Kattungar utan mamma

Celoty

Trådstartare
Hej ! Jag och en kompis hittade 4 kattungar i fredags vars mamma är död. Vi tog hand om dessa och dom hamnade hemma hos mig eftersom min kompis inte fick ha dom inne hemma pga allergier i familjen.

Vi åkte direkt och köpte KMR's mjölkersättning som katterna äter flera gånger om dagen. Första dagen var det två som inte ville äta medan de andra två åt från sked eller fingrar. Sedan fick vi tag på sprutor som katterna fick maten så alla har fått i sig mat ordentligt. Numera äter alla ersättningen direkt ur skål, de som inte får i sig lika mycket därifrån får fortfarande lite ur spruta.

Katterna är pigga och glada och ger sig ut på upptäcksfärder i mitt rum då och då. Annars sover dom mest. Jag uppskattar att de är ca 4veckor gamla då de tvättar sig rättså bra själva och rör sig hyffsat snabbt.

Funderar på när jag kan börja ge dem annan mat ? Och vad dom ska ha då ? Alla tips mottages tacksamt !

Bilder : http://www.facebook.com/photo.php?f...67661567939.2085870.1129316088&type=1&theater

http://www.facebook.com/photo.php?f...67661567939.2085870.1129316088&type=1&theater
 
Sv: Kattungar utan mamma

Oh, vad fina de är!

Jättebra av dig att ta hand om dem! :bow:

De kan börja äta fast föda så smått. Du kan prova med vanlig kattblötmat och/eller rå köttfärs. Om de inte fattar vinken kan det funka att blanda med vällningen. Finns även speciell "första maten" till kattungar i djuraffärer.

Det vore bra om du väger dem och ser så att de går upp i vikt. De bör i runda slängar öka 100 gram i veckan.
 
Sv: Kattungar utan mamma

Ja, dom är bedårande! Ska inskaffa lite kattungefoder, blötmat då. Under tiden ska jag kika om det finns nån köttfärs hemma :) Men när dom äter köttfärs eller blötmat, ska man lära dom dricka vatten då också eller klarar dom sig på vätskan dom får i sig ändå ? :)

Ska skaffa fram en våg också ! :)
 
Sv: Kattungar utan mamma

Hej!
Jag fick hem en liten kille igår som min svägerska räddat livet på i helgen då hon hittade hen och dess ihjälfrusna syskon. Hon lyckades med värme och massage få liv i lilla "Sune" men då hon är allergisk så kunde hon inte fortsätta ta hand om honom. Så då fick han komma till mig.
Jag ger honom ersättning och lite rå nötfärs, vilket han äter med god aptit från fat.
Han är pigg och framåt, mycket tillgiven och verkar må väldigt bra med tanke på vad han varit med om.
Dock är jag orolig för att han varken har kissat eller bajsat sen igår kväll.
Jag försöker massera magen, har försiktigt strukit med en tops med ljummet vatten för att efterlikna mammans tunga. Hunden har tagit sig an lillen och även han slickar och har sig. Men inget har kommit.
Magen är mjuk, svullnar när han ätit men går sen tillbaka efter en stund innan det är dags för nästa mål mat.
Hur kan jag hjälpa honom?


Och för att tillägga, mamman hade inget intresse av ungarna längre så därför vågade vi ta den.
 
Sv: Kattungar utan mamma

Har också funderat på hur ofta katten ska bajsa och kissa ..
 
Sv: Kattungar utan mamma

Sune har kissat!!!! :bump:
Hunden har tagit på sig ansvaret som storebror/pappa/mamma och slickar och stimulerar för fullt och nu vart det en ordentlig pöl...i soffan :p
Så jag hoppas på att han i slickandet även städar bajs innan jag sett något.
 
Sv: Kattungar utan mamma

Med avseende på hur ofta min hund försöker ta sig ett skrovmål i kattlådan så hinner nog din duktiga hund städa direkt "!

Jag blir verkligen rörd över alla dessa djur som tar hand om varandras ungar.
 
Sv: Kattungar utan mamma

Sune bajsade direkt efter :D
Och kissade ggr flera, på här och där. Men en gång gick han till sin lilla låda vilket gjorde mig mäkta solt i mattehjärtat :love:
 
Sv: Kattungar utan mamma

Här har två stycken bajsat nu på morgonen, båda i lådan, så duktiga! :love: Har även sett att alla kissat. Jag tror det är två som faktiskt har koll på vad lådan är till för! Skönt!

Dom har även ätit blötmat två gånger, alla utom en som vägrar allt utom mjölkersättning i spruta.. det är den som är minst också. Tror ni det kommer om ett tag eller har ni några tips ? :)
 
Sv: Kattungar utan mamma

Tror det kommer.
Testa att ta lite lite blötmat och blanda i ersättningen på tallrik så den känner igen smaken.

Lille Sune föredrar bara ersättning på morgonen, men nu till lunch smaskade han i sig köttfärsen oxå :-)
Även igår kväll ville han helst ha ersättning.

Nu sussar han gott i min famn och jag blir helt förlamad. Vill ju inte störa det lilla grynet ;-)
 
Sv: Kattungar utan mamma

Hoppas du har rätt ! Visst är hon framme lite vid skålarna men hon snuttar mest på kanten ..
 
Sv: Kattungar utan mamma

Tänkte att jag får ju bjuda på lite bilder på underverket :love:

75165_10151118248703789_315735970_n.jpg

246406_10151118249108789_219234354_n.jpg

190277_10151119694083789_1676822427_n.jpg

302660_10151119608963789_1478924165_n.jpg
 
Sv: Kattungar utan mamma

Åh så söt ! :') En av mina är i liknande färg :)

Förresten, du hade rätt om den som inte ätit vanlig mat. Den har börjat tugga i sig lite blötmat då och då ! Nu äter alla mer eller mindre ur skålen!
 
Sv: Kattungar utan mamma

Kanske. Kan inte färgnamn alls på katter. Men han är svart/alternativt riktigt mörkt grå med ljusare grå ränder. Inget vitt alls på hela kroppen.
Helt ljuvlig!!!
 
Sv: Kattungar utan mamma

Japp ! Nu har jag dock en ny fundering! Det är så att jag såg i kattlådan (!) att en av kissarna är lite lös i magen, inte enormt men litegranna.. Funderar lite på varför, om dom kan ha ätit lite för mycket kanske. Dom har heller inte fått nån mjölkersättning tidigare idag då dom har ätit ordentligt med kattmat så det kanske kan vara det, men nu till kvällen så har dom fått mjölkersättning igen så ska vi se om det blir bättre .. Nån mer idéer om vad det kan bero på ? :)
 
Sv: Kattungar utan mamma

Gissar att det är pga magarna ska ställa om sig med den nya maten.
Säger som innan, avvakta och håll koll :-)
 
Sv: Kattungar utan mamma

Okej ! Jag kanske är lite fjantig men det är första gången jag har hand om kattungar yngre än 8 veckor ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp