Kattunge som tar över

Elwan

Trådstartare
Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad hankatt som inte är så tuff av sig -vilket kattungen är. Frånndag ett har den lille flugit påmden äldre, så som kattungar gör. Den gamle fräser, morrar och skriker.

Hur 17 gör jag för att den äldre ska trivas?! Det är en utekatt, vilket även den yngre tänkt att bli till våren. Han ska strax kastreras.

Läste att det kan vara idé med två kattlådan, men kattungen lägger ju beslag på båda. Idag hade den äldre kissat på en matta; om det är missnöje eller att han varit inne för länge vet jag inte, mwn han går inte längre på låda inomhus.

Tips?!
 
Kattungen ska inte tillåtas hoppa på den äldre katten om den äldre inte är med på det. Fler resurser (kattlådor, matplatser, vattenskålar, viloplatser, gömslen osv), utspridda i hemmet så att inte kattungen kan lägga beslag på dem.

Nätdörr mellan dem om kattungen inte kan hålla sig från att sig på de äldre.
 
Jag har också ett sånt litet as. Kastrerad för ett par veckor sen men det har bara blivit marginellt bättre. Ska man behöva göra sig av med honom?
 
Kattungar växer upp! En vacker dag är de inte längre små vildar.

En grej att göra är att se till att aktivera den lille ordentligt. Säkert är en stor del i hans attacker på den äldre försök att få med honom i lek, och kanske frustration över att han inte får det gensvar han vill.

Lek med honom, så att han blir trött och mätt på lek, ta ut honom på promenad, bär omkring honom, kela osv. Ge honom stimulans så han inte blir lika pain in the ass för gamlingen. Vippor är mitt främsta leksakstips, väldigt aktiv lek för kattungar och ganska uthärdlig ansträngning för människan. En annan kattunge är också en grej, om ni kan tänka er det.

Och, som Sol skrev, se till att gamlingen har platser att komma undan på. Jag tänker också att gammelkatten kan behöva lite extra kärlek och egentid med er människor nu, utan kattunge. Skapa frizoner både praktiskt och emotionellt för honom så ska ni nog alla komma igenom den här perioden med hälsa&glädje i behåll😁.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 758
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Hur har ni gjort när ni släppt ihop en ny kattunge med en äldre katt? Mina föräldrar tar i nuläget hand om två övergivna kattungar på...
Svar
2
· Visningar
3 928
Senast: zassoo
·
Katthälsa Hej, jag skulle behöva lite tips om hur jag skall uppfostra min kattunge inom vissa områden. Jag hittade honom fast i en hög av...
Svar
15
· Visningar
3 392
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa För två år sedan fick vi en 7-8 årig kastrerad utekatt från ett hem där han inte längre var önskad. Han fanns sig till rätta oväntat...
Svar
5
· Visningar
1 753
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp