Bukefalos 28 år!

Kattstatus.

enhorning

Trådstartare
Vad tycker ni.
Är katten underskattad eller överskattad?
Behövs katten i dagen samhälle tex som råttjägare?
Finns idag studier att katten som djur håller på att förändras och bli just ett husdjur och inte en tam-viltdjur som den var förr tex.
Är det skill

Vad betyder katter för dig? Har de lika stort värde som tex din hund är gör du skillnad på tex veterinärvård/mat?
Vid problematik finns inte många hjälp att få men en uppsjö av tex häst eller hundexperter. Varför? Katten är trots allt en av världens mest spridda husdjur.

Det stora alltid aktuella inne V. ute katt.
Har katten som djur större behov till frihet än andra djur som vi håller?
Och är kattens behov av frihet viktigare än tex grannsämjan eller de människor som inte vill ha ute katterna på sin gård eller sitt område.

Är 10-15000 kr för en katt dyrt enligt dig? Om du ska ha katten som tex stallkatt? Försäkrar du den.
Är det mer ok att föda upp kattblandras än en hundblandras?

Kastrerar du din katt eller gör det inget om katterna får lite ungar?

Hur eller vad kan man för att kattens status ska ändras.

Jag är inte objektiv i denna fråga jag älskar katter och önskar att katten skulle ha lika stort värde som en hund. Men så är det inte. Tycker jag.
Jag har både häst, hund och raskatt.

Men frågar vad du tycker och tänker.
 
Jag har en huskatt som vi köpte från en bonde för fyra burkar mjukmat till mamma katt.
Han är mitt allt. Han är kastrerad, får bara gå ut i sele eftersom jag inte vill att han ska bli påkörd eller störa grannar. Försäkrad. Han får följa med när vi åker till svärmor och svärfar på grillkvällar, julafton hos släkten osv. Han har även varit med till stranden flera gånger, även om han inte uppskattade vattnet utan hellre låg och smög på änder i buskarna. Våran katt behandlas lika dant som släktingens hund, minus alla kläder och promenader fyra gånger om dagen.

Jag tror att katterna har fått lite högre status, men det är fortfarande många som skaffar en katt och sen mer eller mindre skiter i den. Tack och lov tror jag att det blir mindre och mindre. Jag jobbar i butik som säljer kattmat och ser stor skillnad på vad det är för katt och vilken mat den då får. Stallkatter - billigast möjligaste maten i storsäck. Innekatt/stadskatt - märkesmat till samma pris som hundmat. Jag har också väldigt många kunder som kommer in och är vansinniga för att de har någon grannes katt i sin trädgård och altan. Är man inte mer rädd om sin katt och sin grannsämja?
Frågan är nu, när råttgift inte får säljas i butik längre, kommer kattens betydelse som råttjägare öka?
 
Jag har både raskatter, en neva masquerade/sibirisk katt och en britiskt långhår (den senaste är en korthårsras som än så länge bara är godkänd som korthårig-ungefär som schäfer inte var godkänd som långhår några år sedan, så den köptes billigare) jag har även stallkatter, som får komma in i huset.

Dock så har jag förut gjort skillander på katt och andra djur. Katterna har ända till jag köpte raskatt fått torrfoder endast.
Jag har tagit emot katter gratis, tyckte det var sjukt då folk tog betalt för kattungar och kattungar före runt 8 veckor.
Jag hade ingen aning om att det var fel.
Och inte kollade jag upp det heller.
Varför vet jag inte. Skulle aldrig handlat så om det var en häst tex.

Jag älskar mina katter och alla har haft sitt egna sätt.
Intelligenta är de med.
De följer gärna med på promenader och dottern leker agility och klickertricks med ena katterna.

Ser inge fel med att ha stallkatter på landet.Kastrerade,vaccinerade och försäkrade ska de dock vara. Men är nog långt innan vi är där.

Är emot utekatter i stan för de är sånt störande för allt för många för att det ska vara acceptabelt att släppa ut katten vind för våg.
Tycker man att katten ska vara ute så får man ta den i sele eller ha kattgård eller galler för balkong.

Ser inge fel i att starkt redusera antalet huskatter i sverige till hälften eller mindre.
 
Jag anser att det finns katter som inte trivs som innekatt och att de då ska ha möjlighet att gå ut. Jag anser sådana katter ska bo på landet där det är låg risk de blir påkörda eller stör grannar. Alla fritt utegående katter ska dock (enligt mig) vara kastrerade innan de får börja gå ut.

Jag anser att katt absolut har en funktion att fylla som råttfångare och i vissa situationer behövs som det.

Jag har både huskatt och raskatt. Bägge kastrerade, id-märkta osv. Båda går ut om de vill. Huskatten vill det i hög grad, raskatter i mindre grad. Gör ingen skillnad i foder/försäkring/annat mellan huskatt och raskatt. Inte heller mellan katt och annat djur, tex hunden.

Huskatten är en extrem jägare. Helt outstanding. Det är en klar fördel för mig både inne och ute i stallet.
 
@Alexandra_W: Ja nog dödar iaf min ena så mycket hon kommer åt :o Jag misstänker att mängden möss/råttor skulle öka markant här om jag inte hade katter. Dessutom har grannarna bredvid och nedanför mig katter som decimerar beståndet skadedjur.
 
Generellt sett är katten underskattad, men mina katter är lika högt värderade som alla mina tidigare djur. Alla tre är innekatter, och trivs utmärkt som det, och det passar mig väldigt bra då jag slipper oroa mig när de är ute på vift. Jag gör absolut ingen skillnad på mat och veterinärvård för mina katter, jämfört med när jag hade häst tex.

När det gäller inne vs utekatt - så länge katten trivs inne, ser jag det som den optimala lösningen för alla inblandade - katten, ägaren och eventuella grannar. Däremot tycker jag att om en kattägare släpper ut sin katt, så är det ägarens skyldighet att försöka tillse att katten inte stör grannarna, i den mån det går.

10-15000 kr är dyrt för en katt, jämfört med de 0-kronors katter jag har. Däremot så kommer mina bli väldigt dyra katter i längden, då åtminstone den ena verkar redan fått lida för sin dåliga uppväxt som kattunge, och ska redan nu, 2 år gammal, ta bort en del tänder. Jag hade tänkt köpa en raskatt nästa gång, men eftersom jag har 3 just nu, varav 2 är 2 år och den tredje 9, så hoppas jag att det kommer dröja länge innan en ny katt är aktuell.

Så länge katten får den veterinärvård den behöver - så spelar försäkring tekniskt sett ingen roll. Men mina är försäkrade, utifall många skador kommer samtidigt. Alla 3 är även kastrerade, givetvis. Fler stallblandningar behövs inte, och jag har inte kunskapen för eller viljan att ha uppfödning. Jag har ingen särskild åsikt gällande genomtänkt blandrasuppfödning, varesig för katt eller hund, men jag ser inte heller problemet om man har friska föräldrar, screenar för de sjukdomar som kan vara aktuella, och vaccinerar/vetbesiktigar kattungarna och behandlar dem som vilken rasuppfödning som helst. Det enda är att det är svårt att få tillbaka några pengar för uppfödaren förstås, men etiskt sett ser jag inga problem, för min egen del.

Det viktigaste åtgärden vi som samhälle kan vidta för att höja kattens status, är att kastrera de katter som inte skall ingå i planerad uppfödningsverksamhet, samt införa någon form av obligatorisk märkning. Då tror jag att synen på katter som "vilddjur"/tillhör ingen sakta men säkert kommer försvinna, och katterna då faktiskt värderas högre, delvis pga minskat utbud på "20-kronor-tassen-katter" men även pga att katten/katterna då faktiskt tillhör någon, alltid.
 
Mina katter betyder jättemycket för mig även fast de är billiga huskatter. De är vaccinerade, kastrerade och ID-märkta och jag har noga valt ut det foder jag tycker passar de bäst. Skulle inte heller tveka att kontakta veterinär om det skulle vara så.

Jag har personligen inget emot att folk släpper ut sina katter så länge de är kastrerade. Jag har heller inte något emot att folk har innekatter. Jag är lite kluven i frågan faktiskt. Det jag tycker är märkligt är folk som har innekatter där katterna inte får gå ut i koppel. För i princip alla andra djur så är det lag eller starka rekommendationer att djuren ska få gå ute (säg häst, hund, lantbruksdjur osv). Jag känner starkt att alla katter ska få känna gräset under tassarna och ha solen i ansiktet, om än under kontrollerade former som i koppel osv. Har man innekatt som får gå ute i koppel tycker jag att de ska få gå ut en gång om dagen - inte en gång i månaden. Folk som släpper ut okastrerade katter mitt i stan (eller på landet med för den delen) har jag dock inget för.

Blandraser har jag inte heller något emot, snarare tror jag att blandraser kan vara en bra idé för att undvika sjukdomar. Men såklart ska det avlas seriöst ändå!

Hur man ska ändra kattstatusen? Jadu, kanske införa lag på att alla utegående katter måste vara kastrerade? -> Mindre kattungar som slumpas bort för en hundring till oseriösa människor.
 
Ja, jag tycker absolut att katten är ett underskattat djur som fortfarande får "lida" för ett antal myter som envist biter sig fast. Jag tror katten kan göra nytta som råttjägare, absolut! Men det kan hundar också göra, så katten är inte ensam om det jobbet och inte lika viktig i det längre.
Jag är säker på att katten ändrat sig som djur, varför skulle det inte när alla andra gör det?
Katten för mig är superviktig! Både som sällskap och som nån att ödsla känslor på. Jag har inte hund, men skulle jag skaffa, så skulle den inte behandlas annorlunda. Tycker det är jättetrist att så många hundmänniskor behandlar sina katter sämre. Och hästmänniskor med för den delen. Då är man ingen djurvän.
Jag hoppas det kommer mer och mer hjälp även för oss. Eftersom katten inte räknats som husdjur direkt och eftersom ägarna ofta inte haft intresse av att lära känna sin katt, så har behovet inte funnits. Nu tror jag att ägarna blir mer och mer insatta och intresserade av sin kisse. Även om det går för sakta.
Jag är helt säker på att katten inte har större behov. Absolut finns det individuella skillnader, liksom inom alla djurslag. Men att ha katt på samma premisser som hund ser jag bara som nått positivt.
Kattens välmående är såklart viktigt, men bor man så till att utekatt inte passar sig, så får man omplacera eller flytta. Precis som om man har en hund som inte klarar lägenhetslivet. Man ska aldrig sätta sig över andra människors känslor och tvinga på dom skador och annat som katten kan orsaka.
Jag skulle kunna lägga tiotusentals kronor på en katt om jag verkligen ville ha den. Priset är för mig oviktigt. Jag kommer aldrig ha katten som stallkatt och alla mina katter kommer vara försäkrade eftersom jag inte har den ekonomin att kunna lägga de summorna per år på en sjuk katt som det kan kosta. Så det är för min skull, inte kattens.
Nej, jag likställer blandraser oavsett djurslag. Temperamentsmässigt och psykiskt för katten är det mindre skillnad, men eftersom blandrasaveln till 98% är oseriös så kan man inte säga att blandrasen är friskare.
Båda mina katter är avelskatter, men kommer kastreras när det är färdigt. Troligen blir det 2 kullar på den äldre och 1 kull på den yngre, sen kastreras. Skönare med kastrerade katter tycker jag. Mina är då renrasiga och registrerade, liksom ungarna blir.
Att höja kattens status är en svår nöt att knäcka. Minska tillgången är nog det viktigaste. Nu finns det fler katter än ägare, det är inte bra. Vi behöver hjälp med ID-märknings/registreringskrav på lag-nivå och större skyldigheter och uppföljning av folk som inte följer det.
 
Jag är egentligen ingen kattmänniska. Trots det har jag fem katter och jag har svårt att tänka mig att vara utan katt. Fyra av katterna bor i stallet och de har valt att bo där. De vill absolut inte komma in i huset så enda gången de har varit inne är vid konvalescensen efter kastreringen. Det är alltså inga katter jag själv har köpt eller fått utan de har själva valt att flytta in. Sedan har jag en katt som jag har valt att skaffa. Det är min sons katt egentligen men eftersom hans sambo är allergisk och de flyttade till lägenhet i stan som första egna bostad så var det aldrig någon diskussion utan att hon skulle bo kvar här. Då hade vi också min sambos katt och min dotters katt och det kändes helt fel att dela upp dem när barnen flyttade hemifrån så de fick bo kvar. Min dotters katt och sambons katt är tyvärr döda nu.
Min sons katt är innekatt till 99%. Hon får gå ut om hon vill och gör det ibland men hon är aldrig ute mer än några minuter och bara när det är fint väder.

Alla mina katter är kastrerade. Det är självklart för mig. Även min lilla vilda katt fick vi till slut tag på och kunde kastrera efter mycket om och men. Eftersom så många katter har valt att flytta hit så har det blivit några kullar genom åren eftersom de har varit dräktiga när de har kommit och den vilda katten tog det två-tre år innan vi lyckades fånga in så att även hon kunde kastreras. Hon fick under den tiden tre kullar och av någon anledning så lämnar hon sina ungar när de är två-tre veckor. Första kullen gick ändå bra för då hade vi en annan hona som fick ungar på samma dag som tog hand om allihopa men andra kullen hittade vi inte i tid utan de frös ihjäl :( Den tredje kullen hittade vi i sista sekunden så dem nappade vi upp.
Det var riktigt svettigt en sommaren när vi hade 11 vuxna katter och nio kattungar men vi lyckades skaffa nya bra hem till endel av dem. Fyra utav dem bor kvar här nu och några har vi tvingats ta bort pga svåra sjukdomar men resten har fått nya hem. Tyvärr lever ju inte katter så länge om de har levt okastrerade och haft ett hårt liv med dåligt med mat och mycket slagsmål så de som vi har fått ta bort har inte varit mer än uppskattningsvis mellan 8-10 år gamla.
De första åren vi bodde här försökte jag få hjälp ifrån katthemmen med alla de katterna som flyttade in här men de har inte brytt sig alls. De har inte ens kunnat tänka sig att lägga ut katterna på sin hemsida. De tyckte att jag kunde ta hand om dem själv. De trodde väl att det egentligen var mina katter och att jag ville bli av med dem. Det tycker jag är riktigt dåligt och därför stöttar jag inte längre katthemmen för en klubb för inbördes beundran som det är på katthemmen häromkring ger jag inte mycket för. Jag räknade ett tag på hur mycket pengar jag la ut på kastreringar och veterinärvård på andras katter men slutade räkna vid 11000 kr... Jag resonerar nämligen som så att en katt som har varit här i tre månader räknar jag som min och då kastreras den för fler ungar vill jag verkligen inte ha. Katter finns det ändå i överflöd.

Jag anser att katten är väldigt underskattad och jag anser att det borde vara lag på att katter ska vara id-märkta precis som hundar och det borde vara lika förbjudet att släppa ut sin katt vind för våg i stan som det är att göra det med en hund eller häst. Det är en sak om man bor som vi gör. Då tycker jag att det är okej att katterna får komma och gå som de vill men inte om man bor vid en trafikerad väg eller i stan. Dum som jag är så har jag tagit med mig katter hem ifrån stan med men de har tack och lov kunnat komma hem till sin ägare igen. En katt hittade vi här ute och insåg ganska snart att hon nog var blind. Vi lyckades fånga in henne och tog henne till veterinären som trodde att hon hade blivit påkörd för hon kunde se i ögonen att hon hade varit utsatt för ett trauma mot huvudet. Hon var inte helt blind men nästan. Veterinären sa att vi skulle ge henne två veckor för hade vi tur så skulle synen komma tillbaka. Hon var livrädd men fick bo i vårt badrum i tre veckor i hopp om att hon skulle bli bättre. Hon var såpass rädd/vild att man inte kunde klappa henne men min sambo kom på att man kunde klappa henne försiktigt med flugsmällan så efter några dagar så gick det faktiskt att klappa henne om man var försiktig. Hon var jättedålig i magen så förutom att sanera badrummet flera gånger om dagen så fick vi köpa diarsenyl och någon annan medicin som skulle lugna magen ihop med specialmat. Tyvärr hon blev bara sämre och sämre och synen försvann istället helt så till slut fick vi åka till veterinären igen och avsluta hennes plågor :(

Vad gäller maten så får katterna lika dyr mat som hunden förutom innekatten för hon har diverse problem med magen så hennes mat är dyrare än hundens. Att de får bra mat är ju jätteviktigt och särskilt för dem som bor ute i stallet för även om de har en egen box med en rundbal halm som de bygger bon i, fårskinn och bäddar med en grislampa över så är de ju ändå mest ute och då behöver de verkligen bra mat. Vill man ha bra jägare så är det ju jätteviktigt att de är friska och i bra hull så att de faktiskt orkar jaga. En hungrig katt är ingen bra jägare för den orkar helt enkelt inte jaga.

Jag skulle inte ge 10000-15000 kr för en katt men det beror på att jag inte har några sådana pengar. Inte för att katten inte skulle vara värd det.
 
Mina katter är familjemedlemmar, liksom hunden. De är de enda som får processerad mat ("märkesmat") eftersom hunden är foderallergiker och får hemlagat. Vågar inte laborera med kattmat på samma sätt men de har inga allergier så det fungerar som det är nu. Min mammas katter är stallkatter, får aldrig komma in annat än i pannrummet och hallen, de får den billigaste maten man kan tänka sig men de kan ju gå ut och jaga sitt eget tillskottsfoder om de vill. Mina katter är innekatter nu men var förut inne/ute katter, ingenting har ändrats sen dess, förutom att de inte får gå ut på egen hand längre. Hade jag flyttat ut i skogen långt ifrån en traffikerad väg hade de fått bli inne/ute katter igen. Och fortfarande fått samma skötsel som nu.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att lägga 10-15000kr på en raskatt, men inte på en vanlig huskatt. Med det priset vill man ju att föräldrarna ska ha genomgått rasens alla tester med bravur. En huskatt har ju ofta okänd härstamning, jag räknar inte med att någon testar sina huskatter som de ska avla på för samtliga kattsjukdomar. Därav skulle jag inte stödja huskattaveln med sådana summor. Runt 1500:- är det mesta jag kan tänka mig att betala för en huskatt men då ska det ju inte vara en som är född ute som just blivit infångad, tämjd på en vecka och avmaskad i samma veva. Lite mer kvalité är att önska i sådana fall.

Kastrerade katter är att föredra i alla lägen. Mina två är kastrerade, men bara en av mammas är det, den andra är okastrerad för, citat "Vi har alltid haft minst en okastrerad och det brukar gå så bra så".
 
Vad gäller råttjägare så visst kan vissa hundar jaga möss/råttor mycket bra. Men INTE som en katt. En katt är så otroligt mycket mer mobil och jagar på ett annat vis.
Dessutom är en katt betydligt mer lämpad att vara ute själv och jaga i tex stallet än en hund.

En bra "jaktkatt" är värd sin vikt i rent guld. Däremot är inte alla katter lika bra jägare.
 
Vad gäller råttjägare så visst kan vissa hundar jaga möss/råttor mycket bra. Men INTE som en katt. En katt är så otroligt mycket mer mobil och jagar på ett annat vis.
Dessutom är en katt betydligt mer lämpad att vara ute själv och jaga i tex stallet än en hund.

En bra "jaktkatt" är värd sin vikt i rent guld. Däremot är inte alla katter lika bra jägare.

Jag håller inte med i att den är mer lämpad, varför skulle den vara det? Fördelen med hund är att den stannar på gården (oftare än katt) medan en katt gärna utvidgar reviret. Vilket betyder större risk för trafik och stora djur.
 
Ja om man undrar vad katten har för status kan man ju bara läsa den här artikeln: http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article2231185/Dumpade-kallingar-fick-ny-mamma.html
Som tur var är det min bekant som hade en kattmamma med en dödfödd unge som kunde hjälpa ungarna... Men faktum kvarstår att folk alldeles för ofta bara slänger ut katter i påsar, burar och liknande ist för att 1: kastrera sina katter och 2: avliva dom på ett humant sätt om man nu inte ids omplacera dom!
 
Vad tycker ni.
Är katten underskattad eller överskattad?
Behövs katten i dagen samhälle tex som råttjägare?
Finns idag studier att katten som djur håller på att förändras och bli just ett husdjur och inte en tam-viltdjur som den var förr tex.
Är det skill

Vad betyder katter för dig? Har de lika stort värde som tex din hund är gör du skillnad på tex veterinärvård/mat?
Vid problematik finns inte många hjälp att få men en uppsjö av tex häst eller hundexperter. Varför? Katten är trots allt en av världens mest spridda husdjur.

Det stora alltid aktuella inne V. ute katt.
Har katten som djur större behov till frihet än andra djur som vi håller?
Och är kattens behov av frihet viktigare än tex grannsämjan eller de människor som inte vill ha ute katterna på sin gård eller sitt område.

Är 10-15000 kr för en katt dyrt enligt dig? Om du ska ha katten som tex stallkatt? Försäkrar du den.
Är det mer ok att föda upp kattblandras än en hundblandras?

Kastrerar du din katt eller gör det inget om katterna får lite ungar?

Hur eller vad kan man för att kattens status ska ändras.

Jag är inte objektiv i denna fråga jag älskar katter och önskar att katten skulle ha lika stort värde som en hund. Men så är det inte. Tycker jag.
Jag har både häst, hund och raskatt.

Men frågar vad du tycker och tänker.
Är katten underskattad eller överskattad? Behövs katten i dagen samhälle tex som råttjägare?
Allmänt i samhället är den underskattad uppfattar jag.
För mig är den oersättlig. Dels som familjemedlem och dels som musjägare. Det är sådan skillnad gällande musbeståndet utomhus nu jämfört med när jag flyttade hit.

Har de lika stort värde som tex din hund är gör du skillnad på tex veterinärvård/mat?
Mina är kastrerade, id-märkta och vaccinerade. Jag skulle aldrig tveka att kontakta veterinären när det behövs.
Jag är noggrannare med katternas mat än mig egen... De får rått kött och organ, blötmat och som godis Orijens torrfoder. Jag köper djupfrysta möss åt dem på vintern. På sommarhalvåret får de fånga själva.

Det stora alltid aktuella inne V. ute katt.
Eftersom jag bor på landet får mina katter vara ute, men bara när det finns folk hemma. Tidigare bodde jag i stan och valde att inte skaffa katter. Jag vill att mina katter ska få vara ute.

Är 10-15000 kr för en katt dyrt enligt dig?
Nej, inte för en raskatt. Jag har dock inget behov av en raskatt. Men jag tycker att det SKA kosta att köpa katt. Om det inte är gratis att skaffa katt, så höjer det kattens status.


Mina katter är från katthemmet. Jag ville göra en insats när jag skaffade katt.
 
Jag håller inte med i att den är mer lämpad, varför skulle den vara det? Fördelen med hund är att den stannar på gården (oftare än katt) medan en katt gärna utvidgar reviret. Vilket betyder större risk för trafik och stora djur.

För att en hund inte kommer åt på samma sätt som en katt, precis som jag skrev. Dessutom är katter betydligt bättre på att smyga sig på bytet etc. Vill man ha ihjäl en råtta på golvet - då föredrar jag hund, de dödar snabbt. Vill man bli av med odjuren i köket/stallet/etc då är en katt oslagbar.

Jag vill se en hund ta en mus ovanpå kylskåpet t ex. Det är ju hundarnas nackdel, de är inte alls lika mobila, kommer inte åt på samma vis.
 
Mina åsikter:

Katten är underskattad då de är för enkla att komma över och då det föds för många så de blir (för många, inte alla) slit-och-släng-djur.

Tror att katten behövs som råttjägare, både i stad och på land.

Vår katt är en del av familjen, precis som hundarna. De ska ha bra mat, bra veterinärvård och vaccinationer osv - självklart!

Jag tror att många katter inte mår bra av att bara vara inne, vår är en sådan. Har man möjlighet att låta katten vara ute tror jag det är bra för katten (det beror då tex på var man bor).
I vår by har vi inga problem med grann-osämja pga katt. Ena familjen är allergisk, katten kan ibland gå på deras gård men det är helt ok. I början när han kommit till oss var han in till dem (dörren öppen) men lärde sig på en gång att det inte var så bra idé (sprayflaska).

Vår katt är självklart försäkrad. Kan inte tänka mig annat, vet hur dyr veterinärvård kan bli om nåt händer. Dock är jag kluven på det här med raskatt vs huskatt. Rashundar med uppfödare är för mig en självklarhet, men när det gäller katt köper jag gärna från katthem tex då det finns så mycket katter.
Tror dock det vore betydligt bättre för katten med tex en lag som säger att om den ska vara ute måste den vara kastrerad, så problemet med att det föds för många oönskade kattungar minskar. Om det inte var lika enkelt att få tag i katt så skulle bara folk som var rejält intresserade skaffa katt. Dock tror jag då att om man köper en katt för 10000 så vill man inte att den går ute som tex en huskatt kanske får göra, fastän inköpspriset egentligen inte skulle ha någon betydelse för hur man håller katten.
 
Är katten underskattad eller överskattad?
Underskattad. Som någon annan sa anses katter vara lite av ett slit-och-släng-djur, och de har otroligt mycket lägre status än t.ex. hund.

Vad betyder katter för dig? Har de lika stort värde som tex din hund är gör du skillnad på tex veterinärvård/mat?
Mina katter betyder allt för mig. Jag gör ingen skillnad på olika djursorter utan tycker att alla är lika värda. Mina två är huskatter som är vaccinerade, kastrerade, försäkrade och chippade. Den svarta är även öronmärkt.
Jag tycker det är givet att de ska få den mat som är bäst anpassad för dom och mest naturlig. Oavsett om det skulle vara dyrare än en eventuell hunds. Vad gäller veterinärkostnader är jag beredd på att lägga mycket pengar på behandlingar, m.m.

Innekatt vs. utekatt
Nej, jag tycker inte katten har större behov av att springa fritt än andra djur. Däremot kan jag hålla med om att alla katter inte trivs som bara innekatter, och man bör då försöka ge dom någon slags utevistelse. Jag märker på mina egna katter att de gärna vill ut, och helst stanna ute hela dagarna under den varmare årstiden. Så jag fixar utevistelse med koppelpromenader, ute i lina. Inhägnad är annars också ett alternativ.

Är 10-15000 kr för en katt dyrt enligt dig? Om du ska ha katten som tex stallkatt?
För en raskatt tycker jag 10-15000 är rimligt, men jag skulle inte betala det för en huskatt. Så ja, jag skulle kunna betala dyra pengar för en renrasig som jag planerat att ha i stallet. (Nu skulle jag inte släppa ut katten fritt, men rent allmänt.)

Jag håller med aprilmaj om att det även bör kosta med huskatter dock. Det kanske skulle höja kattens status något.

Är det mer ok att föda upp kattblandras än en hundblandras?
Nej, jag tycker att man ska ha ett mål med att avla. Jag ser inte heller riktigt poängen att avla på huskatter när det finns så oändligt många redan.

Kastrerar du din katt eller gör det inget om katterna får lite ungar?
Kastrerar alltid. Ser ingen skillnad på om det är hon-/hankatt.
 
Blir glad då jag läser era svar och åsikter!
Finns ju ändå liten chans att katter åtminstone har fått lite högre status..

Raskatt, ev huskatt från bra katthem är det enda alternativet för mig och det finns ju helt fantastiska kattägare och kattuppfödare som nästan övermånar om sina katter och kattungar.
 
Sen ska man kanske vara medveten om att folk som övht läser på ett kattforum och svarar i en sådan här tråd ÄR se som månar om sin katt. Och att man i svaren har ett skevt urval

Någon som skiter i sin katt läser nog inte ens här. Än mindre svarar att "äh kattfan får billigaste maten om den ens får nån mat, är okastrerad, ovaccinerad och tja blir den skadad eller sjuk läker det väl själv eller så dör den. Då hämtar jag en ny kattunge hos nån ladugård bara, skulle aldrig lägga en krona på rn katt när man kan få en ny gratis"

Tyvärr.
 
Sen ska man kanske vara medveten om att folk som övht läser på ett kattforum och svarar i en sådan här tråd ÄR se som månar om sin katt. Och att man i svaren har ett skevt urval

Någon som skiter i sin katt läser nog inte ens här. Än mindre svarar att "äh kattfan får billigaste maten om den ens får nån mat, är okastrerad, ovaccinerad och tja blir den skadad eller sjuk läker det väl själv eller så dör den. Då hämtar jag en ny kattunge hos nån ladugård bara, skulle aldrig lägga en krona på rn katt när man kan få en ny gratis"

Tyvärr.

Jo absolut, så är det ju. Katten har allmänt det statusen.
Och precis som med annat. Man väljer ju sina forum och söker tom efter de svar man vill ha.
Jag fattar att tex en hundägare som är aktiv här på hund och faktiskt gör skillnad inte ens ids gå in på katt. Eller bry sig om en sån här tråd. det skulle vara intressant att se om någon av dom här tjuvläser och skulle vilja försvara sin syn på saken, varför de gör skillnad.
Men jag menar att det ÄR kul att se att några faktiskt ÄR måna om sin katt(er) trots att den har så låg status.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 220
Senast: kryddelydd
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 474
Senast: Shenzi
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 200
Senast: zassoo
·
Övr. Hund Hej. I en längre period har jag nu blivit alltmer hundsjuk. Har väl läst så mycket det bara går, lånat massa böcker från biblioteket...
Svar
10
· Visningar
1 927
Senast: sonjaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp