Kattunge frågor!

CrazyMia

Trådstartare
Jag har blivit med kattungar (motvilligt eller kanske inte :P) min katthona försvann precis innan jag skulle kastrera henne. Veterinären sa i jan att jag skulle vänta någon månad innan jag sterilisera min hona eftersom vi inte visste exakt hur gammal hon var. Kortfattat. Hon försvann dagen innan jag skulle boka tid och kom hem 1½ mån senare.. dräktig...

Men iaf. Kattungarna är födda den 7/7.
När ska man börja stödfodra kattungarna? De växer så de knakar. Jag följde råd som jag läste om att man skulle väga dom. (dock gör jag inte de så ofta) men så att jag vet om att de går upp som de ska. det står att man ska börja med det vecka 4 eller 5. Men hur vet man???

Sen så läste jag att när kattungarna är 3 veckor så kunde man ställa en kattlåda i närheten av dessa så de blev vana att "gå på lådan" och det har jag nu gjort, men börjar bli orolig då jag fick se idag att en (så vitt jag har sett) kattunge har börjat äta :confused: kattsanden. Lådan åkte väck, men gjorde jag rätt eller fel? en annan kattunge älskar att klättra i och gräva lite samt så ser de ut som om den försöker att sätta sig på lådan.

Hjälp en förvirrad tjej..:confused::confused:
 
Sv: Kattunge frågor!

Till kattungar brukar man använda icke klumpbildande sand som det inte gör nånting om de smakar lite på. Du kan ta matjord oxå.

Om mamman äter blötmat så kan ungarna smaka av hennes mat när de själv vill. Annars finns det speciell blötmat att köpa till deras övergång till fast föda. Finns i djuraffärer, tror det är Royal Canin. Annars kan de äta lite köttfärs med utrörd äggula. Det finns oxå torrfoder till kattungar.

Vill gärna se bilder på de små liven.
 
Sv: Kattunge frågor!

Till kattungar brukar man använda icke klumpbildande sand som det inte gör nånting om de smakar lite på. Du kan ta matjord oxå.

Om mamman äter blötmat så kan ungarna smaka av hennes mat när de själv vill. Annars finns det speciell blötmat att köpa till deras övergång till fast föda. Finns i djuraffärer, tror det är Royal Canin. Annars kan de äta lite köttfärs med utrörd äggula. Det finns oxå torrfoder till kattungar.

Vill gärna se bilder på de små liven.

Jag använder ice klumpbildande sand till de stora katterna med så de är inget problem. Så de gör alltså inget att de äter utav den sanden?

Jo, men kattungarna är 3 veckor idag och är de inte lite väl tidigt för dom att börja med "fast" föda? Om inte så har jag blötfoder de gärna kan få testa att smaka på.. Lite godare än sanden iaf ;) Torrfoder har jag köpt in till dom då jag inte visste om jag skulle vara hemma eller inte.. (ngt som jag inte vill ta upp här)

Här kommer bilderna ;)
Hona:
URL]


Helsvart hane:
placering-0


Hane med vitt under hakan:
placering-0


Hane med vit svans:
placering-0
 
Senast ändrad:
Sv: Kattunge frågor!

Dina bilder syns inte. I denna tråd kan du se hur man laddar upp bilder

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197

Det ska inte vara skadligt att äta lite sand. De kommer säkert bara att provsmaka lite.

Jag kan inte se nåt skadligt i att de börjar smaka lite fast föda redan.

Vad konstigt då jag kan se dom.. Men jag ska läsa tråden och se om jag kan fixa bilderna igen :)
Då ska jag se om de är sugna på lite blötfoder :)
 
Sv: Kattunge frågor!

Hona:
557342_10150956365702353_458668340_n.jpg


Helsvart hane:
182110_10150956365967353_1265547632_n.jpg


Hane med vitt under hakan:
181101_10150956366247353_1056270617_n.jpg


Hane med vit svans:
576187_10150956366652353_1241779094_n.jpg


Fungerar alla nu?
 
Sv: Kattunge frågor!

Kattungar ska ha klumpbildande sand då de har tendens att precis som småbarn smaka på allt. Klumpbildande sand orsakar cementbildning i deras magar och det är inte alls bra.

Hur mycket väger kattungarna nu och hur mycket vägde dem vid födseln? Följer de viktkurvan behöver man ej ge dem extra mat nu men är kullen stor, är mamman mager (kattungana äter all näring) eller har lite mjölk kan man ställa fram kattmat redan nu. De tidigaste jag gett mina kattungar kattungemat var de ca 3-4v.
 
Sv: Kattunge frågor!

Kattungar ska ha klumpbildande sand då de har tendens att precis som småbarn smaka på allt. Klumpbildande sand orsakar cementbildning i deras magar och det är inte alls bra.

Hur mycket väger kattungarna nu och hur mycket vägde dem vid födseln? Följer de viktkurvan behöver man ej ge dem extra mat nu men är kullen stor, är mamman mager (kattungana äter all näring) eller har lite mjölk kan man ställa fram kattmat redan nu. De tidigaste jag gett mina kattungar kattungemat var de ca 3-4v.

Nu hänger jag inte med?? Ska de ha klumpbildande sand eller inte? För först så skriver du att de ska ha de och sen så skriver du att de är dåligt? Är de bara jag som är trög? :confused:

Hona: födselvikt. 116 gr. Dagens vikt: 360
Helsvart hane: Födelsevikt. 126 gr. Dagens vikt: 420 gr
Hane med vitt under hakan: Födelsevikt. 116 gr. Dagens vikt: 429 gr
Hane med vit svanstipp: födelsevikt 111gr. Dagens vikt 410 gr.

Ja de följer viktkurvan enlig den sidan som jag gick efter 10 gr/dag (om man slår ut alltså 10 gr per dag sedan de föddes). Dock har jag varit bortrest och inte har kunnat väga dem varenda dag. De har inte gått ned eller stått stilla de ggr som jag har vägt dem.
Dock så tycker jag att mamman börjar att tunna ut nu, Hon har fri tillgång på torrfoder (OCH självklart friskt nytt vatten flera ggr per dag) Bonzita (tror det stavas så) foder får hon. Samt så får hon ngt vitamingodis där de står att katter ska ha 3 ggr per dag. (Kan inte exakt vad de är i huvudet, men kan gå och kolla) + att hon får blötfoder 1-2 ggr per dag. (Har precis börjat med 2 ggr per dag då jag tycker att hon börjat tunna ut.) Samt att hon har fått kattungefoder (jag läste de ngn stans att diande katter ska ha detta) Men de vägrade hon att äta och jag har testat flera ggr detta men efter typ 2 stycken så går hon bara därifrån..
 
Sv: Kattunge frågor!

Nu fungerar bilderna.
Jättesöta kattungar :love:

Tack så mycket TinyWiny. Ja visst är dom. Synd bara att enligt min hyresvärd så får jag bara ha 2 katter.. Dock så gjordes ett undantag för mig nu på grund av omständigheterna. Mot att kattungarna åker så fort de är leveransklara..
 
Sv: Kattunge frågor!

Tror det försvann ett "inte" där nånstans. Ser man att dom äter sanden ska dom inte ha klumpbildande.
 
Sv: Kattunge frågor!

Tror det försvann ett "inte" där nånstans. Ser man att dom äter sanden ska dom inte ha klumpbildande.

Okej. Då förstår jag. :) De har icke klumpbildande strö idag då jag tycker att de fungerar bäst. men man blev ju ändå orolig över att de äter det...
 
Sv: Kattunge frågor!

Har du en kattungehage åt dem? Om inte så ordna en. :) Det är inte bra att låta dem vara på för stor yta i början innan de lärt sig hitta till lådan - annars hinner de kanske inte i tid och börjar kissa utanför. Det är vanligt att de äter av sanden i början, jag tycker det är jätteläskigt varje gång men försöker stålsätta mig och ha is i magen tills de slutar, pillar dock ibland ut sanden ur munnen på dem om de äter när jag är med dem. Självklart får de bara icke klumpbildande sand.

Du kan börja erbjuda dem blötmat redan nu och se om de vill ha, det är alltid bra om de lär sig äta så fort som möjligt - men de brukar vara ganska svårövertalade ibland och då får man bara ha tålamod och fortsätta erbjuda dem. Det brukar lösa sig med tiden så det är ingen fara om de inte vill ha till en början. Viktigt dock att de har tillgång till kattlådor när de börjar få egen mat!

Apropå kastrering så finns det nu för tiden flera veterinärer som kastrerar katter redan från 12 veckors ålder, både hanar och honor. Eftersom du ska sälja dina småttingar så kan det ju vara bra att kastrera dem innan du lämnar iväg dem till sina nya hem så att inte samma sak sker med dessa som med din. :) Självklart även vaccinera dem två gånger (ca 9 och 12 veckors ålder) och chipmärka samt besiktiga dem! Jag brukar också försäkra mina kattungar innan jag säljer dem, så får nya ägaren ta över försäkringen sedan utan karenstid. Och kom ihåg att sätta ett pris som täcker dina utgifter för detta. :)

/Erica
 
Sv: Kattunge frågor!

En till sak - ställ dit några små lådor med lägre kanter så att kattungarna lättare tar sig i (om du inte redan har det). Jag har små lådor som man brukar ha på kattutställningar, men vet kompisar som använt små plastbunkar eller liknande.

/Erica
 
Sv: Kattunge frågor!

Nu hänger jag inte med?? Ska de ha klumpbildande sand eller inte? För först så skriver du att de ska ha de och sen så skriver du att de är dåligt? Är de bara jag som är trög? :confused:

Hona: födselvikt. 116 gr. Dagens vikt: 360
Helsvart hane: Födelsevikt. 126 gr. Dagens vikt: 420 gr
Hane med vitt under hakan: Födelsevikt. 116 gr. Dagens vikt: 429 gr
Hane med vit svanstipp: födelsevikt 111gr. Dagens vikt 410 gr.

Ja de följer viktkurvan enlig den sidan som jag gick efter 10 gr/dag (om man slår ut alltså 10 gr per dag sedan de föddes). Dock har jag varit bortrest och inte har kunnat väga dem varenda dag. De har inte gått ned eller stått stilla de ggr som jag har vägt dem.
Dock så tycker jag att mamman börjar att tunna ut nu, Hon har fri tillgång på torrfoder (OCH självklart friskt nytt vatten flera ggr per dag) Bonzita (tror det stavas så) foder får hon. Samt så får hon ngt vitamingodis där de står att katter ska ha 3 ggr per dag. (Kan inte exakt vad de är i huvudet, men kan gå och kolla) + att hon får blötfoder 1-2 ggr per dag. (Har precis börjat med 2 ggr per dag då jag tycker att hon börjat tunna ut.) Samt att hon har fått kattungefoder (jag läste de ngn stans att diande katter ska ha detta) Men de vägrade hon att äta och jag har testat flera ggr detta men efter typ 2 stycken så går hon bara därifrån..

ops inte klumpbildande...på något sätt försvann ett litet ord...

Jag skulle kontrollväga mamman och hålla stenkoll på hennes vikt. känner man revbenen tydligt? Skulle börja ge royal canin recover till honkatten och testa ett annat kattungetorrfoder..rc kitten brukar de flesta tycka smaka gott. RC har även en mousse som är bra första start för små kattungar
 
Sv: Kattunge frågor!

Har du en kattungehage åt dem? Om inte så ordna en. :) Det är inte bra att låta dem vara på för stor yta i början innan de lärt sig hitta till lådan - annars hinner de kanske inte i tid och börjar kissa utanför. Det är vanligt att de äter av sanden i början, jag tycker det är jätteläskigt varje gång men försöker stålsätta mig och ha is i magen tills de slutar, pillar dock ibland ut sanden ur munnen på dem om de äter när jag är med dem. Självklart får de bara icke klumpbildande sand.

Du kan börja erbjuda dem blötmat redan nu och se om de vill ha, det är alltid bra om de lär sig äta så fort som möjligt - men de brukar vara ganska svårövertalade ibland och då får man bara ha tålamod och fortsätta erbjuda dem. Det brukar lösa sig med tiden så det är ingen fara om de inte vill ha till en början. Viktigt dock att de har tillgång till kattlådor när de börjar få egen mat!

Apropå kastrering så finns det nu för tiden flera veterinärer som kastrerar katter redan från 12 veckors ålder, både hanar och honor. Eftersom du ska sälja dina småttingar så kan det ju vara bra att kastrera dem innan du lämnar iväg dem till sina nya hem så att inte samma sak sker med dessa som med din. :) Självklart även vaccinera dem två gånger (ca 9 och 12 veckors ålder) och chipmärka samt besiktiga dem! Jag brukar också försäkra mina kattungar innan jag säljer dem, så får nya ägaren ta över försäkringen sedan utan karenstid. Och kom ihåg att sätta ett pris som täcker dina utgifter för detta. :)

/Erica

Jag har kattungehage till dom. Visserligen provesorisk, men den fungerar. (en gammal barnhage typ ;)) Jag har en låda där i med låg kant samt att hela golvet i hagen är täckt utav tidningspapper.

Jag har börat ett erbjuda dom, men de slutar bara att så fort jag vänder ryggen emot så äter kattmamman upp maten.. Men bebisarna verkar vara extremt nyfikna på maten och verkar vilja testa äta men mamman bara skjuter bort dom. Ska jag ta bort mamman då? :confused: Är det inte bra att kattungarna ser att mamman äter det?

Hur fungerar allt det där? Är det bara att boka tid hos veterinären då? Jag är novis ang detta så jag är nyfiken..
 
Sv: Kattunge frågor!

Hur fungerar allt det där? Är det bara att boka tid hos veterinären då? Jag är novis ang detta så jag är nyfiken..

Japp, vacc 1 vid 9v. Vacc 2, plus chipmärkning, besiktning och ev kastrering vid 12v. Sen ska de avmaskas också men det får någon annan svara på när det är lämpligt att göra, det var länge sen jag hade kattungar hemma... :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 603
Senast: Dopy
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: Novienna
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp