Sv: Kattungar

så fort dom gör något utanför , bär dom till lådan.
katter vill ju gräva ner sitt, så om du gör så så kommer dom väl antagligen börja gräva och tänka "ah här är ett bra ställe att gå på toa" typ :P
 
Sv: Kattungar

Hej. Tänkte bara kolla om det är någon som har bra tips på hur man kan få sina kattungar till att gå på lådan?

Om dom inte går in i lådan sätt in dom där och
om dom smitter ut igen så sät in dom igen och i fal de stanar i lådan
beröm dom klappa eller ge godis

mvh jan :D
 
Sv: Kattungar

När ungarna är 3½ veckor gamla bygger man ut bolådan genom att t ex sätta ihop två kartonger och ställer ner en jätteliten låda med låga kanter, som man har icke klumpbildande sand i. Det får inte vara vassa korn som känns obehagliga att gå på. Man kan också göra en liten hage på golvet på ett par kvadratmeter med bolåda och sandlåda i.

Vid ca 5 veckor är de oftast helt rumsrena i hagen, och i så fall är det dags att släppa ut dem i ett mindre rum med några lådor. Om det finns skrymslen och möbler i rummet som kan vara frestande att kissa i eller under kan man försöka blockera dessa ställen. De brukar snabbt börja föredra att gå i den stora låda som mamman använder.

Sedan gäller det att inte ge dem tillgång till för många rum, då de även vid 8-10 veckor kan börja kissa fel, eftersom de i den åldern inte alltid hinner leta efter en låda om den är för långt bort.
 
Sv: Kattungar

När vi har tagit hem katter som är 12 veckor gamla och varit utekatter tidigare så har vi gett dom mat och sedan satt dom på lådan. Sen får man vakta dom så dom blir till de behöver kissa/bajsa. Har de väl gjort det på lådan en gång brukar de föredra det även framöver. Våra två nuvarande katter har aldrig gjort något utanför lådan med den metoden.

Är det små kattungar har du fått andra bra tips i tråden.
 
Sv: Kattungar

Varför ska det vara icke-klumpbildande sand? Något märke att rekommendera?

Jag har Purinas Multiple Cats, den är ju super. Men klumpbildande. Första kullen kattungar planeras till jul :)
 
Sv: Kattungar

Varför ska det vara icke-klumpbildande sand? Något märke att rekommendera?

Jag har Purinas Multiple Cats, den är ju super. Men klumpbildande. Första kullen kattungar planeras till jul :)

Kattungar brukar äta/smaka sanden....saliv+klumpbildande sand="sement" dvs inge bra...
 
Sv: Kattungar

Hej! Fick hem 4 kattungar 31/5, dom är bondkatt. Min lilla frågan är: Hur gammal är dom när dags att flytta från mamma? 8 veckor? Svara gärna!
 
Sv: Kattungar

Hej! Fick hem 4 kattungar 31/5, dom är bondkatt. Min lilla frågan är: Hur gammal är dom när dags att flytta från mamma? 8 veckor? Svara gärna!

Enligt lag minst 12 veckor. Att stanna hos mamma ett par veckor till efter det är bara positivt för dem.
 
Sv: Kattungar

Kattungar får tidigast flytta från mamman vid 12 veckors ålder.
Om de är bondkatter eller den allra dyraste raskatten spelar ingen roll, det är samma för alla kattungar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
576
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Rent hypotetiskt, om jag skulle välja att importera en kattunge från Europa, dvs utomlands men inte längre bort än så, är det något jag...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: Joel
·
Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp