Kavajens vara eller inte vara

F

Frajda

I dressyr är det ju krav på att ha kavaj på tävling. Ridbyxor får väl va vilken färg som helst (?) men de flesta har vita ändå. Stövlar från regional nivå och vit runt halsen. Men de flesta är nog överens om att dessa klädesplagg inte alltid är det mest praktiska. Kallt på vintern och svettigt till förbannelse på sommaren. Tänker då ffa på kavajen. Tycker ni att man borde ändra på reglerna? Eller vill ni ha kvar traditionerna på kavaj?

Kan ju säga vad jag tycker. Kavaj är drygt att rida i men jag vill ha den kvar! Dels för traditionens skull, ett dressyrekipage ska se ut på det viset. Men även för att göra skillnaderna mellan ekipagen så få som möjligt. Har man fritt val på kläder så märks det mkt större skillnad på vem som har dyra märkesplagg och vem som inte har det. Det är lättare att förvilla domare med snygga kläder, eller åtminstone så blir det lättare att skylle på det om det inte går bra. Visst kan de flesta se skillnad på en pikeur kavaj och en jacson men skillnaderna blir ändå mindre. Däremot kan det vara en utmaning för tillverkarna att göra kavajer och skjortor som andas och är bekväma att bära.

Men vad tycker ni? Ska vi ha traditionsenlig klädsel eller är det dags för nåt nytt????
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Tycker man ska ändra på reglerna! Borde kunna skippa plastrongen om man har ljus skjorta med tävlingskrage. Känns ganska onödigt med båda..
Kavaj tycker jag att de kunde vara samma som på hoppningen, är de riktigt varmt så kan överdomaren ge dispans att rida utan.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Vet att de kan göra det men har aldrig varit med om att det har hänt faktiskt. Men i 30 graders värme hade det varit skönt att rida i skjorta :)
Vad har du för argument för att behålla det som det är? Roligt att höra varför... :)
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Jag tycker att det ska vara som det är nu men överdomarna bör bli bättre på att ge dispens vid varmt väder. Det är ju inte roligt att rida med mörk kavaj i 30 graders värme även om det bara är för 10 min. Dock så tycker jag att om man inte har kavaj så ska det vara krav på vit långarmat eller i alla fall med "hög hals". Så folk inte sitter och rider i små urringade korta linnen, för det är osmakligt.

Det borde även tillverkas fler funktionella kavajer. T ex andasfunktion, det finns ju ett par men de är ju så förbannat fula.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Ni diskuterar kavajens vara eller inte vara..? Varför inte börja med att ändra på det som är det mest korkade (och farliga) av allt... Hög hatt!

Att hjälm skulle krävas på alla tävlingar på alla nivåer känns på något sätt självklart i dagens upplysta samhälle, men inte inom dressyren inte, där tror man att hög hatt skyddar bra om man trillar av..? För det måste man ju tro, eftersom det är tillåtet att ha hatt eller hjälm på framridningen, men att rida utan något av de två är förbjudet...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Jag vill behålla kavajen, det är snyggt och stiligt! precis som dressyr ska vara :laugh:
Men jag skulle verkligen välkomna bättre material..
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Jag tycker det är självklart att det ska vara kavaj o vita ridbyxor (möjligtvis beigea, beror på. jag skulle dock aldrig ha det) på tävling.
Dressyr är ju en bedömningssport och ska vara prydlig, och eftersom folk har så olika åsikter om vad som är prydligt så finns det ju risk att folk kommer klädda lite hur som helst annars vilket jag tycker skulle förstöra innebörden lite.
Även det som du sägere om att domarna kan dömma utefter klädseln har ju en poäng.

Fast jag tycker att chaps (åtminstonde av läderliknande material om man nu vill vara petig) , borde vara tillåtet i alla klasser.
Det kan ju vara lika snyggt som att ha stövlar på sig.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Tycker absolut att det borde vara tillåtet att endast rida i "figurnära tröja/skjorta med kort el lång ärm" när det är högsommar. Eller som Lancet skrev att överdomarna måste bli bättre på att ge tillstånd för det. Förra helgens tävling reds i ridhus i ca 35 graders värme med kavaj på. Då är på gränsen att man faktiskt kan prestera.

Tycker dock att det är viktigt att tröjan/skjortan man har på sig är figurnära så att domaren kan se sitsen ordentligt. För att undvika risk för att folk inte ser tillräckligt prydliga ut kan man ta tillbaka det gamla betyget där ryttarens klädsel och hästens "vårdnadsintryck" bedömdes.

På vinterna kan man ha kläder under kavajen så att det inte blir så himla kallt.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Bra inlägg, diskutera gärna hattens vara eller inte vara också. All traditionsenlig klädsel kan vi täcka in här. Tänkte faktiskt inte på att ta med hatten. Det är däremt ngt som borde tas bort men kavajen och de vita byxorna vill jag ha kvar...
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Jag kan på sätt och vis hålla med dig angående hjälm. Men å andra sidan, har det förekommit någon allvarlig olycka någon gång där ryttaren har skadats för att den ridit i hatt?
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Ridsport är en farlig sport, rent olycksmässigt. Jag kan inte svara på din fråga, men om man kan förhindra att ens en sådan olycka inträffar så borde väl det vara anledning nog att skrota hattarna?

Ridsporten behöver öka på sitt anseende rent säkerhetsmässigt. Det är inte okej att skippa hjälmen, lika lite som att det är okej att skippa säkerhetsbältet när du kör formel1 med motiveringen att jag ändå aldrig har kört av banan på tävling...

Jag har hört motiveringen att hästar som går Msv skall vara så lydiga att hjälm inte behövs... men det är väl ändå samma djur som dem i de lägre klasserna, med samma flyktbeteende? Om man skall generalisera så är det väl snarare så att det är mer "nerv" i hästar i högre klasser, och då borde risken för att något skulle hända öka istället för att minska?
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Fast jag tycker att chaps (åtminstonde av läderliknande material om man nu vill vara petig) , borde vara tillåtet i alla klasser.
Det kan ju vara lika snyggt som att ha stövlar på sig.

Shortchaps hoppas jag att du menar! ;)
Tänkte på vanliga chaps först och fick en lustig bild i huvudet... :rofl:
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Jag kan på sätt och vis hålla med dig angående hjälm. Men å andra sidan, har det förekommit någon allvarlig olycka någon gång där ryttaren har skadats för att den ridit i hatt?

Det är väl en sak att det tävlas i hatt, men det jag reagerar på är alla som börjar rida utan ridhjälm för att TRÄNA på att vara utan ridhjälm. Just för att man senare ska kunna tävla utan hjälm.

Detta gäller ryttare som är på någon typ av mellannivå som jag har träffat på dessa ryttare.

Dessutom, hur många av alla dessa ryttare som tävlar i hatt, använder hjälm när de rider utanför tävlingsbanan.

/Lizzie
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Hjälmdiskusionen kan vi hålla på med i all evighet. Men jag tycker att det ska fortsätta att tävlas i hög hatt i de höga klasserna. Jag tycker att det är snyggt och vissa gamla traditioner tycker jag vi ska ha kvar!

Att rida hemma utan hjälm är korkat. Men också upp till var och en.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Problemet är väl att det enda som ändras inom dressyrvärlden är just dressyrprogrammen... :) Vore trevligt med någon "modernitet" daterad efter 1889... ;)
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Skrev innan att jag tyckte hatten skulle bort, men ändrade mig faktiskt. tycker att det ska vara valfritt. Var och en får ta ansvar för sitt huvud helt enkelt.
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

Mjoo... visst jag kan köpa det, att om man själv inte tycker att man har något att skydda så kan man rida i hatt istället för hjälm, men... det är att förenkla frågan. Anledningarna är först och främst tre:

1. De som rider i de högre klasserna tjänar som förebilder och idoler för många andra. Ser de unga att deras idol inte använder hjälm så lär dom inte heller göra det.

2. Även om du själv helst skulle vilja rida i hjälm så finns det ett visst mått av grupptryck. Jag skulle inte svära på att t ex en domare skulle döma en ryttare i hjälm lägre än en som red i hög hatt. Detta just av den anledningen som den här tråden handlar om, dvs stelheten och traditionsbundenheten inom dressyren

3. Hästsporten måste ta ett större ansvar för att faktiskt visa övriga samhället att man tar olyckorna och olycksrisken på allvar. Ett krav på hjälm hade varit ett givet steg i rätt riktning

//Lars
 
Sv: Kavajens vara eller inte vara

och varför det? dressyrryttarna som rider i hatt använder ju inte hjälm till vardags heller..

och vart händer det flest olyckor tror du? har aldrig hört om någon dressyrryttare som skadat sig pga h*n hade hatt.

däremot så kan det ju va valfritt så man kan ha hjälm om man har en väldigt stökig häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Som de flesta nog gör packar jag mina saker i Ikea-kassar när jag ska åka och tävla. Brukar ha en för mina saker som stövlar...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: LenaH
·
M
Islandshäst Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar. Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?)...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: _Erica
·
M
Islandshäst Jag är ganska ny inom islandshästvärden och snart kanske min första tävling sker. Men finst det någon regel på vad för kläder man ska...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Boj
·
Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp