Bukefalos 28 år!

KBT eller?

Hazel

Trådstartare
En vän till mig har ett problem som hindrar hen med otroligt mycket hen vill göra här i livet. Jag antar att det går under någon typ av rädsla för att va instängd men det här hindrar henom från att åka buss, tåg, båt, flyg och att ens gå på bio. Jag tipsade om att kanske KBT kan hjälpa men tänker att det kanske finns nya metoder mot sådana fobier? hen känner själv att hen mår bra nog idag för att kunna ta tag i det hela och faktiskt göra något åt det :bow:

Andra har bara rykt på axlarna och skojjat om det vilket har gjort att personen alltid känt att det inte finns något att göra.
 
Sv: KBT eller?

KBT är förstahandsvalet för den typen av problem, som på det du beskriver låter som paniksyndrom med agorafobi.
 
Sv: KBT eller?

hur hittar man rätt KBT terapeut? detta gäller stockholmsområdet
 
Sv: KBT eller?

kbt är mycket effektivt vid sådana problem. Dock gäller det att patienten är beredd att ge allt, hur fruktansvärt jobbig exponeringen än är, och hur rädd personen är. Ger man allt så finns det stor chans att bli frisk elller åtminstone mycket bättre
 
Sv: KBT eller?

hur hittar man rätt KBT terapeut? detta gäller stockholmsområdet

Vårdcentralen kan vara bra men sånt brukar inte vara högprioriterat. Vända sig till universitetet är billigt och bra, annars söka upp privat men då kostar det en del. Särskilt i Stockholm.
 
Sv: KBT eller?

Jag har gått i KBT genom Stockholms universitet (80 kr/gång eller så) och det gav mig otroligt mycket. Jag för min del hade inte överlevt utan terapin.
 
Sv: KBT eller?

Jag har gått i KBT genom Stockholms universitet (80 kr/gång eller så) och det gav mig otroligt mycket. Jag för min del hade inte överlevt utan terapin.

får man fråga vad du gick i terapi för?

Jag har inga sådana problem själv så jag är dåligt insatt i exakt hur det funkar (och känner att det är svårt att lugna hen när jag inte vet) Jag har gått hos vanlig psykolog och kan lite teoretiskt om KBT men inte praktiskt.
 
Sv: KBT eller?

får man fråga vad du gick i terapi för?
Absolut! :) Jag sökte hjälp för främst social fobi men fick även hjälp med (panik)ångest och nedstämdhet/depression. Idag anser jag mig inte ens ha social fobi längre så man kan utan tvekan säga att jag fått mitt liv tillbaka, fått mig själv tillbaka.
 
Sv: KBT eller?

Absolut! :) Jag sökte hjälp för främst social fobi men fick även hjälp med (panik)ångest och nedstämdhet/depression. Idag anser jag mig inte ens ha social fobi längre så man kan utan tvekan säga att jag fått mitt liv tillbaka, fått mig själv tillbaka.

Det måste va otroligt skönt!
 
Sv: KBT eller?

Ja! Och därför är det fint att höra att din vän känner sig redo att söka hjälp. Hittar man rätt kan det göra underverk för ens mående och trots att det är tufft under tiden så är det för många väldigt värt det.

Hoppas din vän kan få hjälp! Att vara fången av sin egen hjärna är ett sånt (onödigt) helvete.
 
Sv: KBT eller?

Ja! Och därför är det fint att höra att din vän känner sig redo att söka hjälp. Hittar man rätt kan det göra underverk för ens mående och trots att det är tufft under tiden så är det för många väldigt värt det.

Hoppas din vän kan få hjälp! Att vara fången av sin egen hjärna är ett sånt (onödigt) helvete.

Så känner jag med, och hen verkar ha gjort enormt mycket själv för att må bättre och kanske har känt att den här sista biten är för mycket, vilket jag förstår till fullo. Jag har sagt att jag ska kolla upp om det är KBT som "gäller" och att när hen är redo så kan jag hjälpa till att leta upp vart hen ska söka.
 
Sv: KBT eller?

*kl*

Skulle inte heller ha det liv jag har idag om jag inte gått igenom KBT:n.

Hittade min i Uppsala. Tyvärr håller inte bästa kbt-mannen på längre. Jag är honom evigt tacksam.

(social fobi, agorafobi och utmattningsdepression mm)
 
Sv: KBT eller?

Jättebra att du hjälper till! Hade jag haft en sån vän (vilket jag hade kunnat haft, om jag på den tiden kunnat förmå mig att prata med någon om detta) hade det underlättat otroligt för mig.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 821
Senast: miumiu
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp