Kattunge Tips

sandra87_

Trådstartare
Hejsan.
Om drygt en vecka ska jag hämta hem min blivande katt. :)
Han är då 12 veckor. Behöver lite tips vad jag ska tänka på.

Det är tänkt att han ska få vara både ute och inne, men hur länge bör jag vänta med att släppa ut honom? Vill ju inte att han ska springa iväg och inte hitta hem.
Jag har även en hund, en Jack Russel, som är kattvan. Är bästis med mina föräldrars utekatt. Hur ska man bäst introducera dem för varandra? Kattungen är hundvan.

Mina föräldrar har haft katt sen jag var liten, men det har varit utekatter. Så detta blir min första egna katt i min egna bostad.

Vad bör jag ge den för foder? Nu tror jag den har fått Friskies, men det är tydligen inte så bra vad jag har hört? Ska man ge både mjukmat och torrfoder? Mina föräldrars katter får bara torrt.

Tacksam för alla tips.
 
Sv: Kattunge Tips

Hej!
Själv har jag bara haft inne katter men några av mina tips kan funka endå.. :P

När du precenterar katten för hunden kan de vara bra om du håller i den ifall att din hund inte skulle tycka om den, så du lätt kan ta undan katten om hunden biter.

Sedan när du ska lära den att vara ute är det bäst att ha den i kopel och gå promenader så den lär känna området. sedan lite längre fram kan du släpa den på tomten och ropa på katten och se om han kommer. gör han de så kommer han förhoppnings vis hem när du roppar i fortsättningen också :D

//Virtan
 
Sv: Kattunge Tips

bara torrfoder är inte sa bra om de inte dricker tillräckligt mycket själva, speciellt inte för kastrerade hankatter som lätt far urinsten eller liknande problem da. jag har bara honor varav en kastrerad och, ta i trä, än sa länge utan sjukdomar eller andra problem, och jag ger dem torrfoder varje dag som jag later sta framme, de äter inte för mycket, det är tydligen bra för katter att kunna ga och smaäta. sedan ger jag dem mjukmat helst en gang per dag men det kan bli iaf minst tre ganger i veckan. om de verkar lite hängiga nagon dag funkar ju alltid kuren med en ra lite vispad äggula :)
 
Sv: Kattunge Tips

ja kanske först halla fram kattungen sa hunden far nosa, men sen även halla hunden sa den inte kan hugga katten och lata katten nosa pa hunden om den vill.
 
Sv: Kattunge Tips

Bara torrt var kanske lite fel.. men mest torrt iaf.. dom får mjukmat ett par ggr i veckan ung.. :)

Tack för tips..
Man kanske kan ha dom i varsitt rum och dom får nosa genom galler eller så? lära känna varandras doft lite först.. Jag tror inte att hunden kommer bita men man vet ju som sagt aldrig..
 
Sv: Kattunge Tips

Tack för svar.. Jo jag hade tänkt ha den i koppel o så i början iaf.. men ska jag låta den vara inne helt ett par dagar först tro?

Blir helt nojjig nu då min granne och kompis knackade på för ett par timmar sen. deras innekatt har rymt så nu har vi letat o letat utan resultat.. :( får hoppas han hittar hem imorgon..
 
Sv: Kattunge Tips

ja men det funkar ju med galler, men kattungar brukar ju inte vara nat problem alls, de brukar ju inte börjat vara sura och fräsa och slass när de är sa sma :p
se bara till att ni är med när de träffas och att kattungen har nanstans att fly undan hunden om den skulle tycka det är jobbigt. hunden tycker nog bara det är väldigt spännande och undrar vad det är för ett litet kryp i början:D
 
Sv: Kattunge Tips

Jo det tror jag oxå.. :) Han brukar bli lite hetsig när han träffar en ny katt, men säger man bara åt honom så lugnar han sig och är försiktig.. ;)
 
Sv: Kattunge Tips

Kom på att en bild kanske vore nåt.. ;)

Den är inte så bra men syns ju lite iaf.. :)

28509227.jpg
 
Sv: Kattunge Tips

Visst är han.. :D
Måste man bara hitta på ett namn oxå.. Funderar på Obelix eftersom hunden heter Asterix.. ;)
Eller Trassel. Är ju så svårt.. :angel:
 
Sv: Kattunge Tips

Jättesöt! Jag skulle ge enbart blötmat, finns ingen anledning att ge torrfoder om katten äter blötmat? Bra sådan då förstås.
Angående släppa ut så ska det självklart inte ske förrän han är kastrerad och ID-märkt. Så länge han inte är det är det väl koppelpromenader som gäller?
 
Sv: Kattunge Tips

men varför vänta fleras långa månader innan han får gå ut fritt? jag föreslår istället att du kollar kattungen, kommer han när du ropar kan han gå ut genast. En kattunge springer ingenstans, den har så mycket att upptäcka på nära håll, dofter o flugor o grässtrån som vajar. Släpp ur den efter nån vecka när ni känner varann
 
Sv: Kattunge Tips

Jag skaffade mig en kattunge för ca 2v sedan och min gick ut redan efter 6dgr. Jag gjorde som pialotta föreslog, så fort han lyssnade på sitt namn eller något annat testade jag att öppna dörren. Han gick då ut och satt på trappan de första dagarna, sedan gick han längre och längre ut, han har massor att utforska så han går ingenstans, plus att så fort han blir rädd för något kutar han in vilket jag tycker är bra för då ser han hemmet som sin trygghet! :). Alla gör vi olika. men sådär har jag gjort med alla mina katter som jag har och haft. Haft/har sammanlagt 6katter.
 
Sv: Kattunge Tips

konstigt inlägg, det är väl inte fråga om att släppa ut kattungen i nån skogsdunge och sen lämna den där....

Skogsdunge hade ju varit jäkligt mycket lämpligare än typ bostadsområde, där de flesta släpper ut sina katter.

Jag håller helt med, man släpper inte ut en katt innan den är kastrerad och "vuxen" för uppgiften så att säga. Okastrerade katter ska hållas inomhus.
 
Sv: Kattunge Tips

men varför vänta fleras långa månader innan han får gå ut fritt? jag föreslår istället att du kollar kattungen, kommer han när du ropar kan han gå ut genast. En kattunge springer ingenstans, den har så mycket att upptäcka på nära håll, dofter o flugor o grässtrån som vajar. Släpp ur den efter nån vecka när ni känner varann

Du har ingen vidare koll på katter du ;)
Den är ju inte kattunge så länge, utan vidgar sina vyer mer och mer. Till slut sitter den inte där du satt den utan har vandrat bort. Sen blir katter könsmogna efter ett tag och då är risken enorm att den gör andra katter dräktiga eller till och med drar iväg på friarstråt. Endel kommer tillbaka, många gör det inte. Riskerna under tiden är enorma, dom korsar vägar, områden med stora rovdjur och andra katter.
Sen kan man kastrera tidigt om man har en sån veterinär i närheten. Från 12 v och uppåt är det okej att kastrera. Gör man det så kan man visst släppa ut den tidigt.
 
Sv: Kattunge Tips

Reykur, vi vet inte var TS bor och inte var hon kan ha sin katt ute. men jag förutsätter att TS har lärt känna sin kattunge och att kattungen har lärt känna TS innan första gången den får gå ut. Och jag garanterar att den inte kommer att springa iväg - och dessutom tror jag nog att TS inte släpper sin nya ögonsten ur sikte utan är med ute den första stunden. Bor TS med trädgård är det ju inga problem alls, bor hon i lägenhet får hon ha mer koll.
Men att vänta tills han är vuxen låter bara fånigt. Det är ju som ungkatt vi har mest att lära katten (att komma när man ropar tex) , när den är vuxen är det för sent.
 
Sv: Kattunge Tips

haha MissFideli, nej inte visste jag att man kan kastrera vid 12 veckor...:) - ja då har du rätt förstås.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: moster_punk
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp