Bukefalos 28 år!

Kedjan genom bridongringen.

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Är det någon som rider så på kandaret? Alltså med kindkedjan genom ringen på bridongbettet istället för under. Funkar det bra?
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Delvis kl

"På vissa hästar kan det vara en fördel att dra kindkedjan genom bridongens bettring. Detta för att undvika att kedjan (när den spänns) klämmer in bettringen mot kinden."

bet14.jpg


Från www.djurtandvardskliniken.se klicka på "betslingens grunder" och scrolla ner lie.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Men vad händer när du tar i bridong och stång? Alltså bridongringen dras bakåt och stångens överskänkel dras framåt? Som på bilden jag visade.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Men det känns ju som om det ska bli väldigt stumt? Och svårt att "välja" stång eller bridong om ni förstår hur jag menar.
Det känns som om sätter fast hela betslingen. Jag har ingen aning, aldrig hört talas om så jag bara undrar :)
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Jag har alltid haft kedjan som "vanligt" men tycker alltid att det är svårt att få den på plats. Det är liksom lite plats och knölligt att få den rätt. Så jag testade att dra den igen om i går (jag hade läst det på Torbjörns sida) och det funkade jättebra. Hästen var superfin i munnen och både jag och tränaren red. Så jag ville bara kolla om det är någon som rider så och om det finns för och nackdelar. Antar att det är olika på olika hästar beroende på hur betten ligger i munnen.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Ibland hamnar betten så att det blir bäst att sätta kedjan så.

Det kan bero på en del olika saker, hästens "konstruktion", bettens utformning, bridongringarnas storlek, hästens önskemål om bettens läge etc...

Ibland ser man att det blir den mest lämpliga/naturliga vägen att trä kedjan genom ringen, och då kan man göra det. Det finns ingen vits i att "tvinga" dit den om den inte löper där av sig självt.

Vill man absolut inte ha kedjan den vägen eller tycker att det påverkar bettens funktion kan man testa att byta bett eller ändra bettens läge.:)
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Jag är ändå väldigt fundersam över om det blir riktigt bra... måste man ha kedjan lösare då för att betten ska röra sig fritt?
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Gör det. Be gärna någon hålla i tyglarna med sådant tryck som man har vid ridning så betten inte bara "hänger", vill gärna se hur det ser ut då också.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Får man ha så på tävling undrar jag..?
Jag har aldrig hört talas om det men så som du beskrev det har fått mig att fundera om det vore något för min häst... Det är väldigt lite plats runt snoken över huvud taget på honom... Han är ganska nätt och jag har enormt svårt att få kandaret att fungera! Tror dock att det delvis beror på att kandaret är för stort, jag kan inte höja bridongen fast jag tror det skulle behövas och det finns ingen mer plats för fler hål.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Nu har jag fotat!

Som "vanligt", lösa tyglar
Under.jpg


Med kedjan igenom, lösa tyglar
69487_1308251310.jpg


"Vanligt" med sträckta tyglar.
under.jpg


Med kedjan igenom, sträckta tyglar.
genom.jpg


Lite dåliga bilder men vad tycker ni?
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Tycker det ser bättre ut med kedjan igenom på dessa bilder!

Men jag tror det endast beror på hur hästen ser ut och hur mycket plats den har för bett och kedja. Vissa har mer än andra, man får helt enkelt anpassa efter individen.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Det tycker jag också... Säg att man blir sladdrig i handen, något händer och så fastnar krokeni bridongen... Även om det ser bättre ut vad gäller VART den sitter.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Jag tycker också att det ser bättre ut när den är igenom. Ska prova det ett tag och se hur det känns. Ska vända på krocken så den kommer på andra hållet så den inte kan fastna.
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Om du vänder på kroken finns det risk att den fastnar i hästen i stället... Du ser ut att ha en Sprenger stång? Det är typ bara dom som har kroken åt rätt håll.

Jag hade inte ridit med kedjan genom bridongen, men det är jag det. Och med tanke på hur kroken såg ut på djurtandvårdstjohejet så är jag inte säker på att de kan så mkt om stångbetsling?
 
Sv: Kedjan genom bridongringen.

Har du testat att köpa långa krokar och sedan böja till dem istället? Och ha kedjan utanför då alltså.
Min ponny har med åren fått lite sån gammelmun med tjocka läppar att kedjan inte ligger bra med vanliga korta krokar. Jag löste det genom att specielbeställa låååånga krokar som jag sedan böjde till i rätt form. Jag tror min hovslagare hjälpte mig med att böja och också vrida dem lite. Han har också böjt ut överskänklarna på stången lite om jag inte minns fel.

Jag vet fler som har långa krokar just för att de korta gör att kedjan hamnar så nära munnen och det blir för trångt. Extra vanligt på lite äldre hästar eller de lite nättare sakerna.
Den dagen lillkillen ska ha kandar är inte långt bort nog. Litet huvud, minimun och superkänslig.:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
5
· Visningar
202
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 031
Senast: baraclara
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 334
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 289
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp