kakan89

Trådstartare
Någon här inne som har erfarenhet av keeshond?

Jag är sugen på att skaffa mig hund igen och hittade rasen av en slump. Tycker de verkar väldigt trevliga. Jag söker en sällskapshund som passar in i en familj med småbarn. Vill ha en hund som tänker själv och inte nödvändigtvis är så förarvek. Har vuxit upp med buhund och malle samt haft en schäfer/samojedkorsning själv. Hade jag bott själv hade det definitivt blivit en skarpare spets men måste ju tänka på barnet och sambon med.

Funkar dom i vardagen med mycket promenader men inte så mycket mental stimulans (förutom att bo ihop med en 1.5 åring)? Har själv tränat spår och lite lydnad tidigare men är tveksam till om viljan kommer finnas där i vardagen.
 
Ja jag har. Tycker de är trevliga och lättsamma hundar. Pigga och allerta. Gillar aktivt uteliv men kräver inte så mycket aktivering utöver promenader och lättare hjärngympa. De är gårdshundar så de har nära till skall när någon kommer. Man bör lägga lite träning på det under valp och unghundsstadiet.
Får de en gårdsplan/trädgård att chilla på så är det bra då de gillar att vara ute och bara studera omgivningarna.
Jag har träffat på många som varit stallhundar och de har varit lätta att ha med sig på ridturer då de har låg jaktinstinkt.
Min var kanon med barn och de tror jag de flesta är. Jag har träffat Keesar i barnfamiljer.
De har inte så värst mycke will to pleas men vissa har varit riktigt fartiga och kul. Min var kanon på spår.

Ha koll på ledstatus och ljudrädslor. Det förekommer i rasen.
 
Ja jag har. Tycker de är trevliga och lättsamma hundar. Pigga och allerta. Gillar aktivt uteliv men kräver inte så mycket aktivering utöver promenader och lättare hjärngympa. De är gårdshundar så de har nära till skall när någon kommer. Man bör lägga lite träning på det under valp och unghundsstadiet.
Får de en gårdsplan/trädgård att chilla på så är det bra då de gillar att vara ute och bara studera omgivningarna.
Jag har träffat på många som varit stallhundar och de har varit lätta att ha med sig på ridturer då de har låg jaktinstinkt.
Min var kanon med barn och de tror jag de flesta är. Jag har träffat Keesar i barnfamiljer.
De har inte så värst mycke will to pleas men vissa har varit riktigt fartiga och kul. Min var kanon på spår.

Ha koll på ledstatus och ljudrädslor. Det förekommer i rasen.

Är de gapiga eller skäller de tills matte/husse kommer? Jag uppskattar vakt hos min hund men gillar inte hundar som fortsätter gapa efter man varit där och kollat läget.

Bra info om höfter/ljud.
 
Är de gapiga eller skäller de tills matte/husse kommer? Jag uppskattar vakt hos min hund men gillar inte hundar som fortsätter gapa efter man varit där och kollat läget.

Bra info om höfter/ljud.

Mer att de skäller till man kommer och säger till. Dvs de larmar. Jag bodde ett tag i lägenhet med min utan problem.
Men som sagt, det är också uppfostran. Jag har en Dvärgschnauzer nu och det är samma där. Gårdsras som kan bli gapig om man inte styr upp det i början.

Jag skulle lätt kunna tänka mig en Kees igen om det inte vore för pälsen. Den är egentligen inget större problem. Underhållsfri och den fäller 2 ggr per år men då i DRIVOR. Där emellan är det rätt lugnt. Har du haft Schäfer innan så blir det ingen större omställning ;)
 
En släkting till sambon har haft kees i många år. De är ganska gapiga och gräver gärna upp stora hål i trädgården att ligga och svalka sig i. Värme är inget för dem.
Annars är det clowniga glada hundar som inte kräver så mycket.
 
När jag pluggade hade min rumskompis keeshond, samt födde upp dem, så jag har bara erfarenhet av hennes. Men de var supertrevliga, hennes skällde när det kom folk, men aldrig annars. Hennes gillade inte värme så mycket (vilket passade bra eftersom vi bodde i Norrland). De var roliga, lite egensinniga, funkade bra med barn, andra djur osv, krävde promenader och gos, men gillade att spåra, väldigt lättsam hund tycker jag.
 
Jag skulle lätt kunna tänka mig en Kees igen om det inte vore för pälsen. Den är egentligen inget större problem. Underhållsfri och den fäller 2 ggr per år men då i DRIVOR. Där emellan är det rätt lugnt. Har du haft Schäfer innan så blir det ingen större omställning ;)

Du kan ju tänka dig samojedkorsningen som fällde som en schäfer. :arghh: Fast tyckte nästan mallen var värre. Hon tappade pälsen innan den nya växte upp så hon var typ skallig ett tag.
 
När jag pluggade hade min rumskompis keeshond, samt födde upp dem, så jag har bara erfarenhet av hennes. Men de var supertrevliga, hennes skällde när det kom folk, men aldrig annars. Hennes gillade inte värme så mycket (vilket passade bra eftersom vi bodde i Norrland). De var roliga, lite egensinniga, funkade bra med barn, andra djur osv, krävde promenader och gos, men gillade att spåra, väldigt lättsam hund tycker jag.

Låter som en perfekt beskrivning på hund till mig
 
Du kan ju tänka dig samojedkorsningen som fällde som en schäfer. :arghh: Fast tyckte nästan mallen var värre. Hon tappade pälsen innan den nya växte upp så hon var typ skallig ett tag.

Det är rätt tacksam päls ändå. Det blir liksom tussar som går lätt att ta upp eller sopa ihop. Det överlever man i en period. Dessutom kan man med fördel ha dem ute mer under den perioden :)
 
Du kan ju tänka dig samojedkorsningen som fällde som en schäfer. :arghh: Fast tyckte nästan mallen var värre. Hon tappade pälsen innan den nya växte upp så hon var typ skallig ett tag.
Tyckte inte fällningen var så farlig faktiskt, det blev liksom "bollar" av det som @Voff skrev, så de gick att plocka upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 678
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 520
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp