Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så vacker. ❤️

vackrastekattrasen.jpg
 
Skogisen är vetenskapligt bevisad att vara världens vackraste katt. Faktiskt. Och Russian Blue och Manx. Och majoriteten av alla kattraser kommer extremt nära inpå. Så egentligen är alla katter extremt vackra. Nästan...

https://www.dailymail.co.uk/science...ful-breeds-Norwegian-Forest-topping-list.html
Bilden på den norska skogskatten som de använde, kanske jag har fått fel uppfattning men jag hade för mig att rasen har fått längre näsor än den på fotot? 🤔 Tyckte att den såg lite ... petit ut?
Skulle ha varit intressant om de hade valt foton av premierade vinnar katter från utställningar istället för shutterstock :D

(Inte för att krossa dina tankar om att du har världens vackraste katter :D)
 
Såg en annons på Facebook, kattungar söker nya hem omgående. 10 veckor gamla.
Jag kunde inte låta bli och skrev en kommentar om att de måste vara 12 veckor innan de får flytta hemifrån. Oj vilken shitstorm det utlöste! En del blev helt vansinniga, för katter kan man minsann flytta när de är åtta veckor så har det alltid varit.

Jag blir matt.. Varför gör folk så? Både försöker kränga kattungar som är "underåriga" och blir vansinniga för småsaker, som är väldigt lätta att kolla upp..
 
Såg en annons på Facebook, kattungar söker nya hem omgående. 10 veckor gamla.
Jag kunde inte låta bli och skrev en kommentar om att de måste vara 12 veckor innan de får flytta hemifrån. Oj vilken shitstorm det utlöste! En del blev helt vansinniga, för katter kan man minsann flytta när de är åtta veckor så har det alltid varit.

Jag blir matt.. Varför gör folk så? Både försöker kränga kattungar som är "underåriga" och blir vansinniga för småsaker, som är väldigt lätta att kolla upp..

Anmäl annonsen. Det där är ett jäkla otyg.
 
Okej.
Kattgårdens grund är nu lagd och sedan är det stomme och nät som gäller men vad ska jag använda för nät?
Kingen klättrar (iaf på kompostgaller) så vad krävs? Det här svarta rådjursnätet (?) går det att använda?
Våra klättrade som bara den på alla kompostgaller-konstruktioner vi hade inomhus. Nätade in altanen för några år sedan med svart rådjursnät = inget klättrande. Det är tydligen obekvämt åt tassarna.
Håller så här långt bra, minns inte när vi satte upp det men måste vara åtminstone 5e eller 6e sommaren nu och ser lika fint ut.
 
Bilden på den norska skogskatten som de använde, kanske jag har fått fel uppfattning men jag hade för mig att rasen har fått längre näsor än den på fotot? 🤔 Tyckte att den såg lite ... petit ut?
Skulle ha varit intressant om de hade valt foton av premierade vinnar katter från utställningar istället för shutterstock :D

(Inte för att krossa dina tankar om att du har världens vackraste katter :D)
Alltså... Jag tycker personligen att hela studien verkar ganska bullshit. 🙈 Jag kunde inte se att det framgår hur många av varje ras som de använde sig utav för att få fram resultatet. Jag tänker att man måste ta många av varje ras för att få en fair jämförelse. Genom Shutterstock så finns det heller ingen garanti att katterna har den rasen som de påstås ha. Jag skulle alltså inte bli förvånad om skogisen på bilden visade sig vara en norsk skogSkatt. 😂 Så bättre hade varit om man använde sig av bevisat rastypiska katter med stamtavla.

Meeeeeen å andra sidan påstår vEtEnSkAp att skogisen är vackrast i världen, och vem är då lilla jag att säga emot? 😇
 
Alltså... Jag tycker personligen att hela studien verkar ganska bullshit. 🙈 Jag kunde inte se att det framgår hur många av varje ras som de använde sig utav för att få fram resultatet. Jag tänker att man måste ta många av varje ras för att få en fair jämförelse. Genom Shutterstock så finns det heller ingen garanti att katterna har den rasen som de påstås ha. Jag skulle alltså inte bli förvånad om skogisen på bilden visade sig vara en norsk skogSkatt. 😂 Så bättre hade varit om man använde sig av bevisat rastypiska katter med stamtavla.

Meeeeeen å andra sidan påstår vEtEnSkAp att skogisen är vackrast i världen, och vem är då lilla jag att säga emot? 😇
Jag uppfattade det som att de använde bara ett foto, den som de visade 😅 Jag tänkte också på att det är ingen garanti att shutterstock har rätt i att det är de raser som de påstår. Väldigt slarvigt och latmaskigt att välja foton på det viset, skulle nog aldrig accepteras i riktiga vetenskapskretsar.
 
Jag uppfattade det som att de använde bara ett foto, den som de visade 😅 Jag tänkte också på att det är ingen garanti att shutterstock har rätt i att det är de raser som de påstår. Väldigt slarvigt och latmaskigt att välja foton på det viset, skulle nog aldrig accepteras i riktiga vetenskapskretsar.
Jag är ganska väldigt säker på att det inte är en renrasig skogis på bilden de använt. 😅 Men tycker ändå att de kommit till rätt slutsats. :cool:
 
Nä, men skämt åsido. Det hade varit kul om en liknande studie hade gjort, men mer ambitiöst och ordentligt med ett större och säkrare underlag. JAG tycker ju personligen att skogisarna är finast i hela världen, men har fått uppfattningen att många tycker att de är lite för hårda och kantiga i ansiktet. Bland annat. Vilket ju faktiskt är helt okej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 390
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 002
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp