Kattungar bråkar och morrar

MHZP

Trådstartare
Hej,

Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre veckor yngre också. Nu är de 15 och 12v. Båda okastrerade icke könsmogna hanar.

Första dygnen höll vi de separata med galler mellan olika rum. När vi väl släppte ihop dom i förrgår, så var det någon väsning här och där från den äldste, M. Det kan man ju förstå om han precis landat i sin nya värld och så kommer det en liten inkräktare. Men dom blev snabbt vänner, kan äta och dricka från samma skål (trots att de har hur många som helst i alla rum).

När dom busar/bråkar turas de om att gömma sig och hoppa på varandra. De hoppar högt när de blir "skrämda" av varandra och man ser också den klassiska sidgången när de springer fram emot varandra.

Vet att de bara varit ihopsläppta två dygn, men är ändå lite orolig..

Nu till mina frågor; jag har två:

1. M (den äldste): Han kan när de leker hoppa på H och bita honom i nacken så att H skriker/piper. Problemet är att han släpper inte då. Om H lyckas ta sig loss är han snabbt där och biter igen i nacken så att H skriker på nytt. Hur orolig borde jag vara över detta? Vill ju inte att de ska skada varandra!!
Ska också sägas att H kan gå iväg 2m när han kommer loss och om inte M har hoppat på honom, kan han vara den som hoppar på tillbaka. Men aldrig så att M skriker/piper. Det har aldrig hänt. Varför är den äldsta så hårdhänt?

Fråga nr2:
H, den yngsta, har sedan igår visat upp ett beteenden där han kan ta leksaker och gå runt och morra och väsa med dom i munnen. Han kan ta leksaken gå iväg och försvinna in i ett annat rum och ligga där och morra med leksaken fast ingen annan är där. Eller så lägger han sig framför mig och M (äldsta katten) och morrar och väser med leksaken i munnen (oftast en mjukis-mus), fast ingen av oss gör något anspråk på att ens närma oss honom. M (äldsta) verkar dock bli rädd när den yngsta morrar såhär och backar några steg och håller sig väldigt avvaktande.

Är båda dom här sakerna med bitande och morrande något slags dominansbeteende? Borde jag vara orolig? Ska jag göra något åt saken?

I övrigt sover de i min säng, men på olika sidor om mig.. och de vilar i samma rum dagtid osv. Dom verkar inte ha något issue med att vilja "gå in i ett annat rum" från den andra.

Har haft två katter tidigare, dock från samma hem, och såg aldrig något liknande hos dom...

Har ni tips och råd? 💕 tack snälla på förhand!
 
Tack för lite input :heart

Ja, nu idag har jag också insett att när H går och morrar med sin leksak så kan han när han inte får tillräckligt med uppmärksamhet gå förbi M flera gångar, med leksaken och morra. Som att han vill visa upp sitt byte, haha.

Med leken och bråken tycker jag det är svårare. Jag läste någonstans att hundar leker högljutt medan katter leker tyst och är det någon av dom som låter så är det något som är fel. Jag tänker att H måste göra sig illa när han skriker sådär... Gör ont i mammahjärtat. :cry:
 
Tack för lite input :heart

Ja, nu idag har jag också insett att när H går och morrar med sin leksak så kan han när han inte får tillräckligt med uppmärksamhet gå förbi M flera gångar, med leksaken och morra. Som att han vill visa upp sitt byte, haha.

Med leken och bråken tycker jag det är svårare. Jag läste någonstans att hundar leker högljutt medan katter leker tyst och är det någon av dom som låter så är det något som är fel. Jag tänker att H måste göra sig illa när han skriker sådär... Gör ont i mammahjärtat. :cry:

Det stämmer definitivt inte, katter kan låta massor vid lek.
 
Tack för lite input :heart

Ja, nu idag har jag också insett att när H går och morrar med sin leksak så kan han när han inte får tillräckligt med uppmärksamhet gå förbi M flera gångar, med leksaken och morra. Som att han vill visa upp sitt byte, haha.

Med leken och bråken tycker jag det är svårare. Jag läste någonstans att hundar leker högljutt medan katter leker tyst och är det någon av dom som låter så är det något som är fel. Jag tänker att H måste göra sig illa när han skriker sådär... Gör ont i mammahjärtat. :cry:
Jag bryter när mina leker för tufft eller ryker ihop men jag separerar dem inte. Likaså när min ena vaktar sin glitterboll och morrar så bryr jag mig inte.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 177
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 032
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 166
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 247
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp