Kattsnuva.

X

Xeline

Vad är det för symtom på det ? Vad skiljer det (om det skiljer) från en vanlig förkylning ? Hur lång tid är inkubationen ? När är katten skyddad efter en vaccination ? Räcker vaccinationen i 1 år ?
 
Jag läser nu ur boken "Kattens sjukdomar":
Kattsunva/kattinfluensa: Orsakas av två virus, Herpes 1-virus (FHV-1, FRV) och Calicivirus (FCV).

FRV ger allvarliga symtom i form av varig snuva och ögoninflammationer med hornhinnkador och hög feber, Det börjar ofta med kraftiga nysningar och vattnig snuva. Sedan börjar ögonen rinna och katten kniper med dem. Katten blir därefte kraftigt allmänpåverkad, får hög feber och sår på tngan och i svalget. Den vattniga snuvan övergår i tjockt var. Efter 2-4 veckor avtar symtomen och katten tillfrisknar vanligen.

FCV ger mildare symtom som sår på tungan och milda förkyldningssymtom. Kattungar kan bli ganska sjuka även av detta virus. Det kan gå ner i lungorna och ge lunginflammation. Sjukdomsperioden vara i 1-2 veckor.

Katter dör vanlgeninte av kattsnuva. De kan dock bli ganska sjuka, framförallt om de smittas av bägge virusen samtidigt, vilket inte är ovanligt.

Efter genomgången sjukdom kan vissa katter få bestående men i form av kronisk snuva och ögonskador.

Inkubatonstiden för bägge virusen är 2-17 dagar.

Vaccin som finns mot dessa virus ar medelgod effekt. De är alltså inte 100%-iga. Man vaccinerar årligen.
 
Det värsta är om dom får lunginflammation som dom lätt kan få vid kattsnuva.
 
Man brukar räkna med att vaccinet skyddar katten 7 dagar efter vaccinationen gjordes. Man bör alltså inte utsätta en alldeles nyvacinerad katt för smittorisk.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
584
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 445
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
243
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 203
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp