Bukefalos 28 år!

BuenoBull

Trådstartare
Hej!

(För er som inte orkar läsa står frågan längst ner!!)

Eventuellt ska min pojkväns mamma skaffa en kissunge om någon vecka. Kattungarna är från en bondgård där bonden inte har tid med kattungarna. (Nog jobbigt med mjölkdjuren! :p ) Vi var och tittade på dom idag, vi fastnade för två. En vit med två typ bruna fläckar på sidan, mörk på huvudet och mörk svans. Den andra var röd. Båda var långhåriga (vilket nästan är ett krav). De var inte tillräckligt gamla så vi ska åka tillbaka dit om nån vecka.

De verkade inte ha mycket koll på katterna (alla var typ förvildade, ungarna avmaskas av den som kommer och hämtar dom, om nån hämtar dom.) Alla hade nog inte fått tillräckligt med mat så vissa såg ut att inte kunna överleva. Kom överens om att vi skulle komma tillbaka och kolla om nån vecka så de två katterna är "tingade" + en till ljusröd som min pojkväns kusin ska ta.

Det jag egentligen undrar är vad man ska tänka på förutom avmaskning när de bott i lada nästan utan människokontakt? (Den ena hade också ögoninflammation)
 
Sv: Kattunge

Kattungarna bör vara minst 12 veckor, tänk på det (annars kan man senare i livet få problem med beteendstörningar. Ungar som tas tidigare har också generellt sämre immunsförsvar)

Ta katterna till vet så fort ni kan. De ska vaccineras två gånger med ett par veckor mellanrum, och "ögoninflammationen" kan vara allt från en harmlös inflammation till en allvarlig virus eller bakterieinfektion (kattsnuva, chlamydie etc).

Varför vill ni ta katter som inte har fått bra uppväxtmöjligheter? Om katterna har fått dåligt med mat från början finns risken att de aldrig blir friska, vuxna katter, även om de verkar hyfsat friska nu. Jag hade vänt mig till ett katthem istället, och tagit vet.besikigade, vaccinerade och hanterade ungar.
 
Sv: Kattunge

Kattungar som bor "ute" och vars mödrar jagar feta möss, råttor och fåglar har ofta gojs i ögonen utan att det egentligen är allvarligt och det går bort om man använder ögonsalva. (Prata med veterinär).

Kattmamman jagar och river i bytet och sedan slickar hon ungarna i ansiktet när hon tvättar dom. När kattungarna blir stora nog att tvätta sig själva brukar det försvinna.

MEN det KAN bli allvarligt!!!! Inflammationen kan bli så stark att den kryper med varbildning bakom ögat och tom få ögat att falla ut. Därför ska man alltid behandla detta.

Lycka till med er kise, ta den till veterinär och vaccinera etc så fort ni har fått hem den.

Oftast inte så konstigt att bönderna inte vaccinerar sina katter för det kostar en massa pengar och har dom en 5-10 katter blir det DYRT!!!! Katterna blir ju överkörda litet då och då också och många tycker det är slöseri att vaccinera en katt som nästa vecka kanske är överkörd. Samma sak gäller kastering/sterilisering.

Tyvärr är det så, men de flesta lantbrukare har en ansträngd ekonomi.

/KT
 
Sv: Kattunge

Sassy skrev:
Kattungarna bör vara minst 12 veckor, tänk på det (annars kan man senare i livet få problem med beteendstörningar. Ungar som tas tidigare har också generellt sämre immunsförsvar)

Ta katterna till vet så fort ni kan. De ska vaccineras två gånger med ett par veckor mellanrum, och "ögoninflammationen" kan vara allt från en harmlös inflammation till en allvarlig virus eller bakterieinfektion (kattsnuva, chlamydie etc).

Varför vill ni ta katter som inte har fått bra uppväxtmöjligheter? Om katterna har fått dåligt med mat från början finns risken att de aldrig blir friska, vuxna katter, även om de verkar hyfsat friska nu. Jag hade vänt mig till ett katthem istället, och tagit vet.besikigade, vaccinerade och hanterade ungar.

Det är inte jag som ska skaffa katten, utan min pojkväns mamma. Jag har ju skrivit en tråd tidigare om att vi skulle skaffa en renrasig katt från uppfödare och så trodde jag att det skulle bli. Men min pojkväns mamma vill absolut inte ha nå mer katter (har tre och bor i lgh så det är ganska förståeligt). Dock är denna lgh ganska stor så det borde inte bli problem med en katt till på det viset. Det konstiga är dock att hon gick med på att vi skulle skaffa våran katt, men nu ska HON skaffa en! :eek: Ja, anledningen till att jag undrar är ju att det inte är säkert att hon ska skaffa den men ifall hon skulle så vill man ju veta vad man ska tänka på. Vill ju inte att alla andra katter ska få nån konstig sjukdom.
 
Sv: Kattunge

Jo, jag vet det, jag kommer själv från landet. Om man inte kan ta hand om ungana så att de får ordentligt med mat och är välnärda har man i mina ögon förverkat all sin rätt att ha dessa djur. Att folk inte bryr sig om att vaccinera och kastrera vet jag, men det finns faktiskt ingen ursäkt. Är katterna kastrerade får man inte 10 ungar om året, och då har man råd att ta hand om de ungar som föds. Dessutom menar jag givetvis inte att man ska skänka bort ungar som man lagt veterinärpengar på. Katthemmen tar 500:- för en vaccinerad unge, och det är många fler som vill köpa än det finns ungar periodvis. Har man en fertil hona kommer föryngingen absolut räcka för att "täcka" trafikdödade katter också. På gårdar där jag har jobbat slog man ihjäl 10-20 ungar per år, och honorna levde sällan mer än tre-fyra år eftersom två kullar om året sliter väldigt hårt på dem. Varför stödja sådan verksamhet?

I det här fallet gäller det ungar som är undernärda, och det hade jag aldrig accepterat. Att hämta hem en fullt frisk unge och själv vaccinera, besiktiga osv är en annan sak. Ögon rinner på många katter, min ena är tex dammallergisk. Hur som helst är varken clamydia eller kattsnuva ovanligt (framförallt inte på ovaccinerade utekatter) och man bör tänka sig för en gång till innan man köper på sig bekymmer. Ingen skulle väl råda någon att köpa ett annat djur som kan behöva veterinärbehandling snart?
 
Sv: Kattunge

En poäng till, det är sedan årsskiftet inte tillåtet att ha 10 eller fler vuxna katter utan tillstånd och inspektion.
 
Sv: Kattunge

Nej, det är just detta med att dom är undernärda och att den katten som hon var intresserad av hade rinnigt öga. Det såg lite rosa och svullet ut runt också! Inte trevligt. Dessutom var ju ingen vaccinerad eller avmaskad heller. Men det enda hon hade tänkt att göra var att avmaska den och ta hem och tvätta ögat. Tänk om nån av de andra katterna får nån äcklig sjukdom då? För att man inte kostar på ett vet.besök! Onödigt... Dessutom har hon inte världens med pengar så det är ju onödigt med en katt som inte är garanterat frisk..
 
Sv: Kattunge

Är det en ögoninflammation så är smittrisken ganska stor. När man behandlar en sån brukar man behandla alla katter som bor på samma ställe.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 528
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp