. Mina två var livrädda när vi åkte till särbon första gången (första längre resan och bortaboendet för dem... en liten tripp på 54 mil). De dök under en varsin säng direkt och satt där ett bra tag innan de vågade se sig om.

Nästa gång vi var dit visste de exakt var de var och intog sina ställen på en gång. Första gången i kontoret i Jämtland var heller inga problem, de gick på upptäcktsfärd direkt.

Missia var ju själv med mig i Sorsele och samma där, hon gjorde sig hemmastadd direkt.
 
Eftersom jag tvingats flaxa till så många olika ställen de senaste åren är jag evigt tacksam att jag haft katter som alltid varit coola med att åka i väska även vid längre sträckor och byten mellan olika färdsätt och också katter som spatserar ur väskan med svansen rakt upp och noga undersökt allt med en här kommer jag attityd och ätit/gått på lådan direkt.

Och som inte ens brytt sig om glada hundar - särskilt en unghund - som vill leka och nosa i baken. Megara är dessutom helt förälskad i min pappas hund till den grad att hon överger mig för Misty.
 
Alice har övergått till fasen där hon följer mig som min skugga, men däremot så bajsade hon just i lådan för första gången i nya hemmet :banana: (hon passade på medan jag var där och pysslade med temperaturinställningarna 😅)

Bäddade just nya sängen och lade mig på den med Alice så kanske hon kan slumra lite :D:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
150
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
5 369
Senast: Clabbe
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
804
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp