kattungar med kattsnuva

eldkyss

Trådstartare
Mina kattungar är tre veckor och för ca en vecka sedan drabbades dom av kattsnuva. Dom är 5 st sammanlagt och alla har haft klibbiga och igenmurade ögon av var.

4 st av dom har blivit fina i ögonen efter behandling med chloromycetindroppar.

Men det är en av dom som fortfarande har problem med ögonen och han är den som blivit drabbad sist.. men i flera dagar har det varat igen bara på en timma i ögonen så nu spolar vi honom dygnets vakna timmar varje timma med saltlösning och ger ögon droppar 6-7 gr om dagen.

Är orolig för honom:crazy:

Alla utom en har haft tjockt grått snor ur näsan och mot de behandlas dom med vetrimoxin morgon och kväll. Snoret har avtagit på 2 av dom drabbade. Alla kattungarna nyser till och från.



Men som sagt den enda som jag är orolig för i dagsläget är han med ögonen som varar igen hela tiden..:( Finns de inget annat man kan ge dom?

Citramex är det någon som har erfarenhet av det? Tror de heter så .. det var en annan veterinär som prata om att man kanske skulle skriva ut det.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Har ni tagit ett "kattögonpaket"? Lämplig behandling kan ju variera lite beroende på vad det är för komponent av kattsnuva det är som spökar.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

säger som sol... be veterinären ta och kolla ögonpaketet... så du får rätt behandling.

Är dina vuxna katter ovaccinerade?
 
Sv: kattungar med kattsnuva

kattögonpaket? Vad är det? Ja de stämmer , ingen av mina katter har någonsin blivit vaccinerade.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

okej då skall jag prata med veterinären om det! Virus tar ju tyvärr sin tid att bli av med.

Hurvida viktigt det är att vaccinera sina katter överlåter jag till var och en att avgöra. Bor man i tättbebyggt område så självklart bör man vaccinera. Men när man som jag bor mitt ute i skogen så är de inget som jag någonsin gjort på mina kissar. Och dom är långt uppe i vuxen ålder. Veterinärerna häromkring ser heller ingen andledning till det när man bor som jag gör.

Dom katter jag sett här som inte är mina egna är väldigt få räknade. Någon främmande katt se man kanske någon gång om året.Så här i mitt område så är de mest mina egna katter som existerar.

Vi tror att det är den ev kattpappan som varit smittbärare av något. Alla våra vuxna katter mår jätte bra precis som innan beroende på deras starka immunförsvar. Sedan är de upp till kattköparna hurvida dom vill vaccinera sina små eller ej.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Att dina kattungar trots glesbygd åkt på kattsnuva kanske visar på att det faktiskt är viktigt att vaccinera? Mina katter som är innekatter löper antagligen betydligt mindre risk att smittas av något än dina, ändå vaccinerar jag (dock inte årligen).

Har du otur är det herpes de har åkt på. Det blir de sällan av med. 80% (eller liknande) av de katter som smittas med herpes blir aldrig av med det. De kan bli av med symptomen, men viruset ligger kvar latent och kan bryta ut om immunförsvaret sätts ner (tex. om katten åker på en infektion... maskinfektion är inte helt ovanligt hos utekatter eller vid kastrering). Herpes kan lämna permanenta skador på hornhinnan och i värsta fall kan man vara tvungen att operera bort det drabbade ögat.

Nu har dina kattungar fått vård snabbt vilket är bra och det ger dem bra odds att bli av med problemen, men du bör fundera på om det inte är värt att försöka ta reda på vad för virusk/bakterier det är som orsakat problemen och om det kanske inte kan vara värt att lägga en nätt summa på att vaccinera alla katterna.

Sedan kan det mycket väl vara någon av dina vuxna, friska katter som bär på smittan. Det är inte alls ovanligt vid tex. herpes att smittbäraren förefaller vara helt frisk. Man upptäcker smittan i besättningen när man får kattungar som blir sjuka.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

ja skall givetvis rekomendera mina katt köpare att vaccinera dom små med tanke på att dom åkt på snuvan. Konstigt att ingen av mina veterinärer rekomenderat kattögon paketet.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

ja skall givetvis rekomendera mina katt köpare att vaccinera dom små med tanke på att dom åkt på snuvan. Konstigt att ingen av mina veterinärer rekomenderat kattögon paketet.

inte för att låta negativ men en hel del veterinärer tycker "det är ju bara en huskatt" sånna saker som ögonpaketet vill väl inte ägaren bekosta.

Men värt att tänka på är att en ovaccinerad honkatt ger inga antikroppar mot tex kattsnuva och har du riktigt otur kan svaga kattungar stryka med eller att kattungarna blir kroniska bärare.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Nu har det gått ett tag och den lille kissen med dom variga ögonen är mycket bättre! Ena ögat ser ut att vara helt återställt nu är de bara de andra ögat som går igen lite grand ibland som vi får hålla efter.

Dom nyser fortfarnde då och då men inte lika mycket.

Däremot är de en och annan som kna vara lite snoriga i nosen i mellanåt.

Men visst låter dom som ett stort steg på bättringsvägen? :laugh:

Dom är nu 4 veckor och springer runt och leker och har sig och har en enorm aptit. Jag har ju fått vänta en vecka med avmaskningen eftersom att dom vart lite för risiga men nu känns de som att det borde gå bra att ge dom första avmaskningen.

Dom skall börja äta lite kattungefoder nu med.

Men jag har funderat lite på de som ni skrivit ang vaccinering.

Hur fungerar det, har dom fått ett skydd mot ev framtida kattsnuva nu när dom faktiskt drabbats av det en gång? Eller är det snarare tvärtom att dom löper större risk att drabbas av det igen?

För isåfall kanske de är lika bra att vaccinera dom. Kan man vara säker på att dom slipper drabbas av det igen?

Löper kattköparen risk med att köpa någon av mina kattungar nu när dom haft kattsnuva? Ja menar om dom är smittbärare och kan smitta ner ev andra katter i deras hem?
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Genomgången infektion ger ingen nämnvärd immunitet när det gäller kattsnuvevirusen. Skulle det handla om herpes är det mest troliga att kattungarna blir kroniska bärare av viruset vilket inte behöver betyda någonting, men det kan innebära att katten får återfall flera gånger i livet och den kan sprida smittan vidare till katter i det nya hemmet.

Deras nya ägare bör se till att deras katter hemma (om de har några) är uppdaterade på snuvvaccinet.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Ingen fara för vad? Kattungarna är inte mer mottagliga för snuva nu, nej. De har dock inget skydd mot kattsnuva heller. De kan smitta ner katter i framtida hem. De samt katter de ska leva med bör vaccineras.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Det beror på hur man ser det. Min katt behandlas för herpes nu. Hon får sår på hornhinnan vilket är vanligt på äldre katter när dom får sina herpesutbrott. Herpes går aldrig att bota, bara behandla. I hennes fall vill inte såret läka, om det beror på herpes eller inte vet vi inte. Kostnaden hittills på henne är 8980 kr och på fredag blir det troligen operation för att ta bort defekt hornhinna som kan ha blivit defekt pga herpes kanske? Operationen kostar 4000 eller 10000 beroende på om dom måste ta slemhinna från ögonlocket och sy över.
Det är ju tydligt att du bör kolla upp lite mer och lära dig mer om katten och dess sjukdomar innan du sätter fler stackare till världen. Att medvetet och med gott samvete utsätta sina katter för sjukdomar som lätt förebyggs med vaccin borde klassas som djurplågeri.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Det räcker med att ni drar in det på skorna så kan det vara kört med katterna. Säger som någon annan sagt tidigare. Att de blev sjuka är ett tecken på att även om man bor som ni kan man vara drabbad. Lössspringande katter kan gå långt o smitta omgivningen.
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Det är ingen ökad risk att vaccinera kattungarna när de blivit fria från sina symptom jämfört med att vaccinera kattungar som inte varit sjuka. Däremot hjälper det inte om katterna redan har t ex herpes som en latent smitta, vaccinet tar så att säga inte bort det. Jag tycker ändå att du ska vaccinera för att få skydd mot övriga komponenter i kattsnuvekomplexet, det verkar ju inte som att ni vet vilken/vilka som orsakat symptomen?
 
Sv: kattungar med kattsnuva

Kattsnuva verkar de kunna få hur man än gör för att undvika det.
Min siames fick det för ca ett år sen, och hon är regelbundet vaccinerad.
Hon fick det efter att vi hade varit iväg på en utställning, och där måste alla vara vaccinerade för att släppas in.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej alla kloka kattmänniskor! När vi hämtade hem vår (nu 18-veckors) kattunge vid 13 veckor hade han ett ”klart nosflöde” som han även...
Svar
6
· Visningar
1 524
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 191
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp