Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den där lillkatten.. han ger mig gråa hår.. nu har han börjat fisa oxå.. såna där som nockar en totalt.

Så vart börjar man? För nått är de ju som stör när magen inte är med
 
Den där lillkatten.. han ger mig gråa hår.. nu har han börjat fisa oxå.. såna där som nockar en totalt.

Så vart börjar man? För nått är de ju som stör när magen inte är med
Vad får han för mat? Första steget är väl att eliminera först spannmål, sedan olika protein.
 
Vad får han för mat? Första steget är väl att eliminera först spannmål, sedan olika protein.
Åt mjau innan han flyttade in så fick fortsätta med detta. Har ju haft stressmage när det händer saker så ville inte byta. Avmaskade å de kom ut knyten med mask. Trodde de va det som spökade med dålig mage.

Konsistensen är numera normal men så kom ju knockoutfisarna . Fått lite smakpåsar av fd bonusdottern som jobbar i djuraffär. Inte mycket som passar hern i smaken 🙃 han är till å med tveksam på dreamies 😳

Får kika runt på lite olika spannmålsfria, å hoppas båda herrarna blir nöjda med smaken. 🙈
 
Åt mjau innan han flyttade in så fick fortsätta med detta. Har ju haft stressmage när det händer saker så ville inte byta. Avmaskade å de kom ut knyten med mask. Trodde de va det som spökade med dålig mage.

Konsistensen är numera normal men så kom ju knockoutfisarna . Fått lite smakpåsar av fd bonusdottern som jobbar i djuraffär. Inte mycket som passar hern i smaken 🙃 han är till å med tveksam på dreamies 😳

Får kika runt på lite olika spannmålsfria, å hoppas båda herrarna blir nöjda med smaken. 🙈
Jag har goda erfarenheter av Royal Canin Digestive. Min ena har känslig mage och blivit helt bra på detta foder, så bra att jag nu kan ge annan blötast (Gourmet, som båda katterna älskar). Torrfoder har mina på fri tillgång, men det vet jag att inte alla katter kan ha.

Jag vet att det råder delade åsikter om Royal Canin. Personligen har jag bara goda erfarenheter av just Digestive. Vet flera katter med just magproblem som blivit bra på detta foder.
 
Måste gnälla av mig. Förmodligen inte av intresse för någon annan.

Hämtade precis ut kortison till Freja som hon ska äta i minst 6 veckor innan nedtrappning. Det ska ges ungefär samma tid på dygnet varje dag och hon får inte äta 2 timmar innan eller 2 timmar efter. Jag bor själv och jobbar skift, det är helt omöjligt för mig att få det att funka. Att ge kl 18 går bra 3/4 veckor men en vecka jobbar jag 14-22. När hon åt i tablettform gav jag runt 22 eftersom det fungerar bäst med alla arbetstider men då behövdes det inte tas hänsyn till mat. Får väl helt enkelt ge på förmiddagen den veckan.

Eftersom Freja äter specialfoder under allergiutredningen vet jag inte hur jag ska göra med Izas mat. Den finns bara i 2kg eller 10kg. Att köpa 2kg i taget blir alldeles för dyrt i längden och har ingen möjlighet att frysa in typ 5kg i taget. Om Freja inte kommer kunna äta samma foder i framtiden får jag nog se mig om efter andra alternativ.
 
Sååå vad rekommenderar buke för spannmålsfritt torrfoder? Ska passa innekatt i ålder 7 mån och 12 mån. En kastat å den minsta på väg att bli snart 😄
 
Vad räknas havre som?...

Som kattägare dränks man av foderreklam och som kattägare, försöker man då ändå sätta sig in i fodermarknaden idag vs igår (20 år sedan)

Acana Homestead Harvest Cat Recipe SPANNMÅLSFRITT kattfoder med kyckling, kalkon och anka för vuxna katter. Biologiskt korrekt kattmat av färska ingredienser baserat på kattens naturliga föda av kött, organ/inälvor, brosk och ben (så kallat whole prey) i kombination med grönsaker, örter och bär. Ett foder för att hålla katten frisk, stark och nöjd.

Innehållsförteckning:
Färskt kycklingkött (17%), torkat kycklingkött (15%), torkat kalkonkött (13%), HELA HAVRE, hela ärtor, kycklingfett (7%), hela gröna linser, hela kikärter, hela röda linser, färsk bur -fria ägg (4%), färskt kalkonkött (4%), linsfisk, pollockolja (1%), fär
___
Ridå...
 
Vad räknas havre som?...

Som kattägare dränks man av foderreklam och som kattägare, försöker man då ändå sätta sig in i fodermarknaden idag vs igår (20 år sedan)

Acana Homestead Harvest Cat Recipe SPANNMÅLSFRITT kattfoder med kyckling, kalkon och anka för vuxna katter. Biologiskt korrekt kattmat av färska ingredienser baserat på kattens naturliga föda av kött, organ/inälvor, brosk och ben (så kallat whole prey) i kombination med grönsaker, örter och bär. Ett foder för att hålla katten frisk, stark och nöjd.

Innehållsförteckning:
Färskt kycklingkött (17%), torkat kycklingkött (15%), torkat kalkonkött (13%), HELA HAVRE, hela ärtor, kycklingfett (7%), hela gröna linser, hela kikärter, hela röda linser, färsk bur -fria ägg (4%), färskt kalkonkött (4%), linsfisk, pollockolja (1%), fär
___
Ridå...
Men så skumt.
 
Men kolla ord och stavning i övrigt, så ser du att det troligen rör sig av någon form av translate-översättning... "hela havre"... så vitt jag vet, heter det hel havre... exempelvis och vad är - färsk bur -fria ägg och linsfisk?
Linsfisk missade jag helt. 😅 Men whole oats är ju fortfarande spannmål. Jag hade valt ett annat foder hur som helst, vad har linser och kikärtor i kattmat att göra? :)
 
Linsfisk missade jag helt. 😅 Men whole oats är ju fortfarande spannmål. Jag hade valt ett annat foder hur som helst, vad har linser och kikärtor i kattmat att göra? :)

Det undrar jag med på sätt o vis. Men det är ju så att många hund och kattdjur i det vilda käkar en del frukt och grönt också, så nån nytta har det säkert.
 
Här är också en spännande innehållsförteckning. Kan egentligen ingenting om foder men behöver katten verkligen allt det där.

Färsk kyckling (15 %), torkat kycklingprotein (14 %), torkat kalkonprotein (14 %), hela ärtor, havre, torkad potatis, hydrolyserat kycklingprotein (6 %), cellulosa, torkade sockerbetsfiber (2,5 %), kycklingfett (2,1 %), fiskmjöl (2 %), torkad öljäst, fiskolja (0,5 %), linfrö, fruktooligosackarider (3500 mg/kg), sjögräs, kikärtor, äpple, morot, tomat, yucca schidigera, alfalfa, nypon, ringblomma, europeiskt blåbär, lingon, kanel, kamomill, nässla, anis, bockhornsklöver, pepparmynta, tranbär, blåbär, spirulina, apelsin, päron, mullbär, persilja
 
Här är också en spännande innehållsförteckning. Kan egentligen ingenting om foder men behöver katten verkligen allt det där.

Färsk kyckling (15 %), torkat kycklingprotein (14 %), torkat kalkonprotein (14 %), hela ärtor, havre, torkad potatis, hydrolyserat kycklingprotein (6 %), cellulosa, torkade sockerbetsfiber (2,5 %), kycklingfett (2,1 %), fiskmjöl (2 %), torkad öljäst, fiskolja (0,5 %), linfrö, fruktooligosackarider (3500 mg/kg), sjögräs, kikärtor, äpple, morot, tomat, yucca schidigera, alfalfa, nypon, ringblomma, europeiskt blåbär, lingon, kanel, kamomill, nässla, anis, bockhornsklöver, pepparmynta, tranbär, blåbär, spirulina, apelsin, päron, mullbär, persilja
Nej. :D
 
Det undrar jag med på sätt o vis. Men det är ju så att många hund och kattdjur i det vilda käkar en del frukt och grönt också, så nån nytta har det säkert.
Katter är ju karnivorer även om de tuggar grönt ibland. Jag säger inte att linser och diverse gör någon skada, men behövs gör de inte.
 
Jo dom behövs för att få upp proteinkvoten i fodret. Om sedan katten kan tillgodogöra sig proteinet eller inte spelar mindre roll. Huvudsak att det säljer, vilket högproteinfoder tenderar att göra..

😑
Men så himla trist! Jag har dålig koll på torrfoder eftersom jag inte ger det, men Finns det vettiga märken?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
36
· Visningar
2 020
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp