Kattunge som suger på sin mage

Megs

Trådstartare
Har en 7 v gammal huskattkille hemma.
Har haft honom i en vecka.
De senaste 2 dagarna har vi märkt att han ”suger” på sig själv på magen och blir alldeles blöt.
Ingen av mina andra katter gjorde detta när det var små (de var dock äldre när jag fick dem). :confused:

Vet någon varför han gör detta?
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

Kanske för att han är alldeles för ung att vara utan mamma och behöver dia?!?
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

Det var min tanke också men han blev tyvärr utan sin mamma när han var 4 v och har ätit ”riktig” mat sen dess. Han kom till mig när han var 6 v (bodde hos tillfällig adoptivfamilj i 2 veckor tillsammans med en bror).
Han får mat i mindre portioner 4-6ggr per dag och vi ger honom Whiskas kattungefoder (blöt, det torra gick inte hem hos honom) och lite då o då får han även Whiskas kattmjölk. Han har bra aptit och bra hull.
Han är pigg o glad och lekfull annars precis som vanligt för en kattunge.
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

Testa att ge honom ersättning i nappflaska så att han får suga.
Se till att han inte behöver vara ensam och ha en gosig, gärna en tjockare pälsliknande filt som du vippar om en varmvatten flaska och lägger hos honom om du måste lämna honom ensam en stund.

Har du fler djur? Kan han få värme och ömhet från dem i såfall?
Varför kunde han inte vara kvar med sin bror till 12 veckor? Det hade varit betydligt bättre och man ska inte ta ifrån kattungen från uppfödaren (eller upphittaren om det är så, den ska inte lämna sitt hem) innan tolv veckor även om de har förlorat sin mamma.

Vad han behöver är alltså värme och närhet som han vanligtvis hade fått från sin mamma och sina syskon, du får försöka efterlikna det så mycket det bara går.
Hans snuttande är ett tydligt tecken på att han inte får sina behov tillfredsställda.
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

Ja, jag har 3 andra katter.

2 av dem är 2år och har inte visat någon större uppskattning av denna nya familjemedlem. Dessa 2 är ute hela dagarna.

Min 3e katt är en gammelkatta på ca 18 år som agerar barnvakt åt den lilla under dagarna när vi jobbar ca 8,30-18 (dock kommer en av oss hem under lunch för att kolla till honom + mata vid 12-13 tiden) under vardagarna.

Vi har byggt en liten myshörna till honom med en av mina flannelsjortor med pilè foder i o kuddar o grejer.
När vi är hemma är han med oss hela tiden oavsett om han sover eller är vaken. Han ligger gärna o myser i magfickan om man har på sig en luvtröja :p

Ska prova med varmvattenflaska o mjölkersättning! tack för tipset.

(varför han inte kunde vara kvar med sin bror vet jag inte, tjejen som hade dem båda sa bara att hon inte kunde behålla dem)
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

Du har ingen i bekantskaps kretsen som har en kull just nu?
Och testa med att peta in honom som en i kullen, gör ju inget om de är litet yngre, då han behöver återfå tryggheten från en mamma.

Om ni hittar någon, bada honom och mamman i samma schampoo så de luktar lika, samt gno honom med en filt från kattungarnas bädd efteråt, så han luktar som dem. Så kanske det kan gå att honan tar till sig honom.
Det skulle jag testa iaf, så han inte får fler beteende störningar framöver.
För det är jätte jätte viktigt att de får växa upp med en mamma som lär dem tryggheten och lär dem vara trygga i sig själva.

Hoppas allt går bra för er.
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

Han suger inte pa sin mage hela tiden alltsa, utan jag har bara sett honom gora det 2-3 ggr pa en vecka.
OK, tror dock att det kan blir svart att hitta nan med en kull....tyvarr, annars later ju detta som en bra ide.

Jag ska leta efter flaska+ ersattning imorgon och nu idag har jag byggt en ny liten myslada till honom av en tralada och en farskinnsfall fran IKEA. Ska ge honom en varmvattensflaska i natt med.

Till alla - tack for tipsen.
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

Sätt upp lappar i närområdet, är alltid någon som har kull..
(på både gott och ont)

Underbart att du gör vad du kan för den lilla!:bow:
 
Sv: Kattunge som suger på sin mage

sådär gör min unge också. han är helt enkelt snuttig. Vi kör med nappflaska 5 ggr om dagen. och det funkar jättebra.
han är cA 6 veckor nu, och jag letar just nu efter en kompis till honom som är lite äldre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
3
· Visningar
157
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp