Kattvänlig lägenhet?

L

lisa

Det kommer eventuellt att bli aktuellt med en Sthlms-flytt för mig och sambon efter sommaren (beror på jobb och sånt...) och då är det ju bara att acceptera att man kommer att få bo både mindre och med mindre natur inpå knuten än vad vi gör nu.

Vi kommer självklart att ta hänsyn till misse när vi letar bostad, men man har ju liksom inte så mycket att välja på utan få vara glad om man hittar någonstans att bo överhuvudtaget... :crazy:

Hur som helst, min fråga till er är vad ni skulle prioritera/se som viktigast ur kattsynpunkt av följande:

- lite större lght med mer yta att springa på
- balkong som är inglasad eller går att inhängna (så att katten kan vara lös där)
- grön innergård/trädgård där man kan gå med katten i koppel, alt. grönt område direkt inpå knuten

Jag skulle ju helst vilja ha allt (eller nej, helst skulle jag vilja kunna bo där jag kan ha utekatt, men men...), men man får ju vara realistisk också. Sambon har inte valt att ha katt så jag kan inte gärna tvinga honom att bo i en stuga ute i skogen oh pendla heller :angel:
 
Sv: Kattvänlig lägenhet?

Stor springyta samt ballis. Jag skulle inte tordas släppa ut katten själv på en liten uteplätt men med full aktivitet på bilar och människor utanför.
Katterna rasar av sej här inne ibland så man får spunk. Jag har inte så mycket springyta så det blir skutt upp på datorn, ner på golvet, upp på bokhyllan -flygning över till soffbordet...
Jag skulle också flytta nära ett grönområde som man kan gå med katten i koppel i.
På Ballis kan man sitta och sola, jaga influgna flugor samt titta på allt som händer utanför (alltså in-nätat och inte på förtioelfte våningen).
Alltså alla dina alternativ :D
 
Sv: Kattvänlig lägenhet?

Hehe jo, jag skulle ju också helst vilja ha alla alternativen :crazy:

Men om man måste rangordna? Jag börjar bli mer och mer inne på att balkong är det viktigaste. Nu går jag ut med kissen i koppel nästan varje dag, dels för att jag hinner och dels för att det är så enkelt att bara gå utanför dörren.

Om man bor mitt i stan, jobbar heltid och inte kommer hem förräns det är mörkt lär det inte bli lika ofta (kanske bara på helgen) och då känns balkong viktigare. Går man bara ut ibland kan man ju bära kisse en liten bit också, tex. till närmsta park?

Storleken på lght:n tror jag inte blir så stort problem. Eftersom vi är 2 pers, en katt och en massa prylar som just nu fyller upp en 3:a, så kan vi inte bo så fasligt litet ändå. Minst en 2.a på 50 kv kanske?
 
Sv: Kattvänlig lägenhet?

1. kubikmeter.. alltså utnyttja väggar, sätt upp hyllor å dyl så katten kan utnyttja kubikmetrarna.
2. Balkong. Alltid trevligt för missen.
3. kvm, är trots allt kul å dra en riktig raggarrepa ibland.
4. uteplats, som sagt... ganska meningslöst egentligen då du lika gärna kan knalla m kisse i koppel vid något grönområde i närheten...
 
Sv: Kattvänlig lägenhet?

....kanske skall tillägga, misse är gammal och inte så mycket för att springa runt och härja. Visst blir det ett och annat litet kvällsryck med ihopknölade mattor och mördade papperstussar :o men för det mesta håller hon sig still och är inte så intresserad av att klättra på saker.

Med uteplats menar jag ju mer att man har ett ställe där det går bra att ta ut katten precis utanför. Det blir ju trots allt lättare då - och handen på hjärtat troligare att kissen får komma ut ofta. Eftersom tant anser att åka bil (eller transportbur för den delen) är ett öde värre än döden så vill jag inte behöva åka iväg någonstans för att hitta "natur".
 
Sv: Kattvänlig lägenhet?

Har du en gammal katt känns d nästan som om allt utom just balkong är ganska oviktigt;)
 
Sv: Kattvänlig lägenhet?

Haha, då var jag inte helt fel ute då?

Fast misse skulle nog säga att allt utom en matte som kan vara ledig gosa hela dagarna är oviktigt :love:

Nu bor vi i en 3:a med en stor, inglasad balkong. Tant är inte så intresserad av balkongen, men däremot älskar hon att få komma ut, rulla sig i någon jordhög :angel: och sniffa lite i buskarna. Så lättillgängligt promenadområde är nog inte oviktigt ändå.
 
Sv: Kattvänlig lägenhet?

Du verkar känna missan ganska bra så jag tror du vet bäst själv vad som ska prioriteras, men jag tror inte att hon lider spec mycket av att hamna i en liten lägenhet utan varken balkong eller möjlighet att komma ut heller... bara hon får kärlek:)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 239
E
Övr. Katt Hej! Jag kommer eventuellt att flytta från ett relativt stort hus till en lägenhet inom kort. Det som oroar mig är hur min katt...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Eeiram
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp