Jag föder inte upp katter, men @Marty eller @Sol eller @cirkus kan säker ge dig goda råd, även om det kan gå väldigt fort när det blir fel. Har du nummer till jourvet och omedelbar transport till närmsta djursjukhus om katten behöver snittas?
 
Kattmamman brukat sköta det mesta själv. Avnavlar hon inte så får man hjälpa till med det. Antingen med fingrarna eller en steriliserad sax. Jag brukar hjälpa till att se till att luftvägarna är fria från hinnor och slem direkt när de kommer ut, mest för min egen skull. Brukar torka nos och mun med en handduk i bomull.

Händer det inget på länge (15-30 min) trots att mamman har värkar behöver man prata med veterinär. Verkar mamman lugn men har bebisar kvar i magen är det i regel ingen fara. De kan ta paus i 1-2 dygn i vissa fall. Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
1 726
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Rent hypotetiskt, om jag skulle välja att importera en kattunge från Europa, dvs utomlands men inte längre bort än så, är det något jag...
Svar
9
· Visningar
1 077
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 816
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp