Kattungar eller sterilisering?

ufot

Trådstartare
Har en nio månaders renrasig skogkatt hona, stamtavla och sverakregistrerad från auktoriserad uppfödare.

Hon har precis börjat löpa och jag är i valet och kvalet om jag ska sterilisera henne eller hitta en fin skogishane.

När jag köpte henne var tanken att jag skulle ta åtminstone en kull på henne men vad jag har förstått är det för tillfället är svårt att sälja kattungar. Hon är ännu inte utställd, men planen är att jag ska ställa ut henne i april.
Om det blir kattungar blir det isåfall till hösten eftersom jag ska troligtvis ska flytta och börja på ett nytt jobb till sommaren.

Hur skulle ni göra? Kom gärna med åsikter.
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Jag har ingen aning om hur skogismarknaden ser ut, men det är inte alls otroligt att det är svårt att få ungarna sålda tyvärr. Med detta och mina egna erfarenheter som uppfödare skulla jag säga: låt bli om du inte är 100% säker på att det är precis de du vill göra.

En kull där allt går bra är rolig med extremt tidskrävande, en kull där något går snett kräver att man släpper allt annat inkl jobb för X antal veckor framöver. Dessutom räknar åtminstone jag med att ansvar för kattungarna fortsätter sålänge de lever, ska man föda upp ska man vara beredd att stötta och ge råd till köpare inte bara när katten är liten. (Och man har ju även juridiskt ett ansvar i 3 år iom dolda fel)

I små raser försöker jag ofta få folk att motivera sig till åtminstone en kull, för rasens genetiska bredds skull, men där avel mer blir något man skulle göra för sitt eget nöjes skull är jag ganska mycket glädjedödare. Där ÄR oerhört roligt och givande, men alla jag känner som börjat föda upp säger "Jag kunde aldrig ana att det skulle vara så jobbigt" och därför vill jag sprida den bilden också.

Den sista aspekten är den ekonomiska. Min senaste kull kostade mig 52.000:-, och i slutändan fick jag in 21.000:-. Det är pengar man måste kunna ligga ute med, och vara beredd på att inte få tillbaks. (och en av de stora orsakerna till att min uppfödning går på halvfart, jag har inte råd egentligen...)

Om du trots allt bestämmer dig för att ta kull: Lycka till!
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Kolla med andra uppfödare hur det ser ut på marknaden. Har väletablerade uppfödare problem att få sina kattungar sålda kan du räkna med att det kommer bli än värre för dig som är ny, nya brukar ha det svårare att få kattungar sålda när det är sådana tider. Väletablerade uppfödare har större kontaktnät och kan ofta få ut sina kattungar även under "dåliga tider".

Det kan vara besvärligt med 2-3 äldre kattungar kvar hemma.
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Tack för ditt svar.

Jag har pratat med en skogisuppfödare som har hållit på i över 20 år och även hon har avrådit mig eftersom det för det första är svårt att få kattungarna sålda och för det andra kostar en massa pengar. Hon sa att man alltid bör ha en buffert på minst 20000 innan man ens börjar fundera på att ta kull + alla tester man ska göra innan.

Börjar luta år att det blir sterilisering + köp av en till kattunge eftersom mitt lilla busfrö inte kan vara ensam hela dagarna när matte börjar jobba...
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Om du ska ta kull se till att hon har alla papper klara (navelbråckfrihetsintyg, ev avelsgodkännande mm) och du bör även HCm scanna, GSD IV-testa och kolla om de finns några fler sjukdommar som bör kollas upp innan ev kull.

Svårigheter att sälja kattungar går nog i vågor och beror säkerligen på vilken ras man har...
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Jag har pratat med en skogisuppfödare som har hållit på i över 20 år och även hon har avrådit mig eftersom det för det första är svårt att få kattungarna sålda och för det andra kostar en massa pengar


Att andra uppfödare avråder är ju inte så konstigt. De vill väl inte ha konkurrens. Om de avråder andra så kan man ju fråga sig varför de själva håller på. Så sådana råd skulle jag ta med en nypa salt.

Sen är jag lite nyfiken på vad det är som kostar så mycket pengar (I ett tidigare inlägg förekom summan 52000:- för en kull). Handlar det om någon sorts 'levande föl avgift' fast för katter.

Själv har jag bara bondkatter och har dålig koll på 'raskattskostnader', och där kostar ju inte en kull några större summor. Det som kostar är väl foder och vaccinering eller är det något jag missat?
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Parningsavgift (ligger ofta runt ett kattungepris per kull),
resor till och från hane (och man kan ge sig på att om hanen bor mer än 30 mil bort blir honan aldrig dräktig på första försöket :devil:),
hälsotester (i mitt fall ca 3000:-/avelkatt),
försäkringar (500:- extra för mamman plus 500:-/kattunge),
veterinär (1500:-/kattunge)

Äter gör de för totalt 2000:- under sin uppväxt, förbrukar sand för ca 1000:-
registrering kostar 300:-/katt, plus totalt någon tusenlapp om året för kattklubben (som är obligatorisk samt rasringar och liknande som man behöver för kontakter och möjlighet att annonsera)

I mitt fall blev det extremdyrt pga ett akutsnitt och en medtagen hona som behövde stöd hemma, dvs 3 veckor hemma utan ersättning (men detta inkomstbortfall är inte medräknat, bara direkta utgifter). Även om allt går som det ska måste man ju räkna med en vecka ledigt kring födsel för att kunna övervaka honan. De föder ju sällan när man tänkt sig... Även om förlossningskomplikationer och problem med ungar är relativt ovanligt i de flesta raser kan man ju inte bortse från att förr eller senare händer det, och då måste man ha pengarna till det.
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Att andra uppfödare avråder är ju inte så konstigt. De vill väl inte ha konkurrens. Om de avråder andra så kan man ju fråga sig varför de själva håller på. Så sådana råd skulle jag ta med en nypa salt.

Det här glömde jag helt svara på...
Ingen skulle bli lyckligare än jag om det kom fler uppfödare inom min ras, och jag letar ständigt efter lämpliga kandidater att sätta en foderkatt hos och på det sättet mer eller mindre "ge" bort en lämplig avelshona. Tyvärr växer de inte på träd, och jag kan inte tänka mig om att ljuga om att det är guld och gröna skogar för att lura in fler i det, det blir katterna lidande för.

Om koraten hade varit en medelstor och stabil ras hade jag aldrig varit aktiv uppfödare på det sätt jag är idag. Det allra bästa kattägandet för mig är att i lugn och ro kunna njuta tillsammans med välmående kastrater och ta enstaka kull/låna ut enstaka hane de gånger jag har ny katt som jag inte kastrerat än. Att försöka hålla en grupp av fertila katter innebär så oerhört mycket mer bekymmer, tyvärr, och varje gång jag gör bokslut över en kull funderar jag på allvar på att slut när jag ser hur mycket pengar som rinner iväg på det.
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Jag tackar för inblicken i uppfödarlivet. Det var mycket jag inte visste och hade jag planerat att börja med det hade jag nog fått mig en tankeställare.
 
Sv: Kattungar eller sterilisering?

Att andra uppfödare avråder är ju inte så konstigt. De vill väl inte ha konkurrens. Om de avråder andra så kan man ju fråga sig varför de själva håller på. Så sådana råd skulle jag ta med en nypa salt.

Sen är jag lite nyfiken på vad det är som kostar så mycket pengar (I ett tidigare inlägg förekom summan 52000:- för en kull). Handlar det om någon sorts 'levande föl avgift' fast för katter.

Själv har jag bara bondkatter och har dålig koll på 'raskattskostnader', och där kostar ju inte en kull några större summor. Det som kostar är väl foder och vaccinering eller är det något jag missat?

Skogis-marknaden har varit trög under flera år. Det är inte ett dugg konstigt med tanke på att det är en av våra största raser. Skogisen hade sin toppnotering med 2000 reggade kattungar (bara hos SVERAK) 2005 och sedan har det dalat stadigt. Nere på 1100 reggade kattungar förra året. Väletablerade uppfödare har varit tvungna att trappa ner på tempot och många av de som börjat under dessa år har lagt ner snabbt. Det är rätt stor skillnad på att börja som ny och att vara väletablerad. Har du hållt på flera år har du ett stort kontaktnät vilket först och främst innebär att du inte har lika svårt att få kattungarna sålda, men det hjälper dig även att samarbeta med andra på ett helt annat sätt. Men trappat ner har väl så gott som alla skogis-uppfödare fått göra.

Bara dumheter att uppfödare avråder för att slippa konkurrens.

Ska man föda upp katter är det viktigt att ha koll på marknaden. Är marknaden mättad är det ett dåligt läge att börja föda upp.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 590
Senast: Speedway
·
Övr. Katt I tisdags hämtade jag hem min nya lilla kattunge Stina 11 veckor :love: Gammelkatten som nu är 10 år var helt annorlunda som...
Svar
8
· Visningar
1 102
Senast: Myggan
·
Övr. Hund En kollega vill avla på sin dalmatinertik. Jag trodde att jag hade pratat ur honom de funderingarna för en tid framöver åtminstone, när...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Jozze
·
Övr. Hund Min grannes idé så såga mig inte helt och hållet :crazy: Vi har ju problem med Esters skendräktighet osv. Jag vill sterilisera...
Svar
9
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp