Bukefalos 28 år!

Kåvepenin

dee79

Trådstartare
Kan kåvepenin ge missfärgningar på tänder? Jag hittar inget om det i bipacksedeln, men har för mig att så är fallet.
Sonen gick nyligen på en 10 dagars kur och en bit in i den ser vi att framtänderna fått en brunorange beläggning som inte funnits innan. Kan det hänga ihop eller är en tur till tandläkaren att rekommendera?
 
Sv: Kåvepenin

Nej, det är inte och ser inte ut som karies (som för övrigt inte bör kunna avancera så fort, på under 10 dagar från ingenting). Har googlat bilder och - nä. Förstår inte var det skulle kommit från i såfall då han faktiskt ogillar det mesta med socker i.
 
Sv: Kåvepenin

vet du hur fort det brukar ge med sig efter avslutad kur? Det ser rätt trist ut, så jag har varit på och borstat 3 gånger om dagen de senaste dagarna. Tror det har bleknat något i alla fall.
 
Sv: Kåvepenin

Det tar tid! Borsta du de vanliga två gånger per dag, det räcker mot karies. :) Missfärgningarna försvinner antingen med tiden eller när mjölktänderna ramlar av.

Det jag menar är, även om missfärgningar ser tråkigt ut så är det ju inte samma sak som dålig tandvård och karies. Jag vill minnas att det tog några månader innan det blev bättre för mina femåring.
 
Sv: Kåvepenin

Så länge???? :eek:
Jaja, så länge som det är mjölktänderna får man väl stå ut, men det ser inte så kul ut.
 
Sv: Kåvepenin

Lyckades googla fram en sida för sjukvårdspersonall som sa att det kan bli missfärgningar, men att det inte blir hos alla barn (och vuxna för den delen också). Det är tydligen på grund av att bakteriefloran i munnen påverkas och det gulbruna är bakterieplack (= döda bakterier :eek: *spysmiley*)

Det ger sig med tiden och på äldre barn och vuxna kan man gå till tandläkaren för att få det bortslipat. Små barn får man vänta tills det nöts bort.
 
Sv: Kåvepenin

Nej, Kåvepenin (penicillin) ger inte missfärgning på tänderna.


Det är en annan grupp antibiotika som gör det; tetracykliner. De rekommenderas inte till barn eftersom de lagras i växande skelett och växande tänder.
 
Sv: Kåvepenin

Varför står det då på infektionsguiden att så är fallet?
http://www.infektionsguiden.se/vardpersonal/lakemedel/kavepenin/

Kan man få missfärgning på tänderna av Kåvepenin mixtur?

Ja (gäller all typ av antibiotiskabehandling). Det är inte mixturen som missfärgar utan det faktum att man får ändrad munflora.

Det är bara vissa barn som råkar ut för detta. Troligen pga. att olika individer har olika munflora. Det ”gula” är bakterieplack (döda bakterier som sitter kvar på tänderna). Att placken bildas beror på rubbad bakterieflora i munnen. På vuxna slipar man ofta bort sådan plack vid besök hos tandläkaren.

Råd: Var extra noggrann med tandborstning, använd eventuellt en tandkräm med slipmedel. Man kan också gå till tandläkare/tandhygienist och be att de putsar bort beläggningen, som annars slits bort naturligt.
 
Sv: Kåvepenin

För att det ÄR så. Min son fick missfärgningar och det tog ett bra tag innan det försvann. De försvann när han tappade framtänderna. :D
 
Sv: Kåvepenin

Läs inlägg 13.

"Ja (gäller all typ av antibiotikabehandling). Det är inte mixturen som missfärgar utan det faktum att man får ändrad munflora."

Själva tänderna blir inte missfärgade utan det bildas beläggningar som är övergående.

Det antibiotika (tetracykliner) som ger permanenta missfärgningar hos barn undviker man att ge.
 
Sv: Kåvepenin

Ja okej, om man bara får kalla det missfärgning om det är en permanent sådan på emaljen så är det inte det, men när jag redan skrivit att det är bakterieplack som ger färgen och du skriver att det inte ger missfärgning, så uppfattar jag det som att informationen jag hittat är fel. Speciellt då även de kallar bakterieplacken för missfärgning.

Då kan jag gå vidare med visshet om att sonens uppenbart missfärgade tänder inte är missfärgade, men lika gula trots allt och att det kommer att nötas eller försvinna vid tappade mjölktänder. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 659
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 676
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 876
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 717
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp