Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kingen har varit och blivit vaccinerad och är enligt veterinären fet och borde äta mindre mat. Han vägde in på 5,23 kg (jag menar det är ju ett kg mindre än vad jag trodde) och hon tyckte max 5 ska han väga.
Jag himlade med ögonen inombords men log på utsidan och tänkte att hon har ingen erfarenhet av britter.
Finns inget fett på den här katten. Jag har haft en väldigt fet katt och en väldigt undernärd katt, två ytterligheter och Kingen är inget av det. Så fin i kroppen, perfekt bygd britt. Men det är tydligen vanligt att britter får stämpeln fet av veterinärer för de jämför med de mer slimmade katterna med helt annan typ av kroppsform.
Den feta katten;
0C3C8E97-B13D-4CF3-A80C-740255DA02E1.jpeg
 
De flesta uppfödare vill väl att man har två om man köper kattunge eftersom de kräver så mycket aktivering att de annars kan bli odrägliga. Jag vet att vissa burmauppfödare starkt rekommenderar att om man har en vuxen katt som sällskap att den är av den livligare sorten eftersom annars kan den bli totalt utmobbad och olycklig när burmaslyngeln ska leka vilt och sova hög oavsett om den andra katten vill det eller inte.
 
Freja har ätit lite dåligt senaste dagarna, vilket förr betytt uvi, så idag var det in till veterinären. Ingen uvi men njurvärde på 700. Med tidigare uvi i bilden trodde veterinären på kronisk njursvikt som akutiserats. Kanske blir hon bättre på dropp, kanske inte. Hon är så pigg annars, så vi bestämde att hon skulle få chansen med dropp och utredning inlagd på djursjukhus innan vi tar beslut om eventuell avlivning. Lilla lilla Frejsi-katten :heart
 
Freja har ätit lite dåligt senaste dagarna, vilket förr betytt uvi, så idag var det in till veterinären. Ingen uvi men njurvärde på 700. Med tidigare uvi i bilden trodde veterinären på kronisk njursvikt som akutiserats. Kanske blir hon bättre på dropp, kanske inte. Hon är så pigg annars, så vi bestämde att hon skulle få chansen med dropp och utredning inlagd på djursjukhus innan vi tar beslut om eventuell avlivning. Lilla lilla Frejsi-katten :heart
Kan också vara en UVI som gått upp i njurarna och blivit en njurbäckeninflammation.
Hoppas kissen svarar på behandling ❤️
 
Missnöjd herre, dörren vägrar öppna sig å slaven har varit på andra sidan heeeeela dagen. Å inte brytt sig trotts högljutt jamskrikande å se söt ut puttade på fönstret.

Slaven dock håller på att bygga altan med nät.. men det förstår ju inte herrn som är missnöjd 😁😂
20220629_175945.jpg
 
Min Alice är inte den som ligger och myser nära mig i sängen. Jag har tänkt att det beror på att jag rör för mycket på mig i sömnen. Som närmast har hon legat vid fötterna, och så har det varit under hennes åtta år hittills.

Och för det andra så är jag arbetslös och har haft långa sköna morgnar i sängen ett bra tag nu. Har dock körlektioner som jag åker till ibland.
Hade en i måndags och en igår som jag fick kliva upp tidigare till.

Vad gör inte katten om hon inte plötsligt får för sig att lägga sig intill mig i sängen på morgonen just i måndags och igår?
:eek::confused::eek::confused:
Just när jag har tider som jag måste passa till och inte kan ligga och mysa med henne???
:arghh::banghead:

Wtf Alice?
Imorgon ska jag vaccinera mig, får se vad hon gör då :meh:
 
Kyra tycker klådan och stygnen är lite besvärliga.
Men jag ringde veterinären och så länge hon inte luktar illa eller sväller så är det ingen fara.
Som tur var har jag sonen till hjälp att lukta
Har ju så dåligt luktsinne så det får lukta rätt mycket innan jag reagerar
 
Jag öppnade fönstret en strimma för att vädra, Megara lyckades trycka sig igenom. Jag fick panik. Fick tag på hennes svans, men insåg att det skulle vara omöjligt att dra in henne och släppte eftersom jag blev rädd att hon skulle försöka dra sig loss och trilla ner - fönsterblecket är ca 60 cm bred. Som tur är går det alltid att locka med godis så hon kom in igen. Raskt stängdes fönstret och nu sitter hon vid fönstret och jamar surt att hon vill ut igen. Men så roligt ska vi inte ha det.
 
Jag öppnade fönstret en strimma för att vädra, Megara lyckades trycka sig igenom. Jag fick panik. Fick tag på hennes svans, men insåg att det skulle vara omöjligt att dra in henne och släppte eftersom jag blev rädd att hon skulle försöka dra sig loss och trilla ner - fönsterblecket är ca 60 cm bred. Som tur är går det alltid att locka med godis så hon kom in igen. Raskt stängdes fönstret och nu sitter hon vid fönstret och jamar surt att hon vill ut igen. Men så roligt ska vi inte ha det.
Alltid galler eller nät som skydd när du öppnar fönster!
Det är jättevanligt med fallolyckor, och om ägaren inte förhindrat att det händer så kan det vara så att försäkringen inte täcker alls eller bara delvis.
 
Alltid galler eller nät som skydd när du öppnar fönster!
Det är jättevanligt med fallolyckor, och om ägaren inte förhindrat att det händer så kan det vara så att försäkringen inte täcker alls eller bara delvis.

Ja aldrig mer, shit vad rädd jag blev. Springan var 5 cm bred känns det som (fönstret är alltid stängt) och hur hon lyckades klämma sig igenom är mer än jag fattar. Hela grejen med att morrhåren finns där för att katten ska veta om den kommer igenom eller inte är uppenbarligen helt falsk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
488
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 363
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
985
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 107
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp