Bukefalos 28 år!

Kattvard i Afrika...

M

Medea

Jaha, sa hande det iaf trots att jag var valdigt saker pa att det inte skulle ske innan vi akte. For tre manader sen begav sig jag och grabben oss till Mozambique for att jobba med dykning och vad hittar man har i buskarna? Jo, sjalvklart en herrelos, mammalos liten skit till kattunge. Forsokte att bara mata henne dagligen, men efter ett par veckor var det valdigt tydligt att mamman inte var i narheten och hennes syster dog ocksa (till en borjan var de tva). Sa vad gor man? Jo, man tar ju med henne hem for att forsoka goda upp henne saklart. Jag ar verkligen hopplos. Tur ar val att grabben ar minst lika hopplos.

Naval, vi har nu haft henne i drygt tva veckor och lite fragor borjar komma upp som jag vore jattetacksam om jag kunde fa lite hjalp med.

MAT
I ett land dar det inte ens gar att fa tag i snabbnudlar sa ar det inte helt latt (las: inte mojligt) att fa tag i kattmat. Darfor har hon bara fatt vad vi tar med oss hem, framst flask- och notkott, fisk och lever. Detta ar ju definitivt inte idealt, men allt vi kan gora for tillfallet. Vad ar bra/inte bra for hennes mage och tillvaxt? Hon har avmaskats med Axilur (hade besok av en kompis som tog med det fran Sverige).
Hon ater massor och har sedan avmaskningen okat i vikt. Hennes mage verkar inte helt stabil for hon fiser sa att graset utanfor vissnar. (darav smeknamnet Smellybum)

RUMSRENHET
Har en lada som vi fyller med sand fran stranden. Oftast gar hon i den, men det hander ratt ofta att hon har olyckor runt omkring i rummet. Ingen bestamd plats utan bade golv och soffa har drabbats. Hon vet att hon gor fel for hon springer alltid och gommer sig sa fort hon bajsat pa annat stalle an i ladan. Har sjalvklart inte bestraffat henne pa annat satt an skallt pa henne nar jag fangat henne mitt i en olycka. Nagot bra trick for att fa henne rumsren? Byter sand i ladan tre ganger om dagen for hon verkar lite pedant med hur ren den ar.


Jattetacksam for alla tips och tricks ni kan dela med er!!
 
Sv: Kattvard i Afrika...

MAT
I ett land dar det inte ens gar att fa tag i snabbnudlar sa ar det inte helt latt (las: inte mojligt) att fa tag i kattmat. Darfor har hon bara fatt vad vi tar med oss hem, framst flask- och notkott, fisk och lever. Detta ar ju definitivt inte idealt, men allt vi kan gora for tillfallet. Vad ar bra/inte bra for hennes mage och tillvaxt? Hon har avmaskats med Axilur (hade besok av en kompis som tog med det fran Sverige).
Hon ater massor och har sedan avmaskningen okat i vikt. Hennes mage verkar inte helt stabil for hon fiser sa att graset utanfor vissnar. (darav smeknamnet Smellybum)

Superbra att ni avmaskat tösen.
Jojomensan, visst är fläsk, lever och nötkötter idealiskt!
Om ni kan få tag i kyckling, ge henne ben,(hals, vingar eller om du kan, mal ner hela kycklingen med alla ben o kroppen) som hon kan knaga köttet på och få i sig benen från kycklingen och ge henne extra kycklinghjärta, det innehåller taurin, ett ämne som är livsviktigt för katt.
Om inte så försök få tag i nöt eller gris hjärta och ge henne det.
Håll dig ifrån fisk, många katter är allergiska mot fisk, kanske därför hon är dålig i magen.

Googla på BARF så får du fram jätte bra information.

Enkelt recept.

60% kött (muskelkött)
10% hjärta
10% lever
10% ben
10% grönsaker/övrigt (tex. ägg, yoghurt eller keso)

Hel mald kyckling

1,5 kg kyckling med ben
500 g kycklinghjärta
500 g lever
400 g blandade grönsaker
5 st äggulor
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 322
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 375
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 535
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp