Kattsnack #8

Så underligt... När jag serverade
mousse till Juno och Perle Gourmet till Älva så hade Juno inga problem med att smaka Älvas mat. :up: (Smaka = äta upp)
Älva skulle också ha medicin innan jag gick och lade mig, och då blir det ju också alltid godisutdelning. Jag passade på att kika i Junos mun och testade att trycka lite vid läpparna och tänderna för att se om det gjorde ont. Inget konstigt alls. Sedan knaprade Juno med glädje i sig Dreamies? :confused:
Jätteskönt att hon verkar må bättre, men jag vill ändå kolla upp det här närmare så att hon inte bara döljer smärtan.
 
Juno är pigg och glad och hon och Älva tog sig en busrunda när jag kom hem från jobbet (ja, och nu när jag skrev detta :D). Vi har fått en veterinärtid imorgon, så då får vi se om vi kan hitta vad som felande henne igår.
 
Hmm, när jag kliar Megara just vid svansroten så åker svansen rätt upp, tungan sticker ut och hon slickar i luften, ögon halvsluts och öronen ligger lite bakåt, huvudet lite på sned som hon inte riktigt kan bestämma sig för om det är skönt eller inte.
 
Morgon. Matning 05:45 🥱

573828B4-CB7F-40BA-A2BB-2FA94C3E9EC4.png
 
Veterinären kollade igenom henne noggrant, men kunde inte hitta något som såg fel ut. Jag visade de filmerna jag även visade här, och veterinären bekräftade att det ju var väldigt starka reaktioner. Efter ytterligare en check i munnen så fick vi konstatera att inget syns, men om hon visar tecken på det igen så får jag boka in en tid för narkos och röntgen för att se så att det inte är någon fraktur eller så som inte syns för tandköttet. Men som sagt, ingen såg konstigt ut vid undersökning, och hon visade inga tecken på smärta när vi klämde och kände. Jättekonstigt. :crazy:
 
Veterinären kollade igenom henne noggrant, men kunde inte hitta något som såg fel ut. Jag visade de filmerna jag även visade här, och veterinären bekräftade att det ju var väldigt starka reaktioner. Efter ytterligare en check i munnen så fick vi konstatera att inget syns, men om hon visar tecken på det igen så får jag boka in en tid för narkos och röntgen för att se så att det inte är någon fraktur eller så som inte syns för tandköttet. Men som sagt, ingen såg konstigt ut vid undersökning, och hon visade inga tecken på smärta när vi klämde och kände. Jättekonstigt. :crazy:
Det kan inte vara tandbyte?
En ovanligt kraftig reaktion av en tappad tand?
 
Tandkattens följetong fortsätter.... troligtvis tandrötter kvar efter att idiot-veterinären inte gjort rätt när hon tog ut tänderna. Blir att söva, röntga och operera ut rötterna. Veterinären på Anicura var INTE nöjd med idiot-veterinärens tandbehandling om jag säger så... jag kommer gå vidare med både räkningarna och veterinära ansvarsnämnden när hela det här är över.
 
Djuren mår bra här. Brunetten har accepterat att bli tvättad av labradorgrabben. Hon kunde faktiskt ha åbäkat sig med att resa sig och gå, men låg kvar med grinigt ihopskrynklad nos och är nu ordentligt blöt av hundsaliv.

Skönhetsmissen är lite i gasen som vanligt och snattrar omkring, hon har klättrat i sitt träd och är uppe i bokhyllan någonstans nu. Det prasslar lite oroväckande när hon tränger sig runt bakom böckerna på hylla fem.
 
Tittade på raskattsuppfödares hemsida och studerade förväntningar på köparen, inga konstigheter förutom att alla kattungar antingen säljs kastrerade eller ska kastreras inom viss åldersspann. Men... om man vill avla själv så småningom då? Eller säljs de ungar som har avelspotential med speciella överenskommelser/går ut på foder?
Jag förstår ju tänket med överflödet av katter som finns men köper jag en raskatt kommer den ju vara innekatt så risken för tjuvparningar lär ju vara minimal.
 
Har anmält intresse för kattunge ❤️
En uppfödare jag gillar har två katter som beräknas föda om ca 6 veckor, hoppas det blir en liten misse till oss 😊
Prada skulle verkligen älska att få en kompis, hon avgudar ju Ruben och han är väl ungefär den sämsta vän man kan ha 🙄

Vi har ju varit väldigt inne på att vi ska köpa en valp men har funderat en del över det och jag tror att jag vill avvakta några år och se om jag verkligen vill ha en hund och inte bara en ersättare till Ruben.
Nu hoppas jag såklart att han får hänga i ett bra tag till men han är ju gammal och jag vet att det kan gå snabbt.
Jag är lite rädd att jag kommer bli besviken över att den nya hunden inte är likadan som honom. Tror jag vill sörja klart först och sen kanske köpa hund igen om det känns rätt.

En till katt har jag varit sugen på länge och det är inget som skulle hindra ett valpköp längre fram 😊

För Rubens del tror jag inte det spelar någon roll. Han blir nog bara glad om Prada kan ägna sin uppmärksamhet åt någon annan.
 
Har anmält intresse för kattunge ❤️
En uppfödare jag gillar har två katter som beräknas föda om ca 6 veckor, hoppas det blir en liten misse till oss 😊
Prada skulle verkligen älska att få en kompis, hon avgudar ju Ruben och han är väl ungefär den sämsta vän man kan ha 🙄

Vi har ju varit väldigt inne på att vi ska köpa en valp men har funderat en del över det och jag tror att jag vill avvakta några år och se om jag verkligen vill ha en hund och inte bara en ersättare till Ruben.
Nu hoppas jag såklart att han får hänga i ett bra tag till men han är ju gammal och jag vet att det kan gå snabbt.
Jag är lite rädd att jag kommer bli besviken över att den nya hunden inte är likadan som honom. Tror jag vill sörja klart först och sen kanske köpa hund igen om det känns rätt.

En till katt har jag varit sugen på länge och det är inget som skulle hindra ett valpköp längre fram 😊

För Rubens del tror jag inte det spelar någon roll. Han blir nog bara glad om Prada kan ägna sin uppmärksamhet åt någon annan.
Spännande! Vad är det för ras?
 
Tittade på raskattsuppfödares hemsida och studerade förväntningar på köparen, inga konstigheter förutom att alla kattungar antingen säljs kastrerade eller ska kastreras inom viss åldersspann. Men... om man vill avla själv så småningom då? Eller säljs de ungar som har avelspotential med speciella överenskommelser/går ut på foder?
Jag förstår ju tänket med överflödet av katter som finns men köper jag en raskatt kommer den ju vara innekatt så risken för tjuvparningar lär ju vara minimal.
Om man är nyfiken på att avla själv så tänker jag att man bör säga det till uppfödaren när man anmäler intresse. Min uppfattning är att många uppfödare gärna är med och lär upp en ny. Dock är det ju viktigt att man då redan från början får en katt som är rastypisk och värd att avla vidare på, så att man inte sitter med en katt som inte följer rasstandarden eller på andra sätt inte passar för att avla på.

Skulle man komma på i efterhand att man är intresserad av avel så kan man ju ta kontakt med sin uppfödare då. Passar inte ens egen katt till avel så kanske de har en annan kull på gång eller har någon katt som de ändå vill ha ut på foder. :)
 
Tittade på raskattsuppfödares hemsida och studerade förväntningar på köparen, inga konstigheter förutom att alla kattungar antingen säljs kastrerade eller ska kastreras inom viss åldersspann. Men... om man vill avla själv så småningom då? Eller säljs de ungar som har avelspotential med speciella överenskommelser/går ut på foder?
Jag förstår ju tänket med överflödet av katter som finns men köper jag en raskatt kommer den ju vara innekatt så risken för tjuvparningar lär ju vara minimal.

Ett av skälen är att en del köper raskatter för att sedan buskavla på dem - särskilt populära semi-långhåriga raser som skogisar och MCO. Sedan är kattuppfödare noga med att avla på rastypiska och korrekta katter med rätt temperament som kan tillföra aveln någonting. En del mindre raser (som mina burmor) har hög inavelsgrad så det är extra viktigt att undvika att avla på fel linjer (eller korsa dem) och få in så mycket genetisk mångfald som möjligt.

Katter med avels/utställningskvalitet brukar vara lite dyrare, precis som hos andra djur. Vill man avla ställer de flesta uppfödare gärna upp med hjälp och råd och stöd och är oftast entusiastiska över nya uppfödare.

En sista grej är att hålla en katt fertil är inte att rekommendera. Tomma löp/p-piller medför stor risk för juvertumörer (plus att när en fertil hona löper är det ett rent helvete). Fertila hanar strilar gärna. Så uppfödare brukar para och sedan kastrera så fort som möjligt.


Tänk dig det här oavbrutet timme efter timme i en vecka.
 
Ett av skälen är att en del köper raskatter för att sedan buskavla på dem - särskilt populära semi-långhåriga raser som skogisar och MCO. Sedan är kattuppfödare noga med att avla på rastypiska och korrekta katter med rätt temperament som kan tillföra aveln någonting. En del mindre raser (som mina burmor) har hög inavelsgrad så det är extra viktigt att undvika att avla på fel linjer (eller korsa dem) och få in så mycket genetisk mångfald som möjligt.

Katter med avels/utställningskvalitet brukar vara lite dyrare, precis som hos andra djur. Vill man avla ställer de flesta uppfödare gärna upp med hjälp och råd och stöd och är oftast entusiastiska över nya uppfödare.

En sista grej är att hålla en katt fertil är inte att rekommendera. Tomma löp/p-piller medför stor risk för juvertumörer (plus att när en fertil hona löper är det ett rent helvete). Fertila hanar strilar gärna. Så uppfödare brukar para och sedan kastrera så fort som möjligt.


Tänk dig det här oavbrutet timme efter timme i en vecka.
Tack @Caoimhe och @MJLee för era utförliga svar, det var lite som jag misstänkte men fick reda på massa nytt. Min egen katt är en kastrerad huskattshane så jag har inte upplevt symfonin som är löpet! 😂 En vän är fodervärd åt en ragdollhona för avel men i övrigt är jag helt novis på området, alltid kul när man kan få bra svar här. Nu vet jag inte om jag själv skulle hamna i läget att jag vill avla men var hemskt nyfiken på hur det isåfall skulle funka, men jag misstänkte att man inte kastrerar en megalovande individ direkt utan att de får lite speciella deals, intressant att man ofta väljer att kastrera när de fått sina kullar! Kan tänka mig att det är enklare att ha dem i hemmet sen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 249
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 848
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 547
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp