Kattunge 6 mån med diarré

Milosari

Trådstartare
Partners kattunge är ofta dålig i magen. Den käkar något vanligt torrfoder, typ Mjau. Vad kan man ge istället? Den är avmaskad, vaccinerad och kastrerad. Under behandling för öronskabb om det har betydelse.
 
Ofta och ofta. Jag vet inte vad som är normal konsistens? Mammas katter har alltid lagt fasta korvar och inte ens halvlösa. Min egen katt vägrade låda och gick alltid ut (omplacerad vuxen katt). Jag tror inte att den är angripen av parasiter (Stronghold dödar väl allt som inte vanligt avmaskningsmedel tar) och den är fin i pälsen. Pigg och glad och noll allmänpåverkan. Det blev genast bättre när de bytte från kattungemat till vuxenmat, och den är bra nu igen efter att ha varit dålig ett par dagar. Den äter som en hund, kastar i sig maten, och äter rester som lämnats kvar. Gissar att resterna gör att den blir dålig ibland?

Jag tror inte att den tål maten så bra ändå eftersom den pruttar lite väl ofta och avföringen stinker mer än den borde göra. Funderar på att köpa en säck veterinärfoder för skruttiga magar, men har något svagt minne av en debatt om torrfodrets vara eller icke vara till katter. Gäller det alla foder?

Givetvis veterinär om den inte blir bra, men hundägaren i mig tänker att man provar lite hemma först så länge allmäntillståndet inte är påverkat.
 
Ofta och ofta. Jag vet inte vad som är normal konsistens? Mammas katter har alltid lagt fasta korvar och inte ens halvlösa. Min egen katt vägrade låda och gick alltid ut (omplacerad vuxen katt). Jag tror inte att den är angripen av parasiter (Stronghold dödar väl allt som inte vanligt avmaskningsmedel tar) och den är fin i pälsen. Pigg och glad och noll allmänpåverkan. Det blev genast bättre när de bytte från kattungemat till vuxenmat, och den är bra nu igen efter att ha varit dålig ett par dagar. Den äter som en hund, kastar i sig maten, och äter rester som lämnats kvar. Gissar att resterna gör att den blir dålig ibland?

Jag tror inte att den tål maten så bra ändå eftersom den pruttar lite väl ofta och avföringen stinker mer än den borde göra. Funderar på att köpa en säck veterinärfoder för skruttiga magar, men har något svagt minne av en debatt om torrfodrets vara eller icke vara till katter. Gäller det alla foder?

Givetvis veterinär om den inte blir bra, men hundägaren i mig tänker att man provar lite hemma först så länge allmäntillståndet inte är påverkat.

Innan man matar med veterinär foder måste man konstatera vad som är problemet med mage/tarmar annars kan det bli väldigt, väldigt fel. Blötmat är i princip alltid bättre bättre än torrisar men det gäller inte alltid just vetfoder.

Och ja, inga rester eller någonting som inte är kattmat.
 
Ofta och ofta. Jag vet inte vad som är normal konsistens? Mammas katter har alltid lagt fasta korvar och inte ens halvlösa. Min egen katt vägrade låda och gick alltid ut (omplacerad vuxen katt). Jag tror inte att den är angripen av parasiter (Stronghold dödar väl allt som inte vanligt avmaskningsmedel tar) och den är fin i pälsen. Pigg och glad och noll allmänpåverkan. Det blev genast bättre när de bytte från kattungemat till vuxenmat, och den är bra nu igen efter att ha varit dålig ett par dagar. Den äter som en hund, kastar i sig maten, och äter rester som lämnats kvar. Gissar att resterna gör att den blir dålig ibland?

Jag tror inte att den tål maten så bra ändå eftersom den pruttar lite väl ofta och avföringen stinker mer än den borde göra. Funderar på att köpa en säck veterinärfoder för skruttiga magar, men har något svagt minne av en debatt om torrfodrets vara eller icke vara till katter. Gäller det alla foder?

Givetvis veterinär om den inte blir bra, men hundägaren i mig tänker att man provar lite hemma först så länge allmäntillståndet inte är påverkat.

Aldrig veterinärfoder utan att ha konsulterat veterinär. Jag hade inte meckat själv utan i allra minsta fall iaf konsulterat en veterinär om det är läge för en undersökning eller testa annat foder.

Kattungar går som sagt ner sig fort och att vara så dålig i magen är inte rimligt.
 
Ofta och ofta. Jag vet inte vad som är normal konsistens? Mammas katter har alltid lagt fasta korvar och inte ens halvlösa. Min egen katt vägrade låda och gick alltid ut (omplacerad vuxen katt). Jag tror inte att den är angripen av parasiter (Stronghold dödar väl allt som inte vanligt avmaskningsmedel tar) och den är fin i pälsen. Pigg och glad och noll allmänpåverkan. Det blev genast bättre när de bytte från kattungemat till vuxenmat, och den är bra nu igen efter att ha varit dålig ett par dagar. Den äter som en hund, kastar i sig maten, och äter rester som lämnats kvar. Gissar att resterna gör att den blir dålig ibland?

Jag tror inte att den tål maten så bra ändå eftersom den pruttar lite väl ofta och avföringen stinker mer än den borde göra. Funderar på att köpa en säck veterinärfoder för skruttiga magar, men har något svagt minne av en debatt om torrfodrets vara eller icke vara till katter. Gäller det alla foder?

Givetvis veterinär om den inte blir bra, men hundägaren i mig tänker att man provar lite hemma först så länge allmäntillståndet inte är påverkat.

Finns flera parasiter som inte tas av vanlig avmaskning. Eftersom det är en kattunge är parasiter det mest troliga, så börja där. Giardia, Tritrichomonas foetus och cryptosporidier är det jag tänker på. Jag är osäker på om ”kolla masken” som finns på apotek testar för dessa, så rek sambon att kontakta veterinären som behandlar öronskabben så kan denne lämna ut rätt provtagningskit/remisser.

Katter ska ha fast avföring hela tiden, inte slemmig, lös eller vattnig då och då/regelbundet återkommande.
Absolut kan du testa veterinärfoder om du önskar, företrädelsevis i blötmatsform men torrfoder fungerar det med. Om avföringen dock fortsätter vara lös/slemmig trots strikt skonkost i 1-2 veckor (förutsatt att katten annars mår bra och ökar i vikt) är det definitivt dags för utredning hos veterinär.
 
Aldrig veterinärfoder utan att ha konsulterat veterinär. Jag hade inte meckat själv utan i allra minsta fall iaf konsulterat en veterinär om det är läge för en undersökning eller testa annat foder.

Kattungar går som sagt ner sig fort och att vara så dålig i magen är inte rimligt.
Katten har inte gått ner sig utan växer och frodas.

Hundar tar man inte till veterinär för lite magsjuka om inte allmäntillståndet är påverkat. Där är det helt normalt att behandla hemma med specialfoder och tillskott. Det känns alltså helt främmande för mig att uppsöka veterinär i ett så tidigt skede. Är katter mycket känsligare eller varför provar man inte hemma först?

Kollat upp lite mer med maten och upptäckt att katten fått minst dubbel giva mot rekommenderat. Kanske inte heller optimalt.
 
Finns flera parasiter som inte tas av vanlig avmaskning. Eftersom det är en kattunge är parasiter det mest troliga, så börja där. Giardia, Tritrichomonas foetus och cryptosporidier är det jag tänker på. Jag är osäker på om ”kolla masken” som finns på apotek testar för dessa, så rek sambon att kontakta veterinären som behandlar öronskabben så kan denne lämna ut rätt provtagningskit/remisser.

Katter ska ha fast avföring hela tiden, inte slemmig, lös eller vattnig då och då/regelbundet återkommande.
Absolut kan du testa veterinärfoder om du önskar, företrädelsevis i blötmatsform men torrfoder fungerar det med. Om avföringen dock fortsätter vara lös/slemmig trots strikt skonkost i 1-2 veckor (förutsatt att katten annars mår bra och ökar i vikt) är det definitivt dags för utredning hos veterinär.
Hon är inte dålig hela tiden. Men inte helt bra heller. Kollar upp det med mask, hon är uppfödd inomhus men mamman är bondkatt på landet och kanske haft något som smittat kattungarna?
 
Partners kattunge är ofta dålig i magen. Den käkar något vanligt torrfoder, typ Mjau. Vad kan man ge istället? Den är avmaskad, vaccinerad och kastrerad. Under behandling för öronskabb om det har betydelse.


Mjau våtfoder är ju bra, men deras torrfoder är ju fullt med spannmål som lätt ger dålig mage och illaluktande avföring. Jag själv hade bytt till ett torrfoder av bättre kvalitet, om inte övergång till blötmat som är det bästa för katter är aktuellt. Det måste inte nödvändigtvis innebära veterinärfoder, utan man kan komma långt bara med att köpa torrfoder i en fackbutik och undvika de billigaste torrfodren som säljs i matbutik.
 
Hon är inte dålig hela tiden. Men inte helt bra heller. Kollar upp det med mask, hon är uppfödd inomhus men mamman är bondkatt på landet och kanske haft något som smittat kattungarna?
Det är vanligt att de inte är dåliga hela tiden, framförallt vid giardia och tritrichomonas kommer symtomen i skov, djuret är piggt och däremellan kan avföringen vara normal. Oftast blir de smittade som små.
Oavsett vad det beror på så är det inte normalt att kattungen har lös avföring som kommer och går.
 
Katten har inte gått ner sig utan växer och frodas.

Hundar tar man inte till veterinär för lite magsjuka om inte allmäntillståndet är påverkat. Där är det helt normalt att behandla hemma med specialfoder och tillskott. Det känns alltså helt främmande för mig att uppsöka veterinär i ett så tidigt skede. Är katter mycket känsligare eller varför provar man inte hemma först?

Kollat upp lite mer med maten och upptäckt att katten fått minst dubbel giva mot rekommenderat. Kanske inte heller optimalt.

Katter är väldigt känsliga för vätskebrist och än mer så om de är kattungar, detta pga deras ursprung som ökendjur. Det är därför de helst ska äta blötmat eftersom det främst var från bytesdjuren de fick sin vätska. Jag har själv en kattunge just nu (fem och en halv månad) och hon har aldrig varit dålig i magen (hon har fri tillgång till bra torrfoder och får blötmat två går per dag).
 
Hundar tar man inte till veterinär för lite magsjuka om inte allmäntillståndet är påverkat. Där är det helt normalt att behandla hemma med specialfoder och tillskott. Det känns alltså helt främmande för mig att uppsöka veterinär i ett så tidigt skede. Är katter mycket känsligare eller varför provar man inte hemma först?

Kollat upp lite mer med maten och upptäckt att katten fått minst dubbel giva mot rekommenderat. Kanske inte heller optimalt.

Som @athena_arabians sa så går katter ner sig snabbare än hundar i allmänhet. Och särskilt som det är en unge skulle jag vara extra försiktig eftersom de blir uttorkade så snabbt och njurarna kan ta stryk. Nu är jag inte en hundmänniska men om en valp uppvisade samma symtom skulle väl de flesta hundägare ta in den till en veterinär?
 
Som @athena_arabians sa så går katter ner sig snabbare än hundar i allmänhet. Ochl särskilt som det är en unge skulle jag vara extra försiktig eftersom de blir uttorkade så snabbt och njurarna kan ta stryk. Nu är jag inte en hundmänniska men om en valp uppvisade samma symtom skulle väl de flesta hundägare ta in den till en veterinär?
Nej jag hade absolut försökt lösa problemen hemma först så länge valpen inte var allmänpåverkad. Har haft hundar i 20 år och det är meningslöst att springa till veterinären för minsta lilla. Dålig mage kan man nästan alltid åtgärda själv, jag har aldrig behövt uppsöka veterinär för just det. Men det gäller ju hundar, katter har jag mycket mindre erfarenhet av.

Katten är i alla fall mycket bättre nu, men jag har framfört tankarna om parasiter och så kan vi prova med blötmat och se om det hjälper. Hur ofta ska de få blötmat? Tänker att det snabbt blir äckligt om det står framme lite.
 
Kattungar blir lätt dåliga i magen, de har inte ett fullt utvecklat immunförsvar och de blir också mer påverkade av parasiter. Jag har fött upp katter i mer än 20 år och tycker inte att man behöver uppsöka veterinär för tillfälliga magsjukor om djuret mår bra i övrigt. Vid återkommande magproblem kan det vara bra att testa mot tex. giardia, annars finns det inte mycket en veterinär kan göra för en diarrékatt som inte är allmänpåverkad.

Låglaktosfil/-yoghurt kan man ge djuret och det finns även produkter som tex. Fortiflora man kan testa. Extrem hygien rekommenderas alltid! Byt ut all sand ofta (om katten har diarré så byt gärna all sand varje dag!) och desinficera kattlådan, tvätta filtar, skura golv och matskålar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
1 981
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp