Kcal stallsysslor

pixiesberlioz

Trådstartare
Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som beskrev att en timmes mockning brände ca 170 kcal.

Stämmer detta verkligen?
Som exempel mockade jag igår, det tog ungefär en timme. TUNGT arbete. Var helt svettig efteråt. Stegen man går kanske inte blir så många just då, men ändå.

Sen ska man tömma vattenhinkar, diska ur dom, springa fram och tillbaka mellan vattenskjul och box flera gånger med två vattenkannan á 15 L.

Sen springa upp på logen, packa hö, bära hö fram och tillbaka.

Ner till hagen, fånga in hästen. Ta av täcke och borsta.
Hovkratsning är supertungt tycker jag, har en stor häst som gärna slår ner hoven, så där får man stödja upp med sitt lår samtidigt som man kratsar.

Springa till sadelkammaren och hämta sadel, kånka den till stallgången, slänga upp den på hästen, justera, dra åt gjord osv.

Efter ridningen blir det ju samma procedur fast bakvänt, av med sadel, bära tillbaka den, kolla hovar, på med täcke, ner till hagen med hästen.
Sen städning av stall, sopa och greja.
Sist ner till hagen med vattenkannorna för att fylla upp baljan där innan man åker.

Har bara en stegräknare och känner att den inte gör en rättvis redovisning av hur mycket energi som går åt i stallet.
Någon som har bättre koll? En dag i stallet med alla sysslor är typ 5 h (bara 45 min ridning) och jag litar inte på min stegräknare som säger att det enbart gått åt 200 kcal dom timmarna 😅
 
Antal kcal som bränns beror ju på din vikt, längd, hur tränad du är, hur varmt/kallt det är, hormoner (har för mig att jag läst något sådant i alla fall), med mera med mera, så det är helt omöjligt att svara på hur mycket kcal stallsysslor drar.
 
Hur jobbigt stallarbetet är och hur mycket man bränner beror ju förutom det som skrivs ovan mycket på hur lättarbetat stallet är. Jag är verkligen inte svettig när jag mockat, har en smidig gödselstack som det inte är jobbigt att tömma på, har bra redskap, korta avstånd, slangar till hagarna som kan användas vid plusgrader (och som ligger i sluttning så de töms och inte fryser sönder) ,bra system för grovfoder i lämpliga utrymmen. Jag behöver inte fem timmar för att sköta tre hästar, ens om jag rider alla tre, och jag blir inte svettig eller trött i musklerna av stallarbete.
 
En stegräknare räknar stegen och det du gör är inte helt jämförbart med att gå en promenad med det antalet steg. Den ljuger inte, om den nu lyckas uppskatta antalet steg rätt, men det är inte hela sanningen. Jag tror det är en omöjlighet att uppskatta hur mycket energi som går åt till stallarbete generellt. Några kommer till en mockad box och en häst inne och pysslar lite och rider. Andra har en massa tungt jobb som mocka många boxar och släpa hö/strö/vatten. En del håller sig på samma nivå (höjdmässigt) mellan andra har trapport och backar, en del har smidigt och lättarbetat andra har tungrott och en massa släpande

Jag gissar att det är bättre att jämföra med ett aktivitetspass som ger samma pulshöjning eller kanske flera olika och lägga ihop. En lätt promenad, ett måttligt styrkepass och en rask prommenad osv.
 
räkna kcal kan vara väldigt triggande för många, vad ska du använda informationen till?

Det var absolut inte meningen, jag skrev varken min vikt eller längd då syftet inte har med det att göra.

Dock fastnade jag i en diskussion med maken gällande allt slit i stallet, varpå vi googlade men fick inte ut så mycket av den informationen.
Maken tänkte att annan vardagsaktivitet är ner slitsamt, medan jag ju VET hur trött jag är efter stallet.
Ville mest ha rätt i vår diskussion 😅

Ber om ursäkt ifall det triggade någon ♥️
 
Hur jobbigt stallarbetet är och hur mycket man bränner beror ju förutom det som skrivs ovan mycket på hur lättarbetat stallet är. Jag är verkligen inte svettig när jag mockat, har en smidig gödselstack som det inte är jobbigt att tömma på, har bra redskap, korta avstånd, slangar till hagarna som kan användas vid plusgrader (och som ligger i sluttning så de töms och inte fryser sönder) ,bra system för grovfoder i lämpliga utrymmen. Jag behöver inte fem timmar för att sköta tre hästar, ens om jag rider alla tre, och jag blir inte svettig eller trött i musklerna av stallarbete.
Vilket lyx👍
Framförallt gällande vattnet, inte nog med att det är tungt, det tar ju tid att stå och fylla upp kanna på kanna...

Jag har en häst som tycker om att sparka runt och gräva ner bajshögar, så mockning är både tungt och tidskrävande.
Gödselstacken står en bit bort, och köra en tung kärra dit och upp för rampen är tungt!
Eller köra ner kärran till hagen i all lera och mocka 💔
 
En stegräknare räknar stegen och det du gör är inte helt jämförbart med att gå en promenad med det antalet steg. Den ljuger inte, om den nu lyckas uppskatta antalet steg rätt, men det är inte hela sanningen. Jag tror det är en omöjlighet att uppskatta hur mycket energi som går åt till stallarbete generellt. Några kommer till en mockad box och en häst inne och pysslar lite och rider. Andra har en massa tungt jobb som mocka många boxar och släpa hö/strö/vatten. En del håller sig på samma nivå (höjdmässigt) mellan andra har trapport och backar, en del har smidigt och lättarbetat andra har tungrott och en massa släpande

Jag gissar att det är bättre att jämföra med ett aktivitetspass som ger samma pulshöjning eller kanske flera olika och lägga ihop. En lätt promenad, ett måttligt styrkepass och en rask prommenad osv.

Nej, stegen stämmer förmodligen, men inte energiåtgången.
Aha. Har tyvärr ingen pulsklocka och vet inte riktigt hur sånt funkar (räkna ut efter pulshöjning).
Ville mest motbevisa maken lite snabbt 😅
 
Vilket lyx👍
Framförallt gällande vattnet, inte nog med att det är tungt, det tar ju tid att stå och fylla upp kanna på kanna...

Jag har en häst som tycker om att sparka runt och gräva ner bajshögar, så mockning är både tungt och tidskrävande.
Gödselstacken står en bit bort, och köra en tung kärra dit och upp för rampen är tungt!
Eller köra ner kärran till hagen i all lera och mocka 💔
Vi har planerat vårt eget stall för att det inte ska suga musten ur en efter man jobbat heltid och väl det en mörk dag i november, man ska ju vilja rida också när man är klar! En del lösningar kostar en del pengar, andra kan verka dyra initialt men är det inte i längden (t ex bra redskap) och väldigt många handlar bara om att tänka till lite och ändra rutiner, logistik, göra små förändringar som gör stor skillnad. Men varmvatten bär vi också ut med vattenkanna (bättre än hinkar!) om det blir snö så är det bättre att dra stora 20-litersdunkar efter sig i ett grimskaft :D Under tiden man fyller kan man göra något annat, om det finns nåt man kan göra i närheten. En snabbkoppling med en ca halvmeterlång slang är en bra hjälp när man fyller vattenkannor osv.
 
Vi har planerat vårt eget stall för att det inte ska suga musten ur en efter man jobbat heltid och väl det en mörk dag i november, man ska ju vilja rida också när man är klar! En del lösningar kostar en del pengar, andra kan verka dyra initialt men är det inte i längden (t ex bra redskap) och väldigt många handlar bara om att tänka till lite och ändra rutiner, logistik, göra små förändringar som gör stor skillnad. Men varmvatten bär vi också ut med vattenkanna (bättre än hinkar!) om det blir snö så är det bättre att dra stora 20-litersdunkar efter sig i ett grimskaft :D Under tiden man fyller kan man göra något annat, om det finns nåt man kan göra i närheten. En snabbkoppling med en ca halvmeterlång slang är en bra hjälp när man fyller vattenkannor osv.
Men gud vad smart att dra dunkar i snön! Vi har ju snö nu 👍
Har också vattenkannor, håller med om att det är smidigare 😊
 
5 timmar för en stalljour är helt orimligt, dags att se över rutinerna...

Här kommer mina tips. Jag har en liten lösdrift hemma, men har jobbat i boxstall och även haft mina egna installade i perioder.

Mockning:
Titta på youtubefilmer om hur proffsen mockar. Själv gillar jag "rulla bajs på berget"-metoden. I korthet, man går in i boxen, tar ytlig bajs först. Väljer det renaste hörnet, skottar upp spån där. Sen tar jag grep för grep det spån som ser torrt ut (undviker kissfläckarna) och silar det på toppen av berget med en vickande rörelse (ej kast, ineffektivt + dammar). Bajsbitarna rullar ner och går lätt att ta upp! Det kissiga spåret lyfter jag ut, vill jag vara riktigt noga så sopar jag även ut det kissiga smulet, jag avskyr ammoniaklukt och tycker inte heller att hästarna ska behöva bo i det. Det bör ta 10-20 minuter beroende på din muskelstyrka att mocka 1 box med den här metoden.

Är skottkärran kass så köp en ny egen. Jag gillar min från Jula, den har 6 år på nacken och har funkat prima. Bra pris med. Har ni dålig lösning på gödselstacken så diskutera i stallet vad ni kan göra för att göra det lättare. Se till att du har en grep som passar dig.

Mocka hage vintertid: köp en stor tubtrug istället för att bråka med skottkärran. Blir några steg extra men du bränner inte ut musklerna på att putta något för tungt.

Höpackning på loftet: Bygg eller köp en ställning för höpåsarna. Använd högrep. Packa alla påsarna först med uppskattad vikt, sen väger och korrigerar du dom. Det är bättre att ta ett längre pass och packa hela veckan, än att göra det varje dag.

Vatten: rent vansinne att gå med vattenkannor. Fyll dunkar (Biltemas är bra med stora öppningar), lassa i skottkärran. Ska dom till hagen vintertid, dra på pulka. Hage sommartid, slangvinda. Jag använder vattenfyllningen som styrketräning och bär mina dunkar, är noga med att lyfta korrekt med core osv.

Hästskötseln: Ta fram alla sakerna innan du tar in hästen, spring inte fram och tillbaks. Ang hovkratsningen så kan du träna den styrkan utanför stalltid, lår och rumpa. Kolla på filmer om hur hovslagare står. När man får till tekniken går det inte så mycket muskelkraft. Köp ett hovstöd om det är länge kvar tills du byggt upp styrkan. Kan vara skönt för hästen också, dom ska inte vara tunga att lyfta om dom inte har kroppsliga problem - och har dom kroppsliga problem är det jätteskönt för dom att kunna vila stadigt på ett stöd. En bra hovkrats gör skillnad, tjockt handtag är lättare att hålla.
 
Senast ändrad:
Viktigast att komma ihåg är att stalljobb måste inte vara jobbigt! Det är faktiskt helt okej att göra det lätt för sig. 😁

Och det står till och med i Jordbruksverkets folder att man ska planera så att stallarbetet är lätt :).

https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html

"En utgångspunkt bör vara att stallet ska vara lättskött. Den tid man vistas i stallet ska i huvudsak ägnas åt hästarna och inte åt dåligt planerat och orationellt arbete med foder, strö, gödsel och rengöring."
 
I ditt läge (beroende på hur mycket rätt du vill ha :angel:) så är det inte fel att få tag på (låna?) en pulsmätare av något slag. Den ger nog ett mer rättvist återkoppling än bara en stegmätare.
Vissa hästar och vissa stall är sjukt tungjobbade, så det är nog väldigt beroende på.

Enklast är kanske att bjuda med din man? :idea:
 
Kom på ett till tips, styrketräna utanför stallet och ät ordentligt.

Jag skriver det en gång till 😁: ät bra mat. Ät den före passet, och ät den efter passet.

Ju starkare du blir ju mindre tungt kommer stallarbetet vara. Ge kroppen näringen den behöver, och styrketräna på gymmet.
 
Rent allmänt är det ju så att man inte bränner speciellt mycket kalorier av träning.
Kalorier bränns av basalförbränning.
En dag för mig i stallet med in och utsläpp av tre hästar, mockning, påfyllning av vatten osv är ca 3500 steg och det blir inte mycket kalorierna det ….
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 062
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp