Juju96

Trådstartare
Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den ännu mer svullen och jag misstänker att mamma försöker bita av tassen för nu har den ett sår! Vad ska jag göra???! Och vrf blir det så min sambo säger att jag bara ska låta dom vara att dom sköter det själva… den äter som vanligt!
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den ännu mer svullen och jag misstänker att mamma försöker bita av tassen för nu har den ett sår! Vad ska jag göra???! Och vrf blir det så min sambo säger att jag bara ska låta dom vara att dom sköter det själva… den äter som vanligt!

Veterinär. NU.

Edit: Och du kan totalt skita i vad din sambo säger. Bryr en sig om sina djur låter en dem inte "ta hand om" sådant här själv.
 
Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den ännu mer svullen och jag misstänker att mamma försöker bita av tassen för nu har den ett sår! Vad ska jag göra???! Och vrf blir det så min sambo säger att jag bara ska låta dom vara att dom sköter det själva… den äter som vanligt!

Akut till veterinären. NU!
 
Kan bara instämma kören. Veterinären omedelbums. Att låta dem vara är inte ett alternativ och kan gå under djurplågeri beroende på vad som felas. Man är lagligt skyldig att ge sina djur adekvat veterinärvård, det kan du tala om för sambon.
 
Sedan hoppas jag att TS inte är ett troll... men helt ny användare med ett sådant här första inlägg känns lite knepigt.
Ja det är mitt första inlägg för jag antagligen behöver fråga någonting och aldrig gjort det. Vad ska mitt första inlägg annars vara.
 
Kan bara instämma kören. Veterinären omedelbums. Att låta dem vara är inte ett alternativ och kan gå under djurplågeri beroende på vad som felas. Man är lagligt skyldig att ge sina djur adekvat veterinärvård, det kan du tala om för sambon.
Men om jag inte hade brytt mig hade jag väl inte bett om råd? Sen så mena han inte på negativt sätt måste man hoppa på någon. Katten är 4 dagar gammal och veterinären är stängd ville bara komma hit och fråga om hjälp inte göra någon arg.
 
Men om jag inte hade brytt mig hade jag väl inte bett om råd? Sen så mena han inte på negativt sätt måste man hoppa på någon. Katten är 4 dagar gammal och veterinären är stängd ville bara komma hit och fråga om hjälp inte göra någon arg.
Nej, det har ingen skrivit.
Jag tyckte att jag skrev neutralt om vad som gäller, men angående sambon låter det rätt kallt och väldigt gammalmodigt i tänket att låta djur (särskilt katter tyvärr) lösa det själva när det blir problem. Det är inte ovanligt.
Jag hoppas att du i alla fall ringt veterinär nu? En svullnad som blir värre och värre så snabbt kan vara ett akut problem.
 
Ja det är mitt första inlägg för jag antagligen behöver fråga någonting och aldrig gjort det. Vad ska mitt första inlägg annars vara.

Det är inte vanligt att någon kommer börjar med ett sådant här inlägg, det här är ingen veterinärakut. Och ofta har det tyvärr varit troll som startat sådana här trådar som nya användare.
Men om jag inte hade brytt mig hade jag väl inte bett om råd? Sen så mena han inte på negativt sätt måste man hoppa på någon. Katten är 4 dagar gammal och veterinären är stängd ville bara komma hit och fråga om hjälp inte göra någon arg.
Har du ens ringt någon veterinärmottagning/djursjukhus? Iaf för att få råd via telefon för det finns de som har jour. Att göra absolut ingenting är inte ett val. Det finns också FirstVet för rådgivning.
 
Finns massor av veterinärer online. Väljer man att ta kattungar på sin katt, är man i mina ögon skyldig att ta reda på hur man ger sin katt bästa vården så snabbt som möjligt. Vad skulle du gjort om honan inte kunnat föda själv? Snälla, snälla, läs på innan du börjar ta kullar!
 
@Juju96 Jag hoppas att du kan uppdatera oss och att reaktionerna här inte skrämde bort dig. Vi är bara många som vurmar för både individuella djur och kattens status i samhället, det är fortfarande alldeles, alldeles för vanligt att just katter inte får adekvat vård. :(
 
Om kattungen har ett sår orsakat av mamman kommer den antagligen dö av blodförgiftning om du inte åker till veterinären och får antibiotika nu. Avlivning är såklart också ett alternativ, att göra ingenting är ett brott mot djurskyddslagen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
1 760
Övr. Katt Hej Vi bor just nu ute i skogen med våra två katter. En 7 åring och en kattunge som ännu inte varit utomhus. 7 åringen är knappt ute...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp