Kattsnack #8

Inte som mina korkade djur som går till en annan dörr och tror att det ska vara bättre där

Lukas tror på att samma dörr kan ge ett annat resultat om man bara väntar 10-20 minuter. När det inte fungerar så beordrar han matte att fixa vädret och blir sen mycket sur när en tredje öppning av samma dörr avslöjar samma snö och kyla. Han har tydligen en helt klappkass matte som inte ens kan fixa vädret!
 
Lukas tror på att samma dörr kan ge ett annat resultat om man bara väntar 10-20 minuter. När det inte fungerar så beordrar han matte att fixa vädret och blir sen mycket sur när en tredje öppning av samma dörr avslöjar samma snö och kyla. Han har tydligen en helt klappkass matte som inte ens kan fixa vädret!
Mest roligt att han faktiskt bott ute i sånt väder.
Och numer tycker att det där kan man inte gå ut i
 
Brutalitet har utövats på måndagskvällen. Stora starka Brunetten har fått pedikyr och blivit klantklippt i pulpan så det blödde. Efter skrik och gråt sitter hon nu här på vardagsrumsmattan och tvättar sig. Hon fick extra klogodis som kompensation, men antagligen är benet brutet, hon kommer behöva blodtransfusion, och omedelbar kontakt med stödjuristen på Djurens Vänner som kan formulera en stämningsansökan för psykiskt och fysiskt lidande.

*välformad brittfröken söker snäll jourmatte att fly till på grund av våld i hemmet* :arghh:
 
Holger har vårkänslor. Tycker det är liiite tidigt ännu med tanke på snön och kylan men det kanske är ljuset?
Jag pluggade i alla fall in feliway i väggen igen efter att han maniskt följt efter Lillith och bitit henne i arslet utan att ens bry sig om att hon bad honom fara åt pipsvängen i säkert fem minuter.

Båda katterna är väldigt busiga just nu. När det inte bråkas så jagar de varandra, gör frivolter, springer runt som ostkrokar och jamar sådär djupt och högt. De är bättre än vilken film som helst nu :D
 
Tandkatten verkar ha återhämtat sig, äter glatt torrfoder nu. Verkar ha tröttnat på blötmaten. Återbesök imorgon, ska bli spännande att se vad provsvaren visar. Verkar må ganska gott (se bild).

Allergikatten är nere på 0,5 tablett kortison om dagen.
 

Bifogade filer

  • 0728B7A0-ACF2-4190-8076-E6B4B8453BC8.jpeg
    0728B7A0-ACF2-4190-8076-E6B4B8453BC8.jpeg
    457,8 KB · Visningar: 28
Känner mig väldigt förvirrad. Tandkatten åkte ju hem med 164 i krea (maximalt referensvärde 146). De trodde det var goda chanser för att njursvikten var akut och att han skulle ner till normalt värde. Äter kasst första veckan hemma (inte konstigt med tanke på tandoperationen), men äter i alla fall. Först denna veckan har det lossnat ordentligt med ätandet. Idag, två veckor efter hemgång, var värdet 149 och katten har enligt veterinären (ej den som behandlat honom när han var inlagd) stadie 2 av njursvikt. Jag känner mest: om vi hade tagit nya prover på måndag t.ex: hade de kunnat varit normala då? Finns det en risk att han inte har njursvikt?
 
Känner mig väldigt förvirrad. Tandkatten åkte ju hem med 164 i krea (maximalt referensvärde 146). De trodde det var goda chanser för att njursvikten var akut och att han skulle ner till normalt värde. Äter kasst första veckan hemma (inte konstigt med tanke på tandoperationen), men äter i alla fall. Först denna veckan har det lossnat ordentligt med ätandet. Idag, två veckor efter hemgång, var värdet 149 och katten har enligt veterinären (ej den som behandlat honom när han var inlagd) stadie 2 av njursvikt. Jag känner mest: om vi hade tagit nya prover på måndag t.ex: hade de kunnat varit normala då? Finns det en risk att han inte har njursvikt?
Det låter mer som en kronisk njursvikt som akutiserats av narkosen, eftersom katten klassas som IRIS Stage II när han är symtomfri.
Såg njurarna kroniskt förändrade ut på ultraljud?
Alternativt kan en akut njurskada påverka njurarna så pass att det blir kroniska skador och därmed leder till kronisk njursvikt.
 
Det låter mer som en kronisk njursvikt som akutiserats av narkosen, eftersom katten klassas som IRIS Stage II när han är symtomfri.
Såg njurarna kroniskt förändrade ut på ultraljud?
Alternativt kan en akut njurskada påverka njurarna så pass att det blir kroniska skador och därmed leder till kronisk njursvikt.
Ja, vi pratade om det när han blev inlagd, att det kan vara att njursvikten varit på gång och att narkosen gjort att han trillat över rejält.
I journalen står det: normal struktur, normal demarktion mellan cortex/medulla, ingen pyelektasi, uretärer ej dilaterade. (Sedan att han ev har en njursten). Konklusion efter ultraljud: något prominenta lnn, evt en njursten på höger njure (skuggar inte tydligt).
 
Ja, vi pratade om det när han blev inlagd, att det kan vara att njursvikten varit på gång och att narkosen gjort att han trillat över rejält.
I journalen står det: normal struktur, normal demarktion mellan cortex/medulla, ingen pyelektasi, uretärer ej dilaterade. (Sedan att han ev har en njursten). Konklusion efter ultraljud: något prominenta lnn, evt en njursten på höger njure (skuggar inte tydligt).
Enligt det svaret är njurarna inte kroniskt förändrade (ofta är dom då mindre än normalt, ojämna till ytan och har en dålig definition mellan bark och märg). Men man måste självklart bedöma helhetsbilden, det är som sagt möjligt att det var en akut skada på njurarna när ultraljudet gjordes (då ser njurarna oftast normala ut) men nu har skadan påverkat njurarna så pass att de blivit permanent skadade (”kroniska”) vilket bidrar till det förhöjda kreatininvärdet. Jag antar att du fick någon rekommendation om uppföljning?
 
Enligt det svaret är njurarna inte kroniskt förändrade (ofta är dom då mindre än normalt, ojämna till ytan och har en dålig definition mellan bark och märg). Men man måste självklart bedöma helhetsbilden, det är som sagt möjligt att det var en akut skada på njurarna när ultraljudet gjordes (då ser njurarna oftast normala ut) men nu har skadan påverkat njurarna så pass att de blivit permanent skadade (”kroniska”) vilket bidrar till det förhöjda kreatininvärdet. Jag antar att du fick någon rekommendation om uppföljning?
Ja, återbesök om cirka fyra veckor.
 
Jag har ju också den fontänen men hoppade över rörelsesensorn så det ska bli intressant och höra :) jag saknar den inte alls utan tycker det är bra att vattnet rör sig hela tiden iom att han dricker väldigt lite. Så att den inte så står för mycket stilla vill säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 199
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 728
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 527
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp