Kattsnack #8

Megara! Hon skulle få lunch, jag häller upp frön för att blötas så de kan hällas i skålen med maten. Telefonen ringer och jag går därifrån i, jag lovar, högst fem minuter. När jag kommer tillbaka, gissa vem som sitter på diskbänken och just ätit upp hela sin lunch?

Nej, hon svälter inte ihjäl
Ja, hon fick frukost i morse.

Kattskrället har inte ens vett att skämmas och gick långsamt därifrån och satte sig sedan och slickade omsorgsfullt sina tassar. Jag gick därifrån igen och när jag kommer tillbaka är hon däruppe igen och slickar icke-existerande rester. :meh:

Nu får jag välja mellan att hon får en extra portion mat så jag får i henne frön eller att hon blir förstoppad. Bantningen går verkligen strålande.
 
Mini får inte äta torrfoder på 2 veckor. Ger en intressant utmaning för mig att mata tillräckligt ofta, men blir en bra utvärderingsperiod. Ger båda bara av logistiska skäl.
 
Usch, Mini är INTE glad i allt bråkande kring munnen. Däremot går det mesta att förlåta, åtminstone tillfälligt, när man får skinka. Får hoppas att förtroendet inte blir alltför skadat.

Jag fick hem en leverans kattsand på 24 kg. Tyckte det var en bra grej att släpa i trappor själv (hint: prova inte), nu blir det test av majssand nr 3.

Blötmatsexperimentet går någorlunda. Jag jobbar hemma och katterna är hyfsade på att säga till när de blir hungriga. Hittade tips på fb om specialskål för att hålla maten fräsch, kanske kan vara nåt om de rymmer tillräckligt mycket.
De föredrar blötmat från början (eller mush för Humlas del, Mini ser det dock som en förolämpning) så det är ju tacksamt.
 
Tittade på raskattsuppfödares hemsida och studerade förväntningar på köparen, inga konstigheter förutom att alla kattungar antingen säljs kastrerade eller ska kastreras inom viss åldersspann. Men... om man vill avla själv så småningom då? Eller säljs de ungar som har avelspotential med speciella överenskommelser/går ut på foder?
Jag förstår ju tänket med överflödet av katter som finns men köper jag en raskatt kommer den ju vara innekatt så risken för tjuvparningar lär ju vara minimal.

Nu har du ju redan fått bra svar av andra men skriver ändå. Uppfödaren av min ena katt är en av dom som nyligen tagit beslut om att kastrera alla sina uppfödningar som inte ska gå i avel just för att ingen av dom ska buskavlas på. Brodern till min katt hade tydligen hamnat hos någon som visade sig vara oseriös och som hade tänkt blandrasavla. Tack och lov fick hon möjlighet att köpa tillbaka honom men det var det som fick henne att ta beslutet.
Uppfödaren är annars en väldigt stöttande person så skulle jag någonsin känna att jag vill hålla på med avel så skulle jag definitivt få mycket hjälp av henne att hitta rätt avelsdjur o s v. Men så var det ju det där med att orka ha fertil katt. :D
 
Nu har du ju redan fått bra svar av andra men skriver ändå. Uppfödaren av min ena katt är en av dom som nyligen tagit beslut om att kastrera alla sina uppfödningar som inte ska gå i avel just för att ingen av dom ska buskavlas på. Brodern till min katt hade tydligen hamnat hos någon som visade sig vara oseriös och som hade tänkt blandrasavla. Tack och lov fick hon möjlighet att köpa tillbaka honom men det var det som fick henne att ta beslutet.
Uppfödaren är annars en väldigt stöttande person så skulle jag någonsin känna att jag vill hålla på med avel så skulle jag definitivt få mycket hjälp av henne att hitta rätt avelsdjur o s v. Men så var det ju det där med att orka ha fertil katt. :D

Den gång Isis hann löpa innan kastreringen botade mig från att bli crazy cat lady-uppfödare. Det lät för jävligt rent ut sagt (men särbon har aldrig varit så populär före eller efter! :rofl:) 😱
 
Försökte ta ut Morris på promenad idag igen. Hon ville inte ens lämna buren. ska ge det fler försök, men det känns så oväntat!
 
Försökte ta ut Morris på promenad idag igen. Hon ville inte ens lämna buren. ska ge det fler försök, men det känns så oväntat!

Måste du bära ut kisse i bur? Går det att promenera gemensamt ut från dörren, och nedför ev trappor i lägenhetshus?

Mina ena tycker om att vara i trapphuset och nosa på alla dörrmattor, nosandet är en viktig affär som tar lång tid. Men när hon är klar så kan vi gå gemensamt ut genom entrén och ta en sväng.
 
Måste du bära ut kisse i bur? Går det att promenera gemensamt ut från dörren, och nedför ev trappor i lägenhetshus?

Mina ena tycker om att vara i trapphuset och nosa på alla dörrmattor, nosandet är en viktig affär som tar lång tid. Men när hon är klar så kan vi gå gemensamt ut genom entrén och ta en sväng.
Hon får med sig buren ut som en trygghet, eftersom hon är helt ny på att gå ut i koppel och tycker det är rätt läskigt. :nailbiting:
 
Vet inte hur många år sen jag skrev i snacktrådarna här på Katt men några av er kanske minns min svarta dam Sessan :) Hon är numera 15 år och har fått vita morrhår istället för svarta :D

Lite bekymmer har vi dessvärre. Var hos veterinären i veckan och konstaterade att hörntänderna har ganska mycket tandsten så det ska tas bort. Ett av njurvärdena högre än normalt. Och nu verkar hennes stressutlösta urinvägsproblem ha kommit tillbaka :( Ska ringa veterinären igen direkt imorgon bitti. Vet inte riktigt vad som utlöst det, men kanske en kombination av veterinärbesök och min 1,5-åriga dotter som kan vara lite väl på ibland.
 
Uppdatering. Troligen UVI igen, återigen sekundär infektion pga idiopatisk cystit. Hon fick smärtstillande på plats och jag fick med mer att ge några dagar fram över. Urinprov taget och väntar på odlingssvar, snabbkollen indikerar bakterier men vi får svar imorgon eller övermorgon. Hoppas att hon kryar på sig snabbt :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 226
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 780
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 539
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp