Kattsnack #8

Hur hittar man raskatter (med stamtavla) på ett seriöst sätt?
Är blocket en väg att gå? Eller ska man kontakta uppfödare i rasen?
Jag sökte efter uppfödare på raskatter.com och därifrån mejlade jag sedan uppfödarna med planerade kullar efter att ha tittat på deras hemsidor/facebook.

Nu hade jag dessutom turen att hitta en uppfödare bara fem mil bort som jag gillade och fick köpa ifrån.
 
När jag var hos Pradas uppfödare för att köpa katt skulle jag egentligen ha en helt annan men så valde Prada mig och det blev hon som senare fick flytta hem till mig.
Nu har hon dock valt bort mig och valt min sambo 😒😂❤️
Han som dessutom absolut inte skulle ha några djur, mina djur är mina och han hjälper till om det behövs. Så lät det då, innan han blev med katt 🙄

Jag får inte klappa, det är bara sambon som är kvalificerad. Hon lägger sig gärna bredvid mig men om jag klappar lägger hon sig längre bort. Sambon ska klappa, helst hela tiden. Varje kväll när vi ska sova är det tramp och klappritual med honom 😁
Hon blir dock glad när jag kommer hem men det är väldigt tydligt att jag blivit nummer två, eller kanske tre efter Ruben 🙄

Jag älskar henne lika mycket ändå såklart men det är så roligt att se, speciellt hur mycket han som inte skulle ha några djur nu har fäst sig väldigt mycket vid henne ❤️
Det är han som byter tröja så hon kan leka med snörena, han som kryper runt och letar fram leksaker som hon inte hittar, stannar hemma från aktiviteter eftersom det är synd om Prada om jag skulle jobba samma kväll.
 
Jahapp, icke förvånande var det bakterier i urinen. Antibiotika tre gånger om dagen i sju dagar, kränkt katt kommer här :up: Men hon godtog faktiskt att första tabletten var pulveriserad i blötmaten, hoppas det fortsätter så kanske vi slipper tvinga i henne!
 
Mina tjejer är verkligen två vitt skilda personligheter. När jag höll på att lägga upp blötmat tidigare var det till höga, lidande skrik från Junos håll. "Hur kan en kattmatte vara så oliiiidligt långsam med att lägga upp mat när hennes älskling svälter?“ Hon var faktiskt till och med tvungen att hoppa upp på bordet och provsmaka medan jag höll på att skrapa ur burken. Älva, å andra sidan, gav ifrån sitt ett ynka försiktigt litet pip, som för att påminna matte om att hon gärna också ville ha en liten smakbit av godsakerna. :love:
 
Jag ska inte köpa men det var en aning mera bedårande än vad jag trodde (bara genom att ändra till Alices namn) 😅:rofl:
Screenshot_20210422-022721_Samsung Internet.jpg

Plus sant. Alldeles för sant 🙈
 
Just nu är Megara relativt billig. Försöker komma på en något snyggare (och bättre) lösning :meh: Lådan på datorn är Bauhaus med locket öppet för att göra det så högt att hon inte kan hoppa över - ja hon har försökt. Bunken står där den står av en anledning btw liksom flaskan. Hur fixa något som gör att hon inte kan hoppa upp på datorn, ta sig in bakom datorn, krypa in på golvet eller i hyllan datorn står på... Och gömma alla sladdar och kablar så hon inte kommer åt att tugga, särskilt vid ändarna som går in i dator/hårddisk.

Jag har en idé om att ställa upp en ivarhylla mellan datorn och väggen och sedan täppa till. Men hur stoppa henne från att vara på datorn och stänga av den och sprida sina små hår in på moderkortet och cpu.

1619107674679.png


Jag bygger och bygger och hon hittar nya ställen att bryta sig in.
 
Är det vanligt att uppfödare endast säljer sina raskatter med krav om att de ska kastreras när de är 6 mån och att intyg måste skickas till uppfödaren?

Har aldrig varit med om det här inom hundvärlden.
 
Är det vanligt att uppfödare endast säljer sina raskatter med krav om att de ska kastreras när de är 6 mån och att intyg måste skickas till uppfödaren?

Har aldrig varit med om det här inom hundvärlden.

Det blir vanligare och vanligare, ja. Det har tidigare nämnts här på Katt om att kattuppfödare vill förhindra BYB och vara noggranna på att aveln tillför rasen något. Katt i allmänhet är också kastrerade olikt hundar eftersom löp och att hållas fertila är en så stor skillnad mot kastrater, olikt i hundvärlden.
 
Det blir vanligare och vanligare, ja. Det har tidigare nämnts här på Katt om att kattuppfödare vill förhindra BYB och vara noggranna på att aveln tillför rasen något. Katt i allmänhet är också kastrerade olikt hundar eftersom löp och att hållas fertila är en så stor skillnad mot kastrater, olikt i hundvärlden.
Ja det kan jag förstå. Men tänker att det känns konstigt att sätta den här regeln på en kattkull som inte ens är född? Tänker om det finns kattungar i kullen som kan tänkas att generera något positivt för aveln?
 
Ja det kan jag förstå. Men tänker att det känns konstigt att sätta den här regeln på en kattkull som inte ens är född? Tänker om det finns kattungar i kullen som kan tänkas att generera något positivt för aveln?

Det gäller allmänt spekulanter för sällskapskatter. Om någon unge är så fin så brukar uppfödaren antingen behålla eller låna ut till en fodervärd, alt sälja till någon som är intresserad av att avla.
 
Är det vanligt att uppfödare endast säljer sina raskatter med krav om att de ska kastreras när de är 6 mån och att intyg måste skickas till uppfödaren?

Har aldrig varit med om det här inom hundvärlden.
Det är vanligt - och konstigt. Sålt är ju sålt så är ju egentligen inte riktigt möjligt att ställa ett sånt krav. Finns dock undantag, uppfödaren till min lilla Birma-kille har inga sådana krav (jag har dock inget intresse av avel eller fertil katt så han kastrerades runt sex månader) och hon upplevde heller inte att det var något problem, de allra flesta vill inte ha fertil katt.
 
Ja det kan jag förstå. Men tänker att det känns konstigt att sätta den här regeln på en kattkull som inte ens är född? Tänker om det finns kattungar i kullen som kan tänkas att generera något positivt för aveln?

Många levererar kattungar kastrerade till och med för de är så rädda för BYB.

Jag har enbart uppmanat till kastrering av de honor som haft blodgrupp B och de har också blivit kastrerade eftersom ingen varit intresserad av annat än sällskapskatt.

Jag har också uppmanat hankattägare att låta hanen para nån hona innan kastration om intresse från honkattägare finns. Vår ras är så liten att den gynnas av variationen av gener även om kulsyskon går i avel. Folk får i slutänden göra precis som de vill.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
118 780
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 998
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 441
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
99 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp