Bukefalos 28 år!

kattvaktsproblem

elbereth

Trådstartare
Jag har tänkt att åka bort ett par veckor i juni men VAD ska jag göra med kissarna så länge? :confused:
De är inte så lätta att lämna bort för jag har skämt bort dem lite och jag vill att de ska få det som de brukar. Det allra bästa vore om ngn kunde bo hos oss medans vi är borta :idea:
Min syster brukar göra det ibland men jag vet inte om jag vill be henne igen för hon tog hand om dem för bara nån månads sen när vi var borta sist.

Andra alternativ är att låta grannfrun ta hand om iaf den ena, som är van innekatt och nöjd med det. Hon har dessutom hans bror så det kunde nog funka. Men jag vet inte om hon har lust och jag känner henne inte så bra.
Dessutom måste ju den andra kissen oxå tas om hand och han är lite krångligare. Han är van att få följa med mig ut tex till stallet och lite överallt och blir han missnöjd kan det hända att han protestkissar inne.

Ett tredje alternativ är att låta dem bo hos svägerskan men då är frågan om de kommer överens med hennes katter och om jag vågar låta dem gå fritt ute där som de gör? Är jag med så stannar de säkert hos mig men om de inte känner igen sig så vete sjutton vad de hittar på.

Är det ingen här som är sugen på lite Gotlandssemester och vill vara kissevakt :idea:

Hur gör ni när ni åker bort?
 
Min granne har kattpensionat och där har katterna eget "rum" och utegård.
När jag var liten var jag ofta kattvakt åt grannarna. Matade och bytte vatten två gånger om dagen. Det var ett bra sommarjobb!
 
Ja det är ju ett alternativ. Men mina kissar är vana att vara med hela tiden och de sover med oss osv. Jag tror inte de skulle gilla att vara "själva", det är de för gosiga för. Eller så är jag bara sjåpig :D
 
Hmm, synd att inte jag vet när vi åker till ön... hade gärna varit kissevakt, och dessutom haft någonstans att bo. Ska ev bo hos moster min, men det är så trångt där så vi lurar på tält i stället. Hon bor för övrigt i Visby. Sen har jag vänner i Lärbro som vi kanske kan slagga hos.

vart bor du?
 
Våra katter vet jag inte säkert hur vi ska göra med om vi åker bort. När vi hade en misse så kunde vi lämna bort den till sambons morfar, men nu när det är två stycken så tror jag han backar ur.

Någon kompis eller kattpensionat blir det för oss.
Resten av djuren får vara kvar hemma och att någon kommer alt bor hos oss under tiden vi är borta.

Behöver jag säga att vi inte är borts speciellt mycket :crazy:. Förra året var jag super glad då vi kunde åka bort i tre och en halv dag. Men då han vi med en hel del skoj :D
 
Prova att söka efter kattpensionat på Gula Sidorna!

Förut när jag bara hade en katt har hon fått semestra hemma hos min mamma eller syster när jag har varit borta. Hon gillar alla och det är inga problem för henne att bo någon annanstans i några dagar. Senast vi var iväg passade grannen våra katter, de är numera tre st så det är nog skönast för alla om de kan vara kvar hemma.
 
Är det ingen här som är sugen på lite Gotlandssemester och vill vara kissevakt :idea:

Hur gör ni när ni åker bort?

Gotland är aldrig fel ;)
Men jag är farlig, utan hästar blir jag rabbiat!
 
Jag förstår MKT väl hur du tänker, men tror också att de skulle klara sig bra på ett bra kattpensionat i ett par veckor. De har ju varandra, och så är det säkert massa att titta på/andra katter som luktar intressant på håll och så!
 
Ja men häst finns ju oxå att tillgå, men jag är lite kinkig när det gäller vem som får rida :o eftersom han är under utbildning.
 
Jag är också kinkig med vem som får rida min prins. Och jag kan inte ens skylla på att han är under utbildning längre (eller, utbildas gör man väll alltid, men han är inte ung)

Nybörjare släpper jag gärna upp, inga problem. Det värsta är någon som focuserar på nacken. Hästen blir SUR(vilket han nästan aldrig är) och böjer sen på nacken, släpper bettet och skjuter ut höger bog. Sånna ryttare brukar oandra sidan inte gilla honom heller.
 
Min är inte heller så ung (7år i år!) men ändå inte riden mer än en 4-5åring.

Det som är viktigast för mig är att man är lyhörd och känslig för jag strävar efter minihjälper och han är verkligen mkt lättriden. Det vill jag inte riskera! Lite probematiskt blir det när man tar med i beräkningen att han är en häst som gärna testar nya personer och då får man vara stenhård men ändå känslig :D Lätt va?

Sen rider jag enligt akademiska principer vilket betyder inget stöd i tygeln utan bara kontakt osv

När jag lånar ut honom är det till de i stallet som jag vet hur de rider och de får bara rida ut i skogen, inte dressyrträna.

Fy vad jag är kinkig med mina djur!

Lekte precis lite med kissen. Han brukar komma och anfalla mina fötter när han tycker jag har suttit för länge vid datorn. Då brukar jag busa tillbaks men han är ju så förtvivlat snäll att jag kan göra nästan vad som helst utan att han ger tillbaks i sin tur. Nu drog jag lite lätt i öronen och petade lite på huvudet men han bara låg kvar och duckade lite. Så jädra snäll att jag var tvungen att krama honom lite, då slickas han på näsan och trampar med fötterna i luften.

Hur ska jag klara mig utan dem i TVÅ veckor!
 
Låter lite som min, förutom att min inte testar nya ryttare. Speciellt inte sånna som är osäkra/små, dom ska man ju ta hand om!
Min är också 7, rids inte akademiskt men klassiskt. Jag gillar inte att lämna honom hemma, gör det ytterst sällan och ändå äger jag bara halva så han får ju supervård av andra ägaren när jag är borta. (fördelen med att dela, man kan åka bort när man vill :), nackdelen är att hästfysioterapeft utbildningen inte ligger i sthlm och hästen flyttar inte till katrineholm)
 
Nej jag har inte kunnat bestämma mig för vad jag vill och om jag i så fall har råd *velig* Om man bara blundar kanske allt löser sig själv? :o
 

Liknande trådar

Katthälsa hej!! jag har en liten kisse jag tar hand om som nu har vart hos veterinären och kastrerats o vaccinerats etc. dom glömde skicka med mig...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: Sol
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 012
Senast: Sel
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 814
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp