Bukefalos 28 år!

Kattunge som snuttar på allt!!

S

Spider84

Fick hem två stycken kattungar för ett par veckor sedan. De var då 5veckor gamla, deras kära mor ville inte veta av dom och om det bara gått en eller två dagar till hade de troligtvis inte klarat sig.

Nåja de är friska, pigga (vad jag kan se och normalt beteende annars) och glada nu, ungefär 10veckor gamla.
Men sista vecka har den ena (bara den ena) börjar snutta på precis allt!! Trodde första att hon var hungrig, men beteendet kommer så fort hon kommer i närheten av mig, hunden eller en annan katt.
Jag har helt enkelt petat bort henne så fort hon försökt och tagit bort antingen henne eller det djur hon snuttat på.

Men finns det egentligen något att göra när hon gör så? Är det rätt eller fel att inte låta henne göra det?
Och till sist kan det bero på något?
Vad jag har hört så kan katter som förlorat sin mamma tidigt kan vara såna hela livet så antar att det beror på det i grund och botten.

Den andra kattungen visar inga som helst tecken på att vilja snutta alls.

(snutta = försöka dia)
 
Sv: Kattunge som snuttar på allt!!

Det är helt klart ett tecken på att h*n förlorade sin mamma för tidigt, vissa katter är "självständiga" redan vid tidig ålder och får inte detta beteende, men dom som inte är så starka söker sig gärna till någon modersfigur, min stora hankatt hemma ligger ofta och snuttar på hunden, fast han var 13 veckor när han flyttade till oss. Tror inte det finns något direkt du kan göra, det är ju för katten ett naturligt beteende.
 
Sv: Kattunge som snuttar på allt!!

Misstänkte det, vara bara lite orolig att det kanske var ett tecken på något problem i hennes kropp. Just för att det kom så hastigt.
 
Sv: Kattunge som snuttar på allt!!

Min hittekatt som var 6-7 veckor när han flyttade in hos oss började snutta när han var 10 veckor ungefär och håller fortfarande på (han är idag 5 1/2 månad och ska kastreras nästa vecka).

Ofta när han ligger med i sängen eller soffan och gosar så tar han tag om min hand med båda tassarna och suger in ett finger i munnen:o. Sen ligger han där med ögonen halvt stängda och ser helt borta ut och suger och suger. Men jag har låtit honom hållas, mår han bättre av att göra det så är det väl ok, och det skadar ju inte varken mig eller honom själv.
 
Sv: Kattunge som snuttar på allt!!

Sussie är sex och snuttar gärna på min falska HellyHansentröja på kvällarna innan hon somnar.

Så det är inget hopp om att han ska sluta då eller?:rofl:

Värst har varit nu medan han har tappat mjölktänderna, andedräkten har inte varit den bästa och gissa hur mina fingrar har luktat efter en gosestund:p:crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
606
Senast: tott
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 605
Senast: monster1
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp