Bukefalos 28 år!

O

OfF

Har ett litet problem med mina hon katter.... Båda två har fått katt ungar samtidigt. Den ena (zally) fick sina i stallet och dom var där i en vecka, den andras (zaldi) viste vi inte vart dom va.
efter ca en vecka flyttade zally sina ungar och vi har inte vetat vart dom varit i ca 1 1/2 vecka.
Nu har dom kommit fram igen bådas kattungar ligger blandade på stället där zally födde sina ( emellan två boxar en springa på ca 15 cm...) och två ligger precis nedanför väggen...

Nu till mitt problem då... jag vill inte ha kattungarna på stället dom har dom, det är inget lämpligt ställe tycker jag... och jag skulle villja flytta dom till någon lämpligare plats.Hur gör jag det på lämpligaste sätt utan att man riskerar att dom flyttar dom igen så man inte hittar dom.
Innan zallys kattungar "försvan" så flyttade jag på dom en gång... vet inte om det är därför dom flyttade på dom...??

Detta blev nog lite rörigt... men jag hoppas att någon förstår och kan hjälpa mig med dettta...
 
Sv: Kattungar

oj... en sak till, påverkar det mycket negativt att dom har kattungarna ihop, dom diar i hop m.m...

jag är inte bra på katter jag vet, dom ska steleriseras och det var inte meningen att dom skulle få kattungar över huvud taget...
 
Sv: Kattungar

Det beror på var du tänkt lägga dom. Det måste vara ett lungt ställe som honan godkänner. Annars flyttar hon dom.
Jag skulle flytta min kattungehage när min Yoga hade ungar. Jag flyttade en unge och när jag gick och hämtade den andra, så mötte jag Yoga med den första i munnen. Så vi höll på ett bra tag innan Yoga förstod att jag inte skulle sno dom.

Dom kan dela, sålänge du har koll på att honorna inte tappar för mycket i vikt och att ungarna får i sig ordentligt med mjölk.
 
Sv: Kattungar

Jag svarar på frågan om det gör något om kattern ahar ungarna tillsammans.
Våra stallkatter brukar alltid ha sina ungar ihop. Jag ser det som en fördel, för det är nästan alltid någon "mamma" där. I år har tre honor bara två ungar att dela på eftersom gammelkatten troligen fått döda ungar inatt och de andra två bara fick behålla en vardera. Jag har letat efter gammelkissens ungar i tre timmar nu på morgonen utan att se ett enda sår av någon kull. Hon brukar inte gömma dem och själv ligger hon helt förnöjd bland de andra och det borde hon inte göra om hon hade egna ungar på annan plats. Hon är gammal och rutinerad och brukar ha god hand om sina barn.
Om man ska flytta kattungar så måste man tänka på att det är ett lugnt ställe. Det ska vara dragfritt och lite ombonat. Har man höskulle kan man bygga en "grotta" till dem. Det brukar våra godta.
 
Sv: Kattungar

Hemma hos oss så var det kattungarna själva som gjorde den första flytten och mamma Lillan skrek förtvivlat på dem att komma tillbaka till lådan de hade... icke sa nicke, barnen ville bestämt bo i ett skåp som saknade en lucka. Vi godkände det i alla fall och bäddade för dem där, men det tog ett tag innan barnen övertygade mamma om att stället var lämpligt för dem.
När sedan Lillan väl gått med på att vara där så dröjde det inte länge förrän barnen flyttade igen, denna gången upp i soffan. Återigen gick Lillan och jamade, men barnen gav inte med sig. Mamma fick till slut göra det ännu en gång. Var så kul att få ta del av det här skådespelet. Inte var det mamma som bestämde i alla fall...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 282
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp