Kebenekaise

Helga

Trådstartare
Är det någon här som varit på kebenekaise?
Jag har hört att det finns två vägar en brant med klättring och en lättare som man till och med kan ha med barn på?

Men när jag googlar hittar jag bara guidade turer på den branta...
hur funkar den lättare? någon som gått den?
 
Är det någon här som varit på kebenekaise?
Jag har hört att det finns två vägar en brant med klättring och en lättare som man till och med kan ha med barn på?

Men när jag googlar hittar jag bara guidade turer på den branta...
hur funkar den lättare? någon som gått den?

Jag har bara gått den brantare/kortare med guide, det var en häftig upplevelse!

Finns företag som guidar på den längre (västra) också, men tror inte fjällstationen gör det. Bara det är bra väder så är det inga problem att följa den leden, enda hjälpen man kan få av en guide då är väl egentligen pepp för att ta sig vidare.
 
Det finns ett par olika leder som inte kräver klättring, men även de är ganska krävande fysiskt, och bitvis finns det även på dem risk för fallolyckor. Dessutom är det vanligt med dimma och då får man se upp att man inte går fel och över stup, jag var på väg att göra det en gång och det var precis på håret att jag klarade mig.

Äldre barn med erfarna vuxna, men inte annars.
 
Jag skulle inte välja Kebnekaise (någon av sidorna) med barn. Finns många andra lättare, trevligare leder att gå på.
 
Jag hade lätt kunnat tänka mig att gå den enklare leden med barn, så länge barnen är vandringsvana och inte gnälliga. Jag har varit på Keb och när jag var där var det ett gäng japaner som alla var över 80 år som gick den enklare leden upp. Men visst, det är lite av en hjärtekrossare när man gått upp och ned för Virrenvarren och sen ser vandringen upp på Keb.

Det gick massor med guidade turer upp den svårare delen, men på den delen får man inte vara höjdrädd eller harig, för den är lite trång ibland visst.
 
En kan absolut gå med barn upp på Kebnekaise, men ställer en frågan bör en också överväga att gå med guide... tänker jag. Ett fjäll är ett fjäll, ett väderomslag eller en stukad fot kan snabbt göra en trevlig vistelse potensiellt farlig, även om det allt som oftast går bra.
 
En kan absolut gå med barn upp på Kebnekaise, men ställer en frågan bör en också överväga att gå med guide... tänker jag. Ett fjäll är ett fjäll, ett väderomslag eller en stukad fot kan snabbt göra en trevlig vistelse potensiellt farlig, även om det allt som oftast går bra.
Nej, det är så mycket folk som går upp och ner för Keb så det behövs ingen guide. Ni kommer möta massor med människor. Det är inte så att man är själv där. ;)
 
Nej, det är så mycket folk som går upp och ner för Keb så det behövs ingen guide. Ni kommer möta massor med människor. Det är inte så att man är själv där. ;)
Vi var ju där dagarna efter varandra, och samma dag sambon gick upp (korta vägen med guide, jag fick bryta) så satt det fast en barnfamilj i toppstugan i över ett dygn med bara lite snacks... helikoptern kunde inte hämta dem. De hade redan plockat ned några under dagen.
De flesta klarar ju av vandringen men är man själv helt ovan skulle jag rekommendera helags istället. Det är rätt häftigt trots att den är relativt lätt och vägen fram till stationen är bara en mil.
Vi träffade en hel del med barn och de flesta tog sig upp på Helags med tillräckligt mycket choklad och jordnötter.Jag tänker att om det är lagom jobbigt så ökar chansen att de hänger med även nästa gång :)
 
Hur gamla är barnen? Det går absolut men tänk på att även den längre leden (även kallad Västra leden; om du googlar det borde du få ganska många träffar) är ganska brant stundtals och att normal tid fjällstationen-toppen är ca 12-14 h tur och retur. Andra saker att tänka på är att underlaget på sydtoppen (som är en glaciär) varierar en del beroende på vilken tid på året ni går upp. Jag har varit där i början på juli ett år med mycket snö och i slutet på augusti. Vid det senare tillfället var snön på sydtoppen stenhård och isig, och det var väldigt svårt att ta sig upp sista biten utan stegjärn. Jag gick då Östra leden med guide och hade stegjärn, plus att guiderna spände upp ett rep. Flera som gått Västra leden nyttjade repet eller fick låna stegjärn av oss. Det är ju lite bittert att ha gått hela vägen och sedan inte ta sig de sista metrarna upp till toppen! När snön är mjuk i början av säsongen är det inga större problem att traska upp.

Så här såg det ut i juli 2014 när jag och min sambo tog oss upp via Västra leden. I början är det inte så farligt brant:
10380008_10152257805576662_9216353351692019596_o.jpg

Men upp/ner från Virrevarri samt början av leden från kaffedalen är väldigt brant och stenig. (Västra leden har fler höjdmeter än Östra, ca 1800 vs 1300, eftersom man går upp och ner för ytterligare en topp på vägen; detta är Virrevarri).
10383849_10152257801451662_8560585162593595154_o.jpg

Sydtoppen :). Inget för höjdrädda!
1801135_10152257803276662_2338267589594493821_o.jpg
 
Måste ha varit en fantastisk upplevelse, @snow ! :love:
Men liksom, hur orkar man? Hur är upplägget för att man ska orka ta sig upp och ner? (ner känns ju faktiskt värst...
 
Bra det där med stegjärnen @snow!
När jag var där i augusti (östra) så gick det knappt att gå upp utan järn, några försökte men fick vända. Vi hade järn och rep och jag skulle aldrig gått upp utan. Det går att hyra järn på fjällstationen om man vill bära vara säker på att ta sig upp.
Dessutom kom en snöstorm in när vi var på toppen så man såg inte alls stupen på sidorna (eller någon annan utsikt alls :p )
 
Måste ha varit en fantastisk upplevelse, @snow ! :love:
Men liksom, hur orkar man? Hur är upplägget för att man ska orka ta sig upp och ner? (ner känns ju faktiskt värst...

När man går med guide så tar man många men korta pauser på väg upp, och det är nog mitt bästa tips rent allmänt om man bestämmer sig för att göra det själv. Bestäm att ni går i kanske 20-25 minuter i sträck och ta sedan en paus på några minuter. Komplettera med ett par längre fikapauser. Jag och min sambo var på Keb för att springa ett fjällmarathon (vi gick topptur på tisdagen och sprang marathon på lördagen) så vi var ganska vältränade redan :). Upp är tufft för hjärtat och ner är tufft för benen; jag har aldrig haft så mycket träningsvärk i låren som efter den toppturen! Framför allt så krävs det pannben; alla med normal fysik kan bestiga Kebnekaise skulle jag säga.

Bra det där med stegjärnen @snow!
När jag var där i augusti (östra) så gick det knappt att gå upp utan järn, några försökte men fick vända. Vi hade järn och rep och jag skulle aldrig gått upp utan. Det går att hyra järn på fjällstationen om man vill bära vara säker på att ta sig upp.
Dessutom kom en snöstorm in när vi var på toppen så man såg inte alls stupen på sidorna (eller någon annan utsikt alls :p )

Jag har haft sån grym tur med vädret båda gångerna på Keb. Första gången låg molnen tunga i dalen men det var molnfritt över 1300 meter. Andra gången hade vi strålande sol och alldeles vindstilla även på toppen. Det var en sån där vecka då det var 25 grader och sol varenda dag.

Toppen 2014:
10500364_10152238764861662_4424516883035825400_n.jpg

Toppen 2009:
1936383_123803496661_4941497_n.jpg
 
Jajamän :D Vi prickade in strålande sol utan ett moln på himlen!
Vi gick västra leden utan guide. Läste på olika ställen innan turen att det skulle vara dåligt markerat vissa bitar men det håller jag inte med om. Dock vet jag ju inte hur det ser ut när det är mer dimma...
Det är ganska tufft att ta sig till toppen, räknas om snow sa med 12-14 h. Det är på sina ställen också mycket lösa stenar som gör att man lätt kan ramla. Jag skulle inte ta med mig barn som är yngre än 10-12 och definitivt inte om de (och framförallt de vuxna) inte är vana vid fjällvandringar sen tidigare.
 
Nej, det är så mycket folk som går upp och ner för Keb så det behövs ingen guide. Ni kommer möta massor med människor. Det är inte så att man är själv där. ;)

Hade det gällt vuxna +ungdomar hade jag hållit med dig, men när det gäller barn så tycker jag nog att föräldrarna ska vara så kompetenta att de själva kan avgöra om de och sina barn kan ta sig tryggt upp och ned. Och kan de inte fatta det beslutet själv, bör de anlita guide. Bara som jag ser på saken. Och det finns ju väldigt mycket annat att göra i fjällen förutom att gå upp på Kebnekaise, så jag ser väll inte riktigt att det ens ska vara så viktigt att komma upp på toppen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 691
Senast: Jeffery
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 246
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
607
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
630
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp