Kavkazskaia Ovtcharka

aldente

Trådstartare
Är det någon som är bekant med denna ras??

En granne har skaffat en sådan. Skall tydligen vara en tuff vakthund.

Han visste nog inte riktigt var det var han köpte men har i dagarna träffat en person som hade en vuxen KO som sa att dom var framavlade av ryska staten.

Är det någon som har någon erfarenhet av rasen??

Käkar den snälla grannar:angel: .
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Mmm...jag har ju en bit dit, kanske tur:devil: .

Det där med tid ....egen företagare med barn.:cool:

Kanske inte så genomtänkt köp kanske även om han har haft en Kuvaz innan??
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Kuvasz är inte heller det en lätt ras och det finns en hel del hårdhet, självständighet och skärpa där med. Om grannen fixade en sådan hund på ett bra sätt så är det inte omöjligt att det går med en KO också. Det tillhör ju ungefär samma typ av hund.
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Har han nu haft en Kuvasz och klarat det, så klarar han förhoppningsvis även denna. De är i stort samma typ av hund. Men det är klart...smöra in sig hos den redan när den är valp är nog ingen dum idé. :D :D
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Va inne å kollade på bilder på den hundrasen, va underbart vacker den är!
 
Senast ändrad:
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Den kan du ju försöka hålla i schack med enbart mjukt duttande. Det där är ingen nallebjörn utan en riktig ulv med attityd.
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Jadzia skrev:
Den kan du ju försöka hålla i schack med enbart mjukt duttande. Det där är ingen nallebjörn utan en riktig ulv med attityd.
Jag anser att en valp/hund blir det man gör den till, sen har ju genitik å avel med saken å göra oxå. Å mjukt duttande va väl lite skillnad mot mjukare metoder
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Personen som hade den vuxna hunden hade sagt att kuvazen var en lammunge jämfört med hans KO.

Kanske var lite överdrift då:smirk: .

Kuvazen var ju gammal och hans hund bara två år, kuvazen var ju betydligt hetare som unghund.

Fast denne "lille" valpen på 4månader ÄR mer självständig och hårdare än lille Pompe var i samma ålder.:devil: Fast det behöver ju inte ha med ras att göra.

*Aldente* som funderar på att gulla lite med vappen och kanske nypa den lite i örat.:D :angel:
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

En KO blir inte vad du gör den till. Den är framavlad med vissa egenskaper och det finns en anledning till att de inte är vanliga i Sverige.
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Kanske en andledning till att denna inte är registrerad och såldes av en lite suspekt person.:mad:

Fast den var ju billig:cool: .

Vad är det för egenskaper exakt? Kan du utveckla ditt svar lite?

Rasen är ju som sagt inte så vanlig, jag vill gärna veta varför.
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Only_Me skrev:
Jag anser att en valp/hund blir det man gör den till, sen har ju genitik å avel med saken å göra oxå. Å mjukt duttande va väl lite skillnad mot mjukare metoder

Snälla, säg att du skojar?

En hund har en hel massa mentalt "baggage"
Det är därför man använder oliak hundraser till olika saker
I annat fall så kan du ju förka få en blodhund att valla får, eller få en saluki att ställa älg.

Visst kan det gå, men det är extremt mkt jobb, och tur att hitta just den invevden som har de anlagen + träningsförmågan.

Om det bara hade med upfostran å göra så kan man ju avla på skotträdda hundar och skita i mentaltester...
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

escodobe skrev:
Snälla, säg att du skojar?

En hund har en hel massa mentalt "baggage"
Det är därför man använder oliak hundraser till olika saker
I annat fall så kan du ju förka få en blodhund att valla får, eller få en saluki att ställa älg.

Visst kan det gå, men det är extremt mkt jobb, och tur att hitta just den invevden som har de anlagen + träningsförmågan.

Om det bara hade med upfostran å göra så kan man ju avla på skotträdda hundar och skita i mentaltester...
jo jag håller med dig men nu pratade inte jag specifikt om vad man kan få en viss hund ras å göra eller vad den är avlad till utan hur hårt man ska fostra hunden
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Med vissa raser och individer har du inte så mycket att välja på. Tar inte du kommandot ordentligt så gör snart hunden det.
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Jag har haft en sån korsad med schäfer i valp-unghundskurs en gång... Det är lätt den skummaste hunden jag nånsin har träffat.

Den var tuff som sten, men drogs med rädslor. När hunden bara var halvåret tillät den ingen annan än matte att hantera den, hon bara backade. Hyffsat omöjlig att lära nåt, den gjorde som den ville.

Personligen har jag svårt att se att nån "privatperson" som ska ha hund för att ha hund skulle ha nån nytta/glädje av en sån hund.

Kuvazs är nog i mitt tycke rena barnleken jämfört med en sån här, men så har jag också bara träffat bra kuvazser och en dålig variant av KO...

//E
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

aldente igen skrev:
Det där med tid ....egen företagare med barn.:cool:

Då skulle inte jag skaffa en sån tyvärr.

De hundarna jag träffat på av den rasen har varit trevliga exemplar, men stenhåprt psyke och deras ledare har haft TID och otroligt konsekventa.

Det är som sagt en anledning till att de inte är så vanliga i Sverige.

Varför vill du skaffa en sådan hund??
 
Sv: Kavkazskaia Ovtcharka

Nej nej ,jag vill inte ha en sådan hund:crazy: jag är nöjd med min.

Dock har en i grannskapet skaffat en och eftersom mina barn ibland vistas hos deras närmsta granne så var jag lite nyfiken.

En historia han berättade var att Finska gränspolisen köpt 200st och fått avliva alla....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 789
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp