Kejsarsnitt

Mirre

Trådstartare
Ni som gjort det här, planerat eller akut, hur var det?
Hur gick det till?
Planerat eller ej?

Ska ev sättas igång på måndag (som vanligt kan man aldrig få ett ordentligt svar utan man ska gå och fundera i år och dar först på att det kanske blir så)
Fick veta av läkarn att det kan ta upp till 4 dar innan det
händer något. Händer det inget blir det snitt eller sugklocka.
Då började jag allvarligt fundera på snitt direkt.
Gör mycket hellre det än klocka!
Kan man kräva det direkt?
Istället för igångsättning alltså?
Måste man ta ryggbedövning för snitt?
Vad för typ av bedövning får man, om man är vaken?

Har gått över tiden med 6 dar och tappen är inte minsta mjuk alls.
Vi har väntat länge nog och åkt nog mycket in och ut på sjukhuset nu.
Är in ungefär varranan/ var tredje dag och tar samma prover varje gång.
Man vet aldrig om man blir kvar eller inte. Olika läkare varje gång, olika svar varje gång.
Att då bli igångsatt och vänta på att det kanske händer något känns ju inte så lockande.
Dessutom är trycket högt nog ändå (150/95 nu senast, vilket är väldigt högt för mig.) och det blir ju knappast lägre av allt åkande och väntande.

Ingen av oss orkar fortsätta så längre och det tär på både oss, ekonomin och framförallt förhållandet. Båda är trötta och griniga och vi blir sura på varandra utan anledning.
Sambon ska dessutom orka jobba heltid också.

Ingen har ens frågat om vi vill ha vanlig förlossning eller snitt.
Utan bara förutsett att vi ska ha vanlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Kejsarsnitt

Två av mina är födda med sugklocka, det var inte något som jag tyckte var obehagligt alls.
 
Sv: Kejsarsnitt

Ni som gjort det här, planerat eller akut, hur var det?
Hur gick det till?
Planerat eller ej?
Jag har gjort tre planerade kejsarsnitt.
Berättar gärna mer, men det är enklast med mer konkreta frågor - vad vill du veta?

Måste man ta ryggbedövning för snitt?
Vad för typ av bedövning får man, om man är vaken?
Vid vaket snitt får man spinalbedövning = ryggbedövning.
 
Sv: Kejsarsnitt

nä du kan nog inte kräva snitt före igångsättning.

Försök tänka possitivt men läs på om snitt, för det är bra vara förberedd. jag akutsnittades efter 36 timmars meningslös igångsättning. Det var "hallelujah" att bli snittad men även lite "blåst på konfekten"-känsla och jobbigt att inte få ha dottern första timmarna... (var åtskilda 3 timmar) pga infektion hos mig.

Igångsättning kanske inte är det roligaste sättet men allt beror ju på hur mottaglig man är osv hur pass mjuk/öppen man är vid igångsättning osv.

Bästa är att läsa på och våga vara hård mot personalen om man känner att "detta går inte"... önskar jag hade gjort det... för jag VISSTE att det skulle bli snitt... (t.o.m barnmorskorna hade pratat att dom trodde det ca 30 tim innan det blev.... människoplågare!!! :devil: )

glömde: fick bedövning via ryggen, lugnande (ahhhh halleluja), bricanyl och morfin för att stoppa värkar, det var som att vara skönt berusad att snittas.... fast jag hade så gärna velat kunna ha dottern på bröstet direkt efteråt osv... det gick ju inte nu pga mina komplikationer....
 
Senast ändrad:
Sv: Kejsarsnitt

Ni som gjort det här, planerat eller akut, hur var det?
Hur gick det till?
Planerat eller ej?
Jag blev snittad. Ett planerat snitt pga att barnet låg i sätesposition. Först gjorde vi ett vändningsförsök, men eftersom det ej lyckades så bokade de snitt. De gör tydligen så rutinmässigt för förstgångsföderskor nuförtiden. Jag förstod av läkaren som gjorde vändningsförsöket (en guldläkare!!) att om jag själv hade "envisats" så hade jag nog fått försöka föda vaginalt ändå. Men vi kände att eftersom "rutinen" är snitt så finns det säkert någon orsak till det. Dessutom kände vi att hellre ett planerat snitt än att ligga där och försöka vaginalt och sen kanske måsta snittas akut ändå.

Såhär gick det till:
Vi skulle vara på BB kl 8 på morgonen. Skrevs in direkt på avdelningen där vi sen låg och därefter fick vi vänta. Ett till snitt var bokat samma dag och de tog henne först. Jag fick kanyl i handen, en kateter, träffa BM som skulle vara med oss, träffa opläkaren (en trist typ) och träffa narkosläkaren (en oerhört rolig och sprudlande person). Strax innan vi kördes ner till op fick jag dricka någon slags dryck som smakade saltvatten (kommer ej ihåg, men tror det var för tarmarna/magen). På op hälsade alla vänligt när vi kom in. Det var påtagligt KALLT i opsalen och jag frös när jag blev av med täcket. De berättade att de har så kallt av sterilitetsskäl. Så snart ryggbedövningen var gjord blev jag bara helt varm; det började i benen och fötterna och fortsatte uppåt i kroppen. Bedövningen gick hur lätt som helst; kändes mest lite mystiskt, men inte ont när de la den. Sambon var förstås med hela tiden också. Sen kollade de att bedövningen tagit genom att nypa hårt i magtrakten (antar jag):
- Känns det?
- Nej, inte det minsta sa jag.
Så satte de igång. Man kände att de höll på därnere, men inte någon smärta. När det började vicka rätt "brutalt" så kikade sambon över skynket (för då förstod vi ju att de höll på att ta ut bebisen) och han sa: Jag ser en pung!
Då grät jag av lyckokänsla och förstod att det var vår lilla VIggo som kom! :love:

Han skrek direkt (och man blev jätteglad för skriket), sen kom BM med honom och la hans huvud/panna mot mitt ansikte en kort stund så att jag fick lukta på honom och säga några ord. Sen gick BM o sambon ut med honom för att klippa navelsträng mm. Jag låg kvar i ett lyckorus och blev ihopsydd. All personal därinne (det var en drös; tror det var kring 6-7 pers totalt inkl läkarna) gratulerade. Snart kom sambon tillbaka med lilla sonen innanför en slags "tubstrumpa" (som han fått prova ut tidigare på dagen) mot sitt bröst. Jag såg bara honom skymta där innanför och kände mig så glad att ha båda mina grabbar hos mig.

Sen åkte vi upp på BB och där fick vi bekanta oss ordentligt med varandra och Viggo fick suga på bröstet för första gången.

Jag har bara positivt att säga om mitt snitt! Även fast jag helst hade velat föda vaginalt om han nu inte legat som han gjorde.
 
Sv: Kejsarsnitt

Jag tycker du glömmer en viktigt del i dina frågeställningar. Efteråt. Har du funderat över det?
Om fara för barnet uppstår får du inte välja. Då blir det snitt. Fram tills dess råder jag dig att låta bebben ta den naturliga vägen ut.
 
Sv: Kejsarsnitt

Ni som gjort det här, planerat eller akut, hur var det?
Hur gick det till?
Planerat eller ej?

Ska ev sättas igång på måndag (som vanligt kan man aldrig få ett ordentligt svar utan man ska gå och fundera i år och dar först på att det kanske blir så)
Fick veta av läkarn att det kan ta upp till 4 dar innan det
händer något. Händer det inget blir det snitt eller sugklocka.
Då började jag allvarligt fundera på snitt direkt.
Gör mycket hellre det än klocka!
Kan man kräva det direkt?
Istället för igångsättning alltså?
Måste man ta ryggbedövning för snitt?
Vad för typ av bedövning får man, om man är vaken?

Har gått över tiden med 6 dar och tappen är inte minsta mjuk alls.
Vi har väntat länge nog och åkt nog mycket in och ut på sjukhuset nu.
Är in ungefär varranan/ var tredje dag och tar samma prover varje gång.
Man vet aldrig om man blir kvar eller inte. Olika läkare varje gång, olika svar varje gång.
Att då bli igångsatt och vänta på att det kanske händer något känns ju inte så lockande.
Dessutom är trycket högt nog ändå (150/95 nu senast, vilket är väldigt högt för mig.) och det blir ju knappast lägre av allt åkande och väntande.

Ingen av oss orkar fortsätta så längre och det tär på både oss, ekonomin och framförallt förhållandet. Båda är trötta och griniga och vi blir sura på varandra utan anledning.
Sambon ska dessutom orka jobba heltid också.

Ingen har ens frågat om vi vill ha vanlig förlossning eller snitt.
Utan bara förutsett att vi ska ha vanlig.
Jag har med båda bett att få snitt. Nu blev det akut snitt med sonen. Jag fick snitt under narkos. Jag hade väl lite ont i snittet efter men det går över. Med dottern åkte jag hem dagen efter. Du ska se att det kommer att gå bra. Varför vill du inte ha med sugklocka?
 
Sv: Kejsarsnitt

Jag tycker du glömmer en viktigt del i dina frågeställningar. Efteråt. Har du funderat över det?
Om fara för barnet uppstår får du inte välja. Då blir det snitt. Fram tills dess råder jag dig att låta bebben ta den naturliga vägen ut.

Det är väl klart att jag har!
Är inte det ganska självklart att man funderar över det?
Gör ju inget annat än går och funderar över det här.
Ingen av oss orkar med det här längre. Vi grubblar dygnet runt.
Var så nervös att jag mådde illa igår när vi skulle in.

Nu har läkarna ändrat sig IGEN ang igångsättning.
Det är 3 gången nu. Ska in på mån och KANSKE få ett datum för igångsättning. Jag blir vansinnig! Är alltså ännu inte säkert att det verkligen blir igångsatt öhvt.
 
Sv: Kejsarsnitt

Men alltså, räcker det inte med vetskapen om vad det är?:eek:
Blir nervös bara jag tänker på det!

Förresten var det tydligen ett alternativ om inget hände efter 4:devil: dar efter igångsättning. Licksom är inte sugklocka nåt man använder i sista hand när förlossningen är igång? Är det ens möjligt att ta till om det inte startat?:crazy:
 
Sv: Kejsarsnitt

Men alltså, räcker det inte med vetskapen om vad det är?:eek:
Blir nervös bara jag tänker på det!

Förresten var det tydligen ett alternativ om inget hände efter 4:devil: dar efter igångsättning. Licksom är inte sugklocka nåt man använder i sista hand när förlossningen är igång? Är det ens möjligt att ta till om det inte startat?

Var tvungen att läsa lite granna, blev ju så nyfiken när du länkade. SLAPPNA AV ;)!! Jag är igångsatt två ggr, först på 17:e dygnet med gel och inget hände, och sen på 18;e. Trodde inget skulle hända då heller. Fick en ballong som de satte in som skulle vidga upp det hela och när den ramlade ut skulle jag vara öppen 3-4cm och ha värkar. När den ramlade ut hade jag inga värkar, men när bm kollade var jag öppen 5cm. Sen gick resten som en dans. Lite värkdropp och ryggmärgsbedövning, som inte kändes när de lade den, gjorde susen. Du klarar detta :banana::bump: Hannah vägde dessutom 4450g så hon var inte direkt liten. Vila och ta det lugnt, du behöver det. De sätter igång dig när de behövs, och ser de att något är fel så plockar de ut bebben på nolltid. Sugklocka använder de när förlossningen är igång och barnet kommit ner en bit men inte orkar hela vägen ut. Och skulle de mot förmodan behöva använda den, så är det över ganska snabbt. Du är i säkra händer. Werah föredra ju att få ungarna i bilen eller utanför kyrkporten, så henne kan du inte jämföra dig med :D (:rofl:) Glöm inte Mirre, du FIXAR detta. Det kommer att gå superbra!! Kram och hejja hejja :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kejsarsnitt

Men alltså, räcker det inte med vetskapen om vad det är?:eek:
Blir nervös bara jag tänker på det!

Förresten var det tydligen ett alternativ om inget hände efter 4:devil: dar efter igångsättning. Licksom är inte sugklocka nåt man använder i sista hand när förlossningen är igång? Är det ens möjligt att ta till om det inte startat?:crazy:

Nej för att använda sugklocka måste du vara helt öppen så förlossningen måste vara i full gång, fattar egentligen inte varför de pratar om sugklocka:confused:

Jag förstår verkligen att du/ni är trötta på det här:(

Om du inte har någon mjuk livmodertapp så är det inte färdigt än, vid en igångsättning då får du typ gel på livmodertappen som mjukar upp den så att förlossningen kan starta, om du inte får värkar så får du värkstimulerande dropp.

Att du har så högt blodtryck kan göra att de väljer kejsarsnitt, jag tycker att du ska ta en ordentlig diskussion med läkaren och förklara att du mår dåligt av väntan, det är ju inte kul att börja sitt mammaliv med att vara slutkörd och uppgiven innan bebisen ens har kommit ut:(

Jag fick akut kejsarsnitt med min dotter som föddes i v33+4 vattnet gick på lördagen och de hoppades att hon skulle kunna var kvar ett tag till i magen (lungorna utvecklas mycket snabbt efter vatten avgång och risken minskar att de ska ha svårt att andas själva om de får vara kvar i magen) nu ville inte min tös vara kvar, natten mellan lördag och söndag vände hon på sig så att hon låg tvärsöver istället för med huvudet neråt, redan då funderade jag på om det skulle bli kejsar snitt.

De sa att hon kunde ligga så om inte det kom värkar för då skulle de vända på henne, strax efter så började värkar som stoppades och hon vändes på, värkarna fick börja igen men jag kände att inget hände.

På kvällen hade jag 42 graders feber, infektion pga lång vattenavgång.
Det hade inte öppnat sig mer än några cm så när läkaren kom in vid tolv på natten så sa han bara kejsarsnitt sen bar det av i korridoren, hon föddes 00.20 och jag var då sövd, allt gick bra och hon behövde bara ligga i kuvös en vecka.

Jag hade inte ont av snittet efteråt, när jag vaknat och fått komma upp på avdelningen så duschade jag och gick bort till neontalen, jag åkte hem på onsdagen eftersom jag hade min son hemma som var ledsen hela nätterna efter mig, jag fick bara vara på neontalen mellan 8 och 20 så jag åkte tåg och buss mellan mina barn, var hemma på natten och hos tösen på dagen.
Jag hade ju inte klarat av att åka buss och tåg om jag hade haft ont.

Jag hoppas att din förlossning startar av sig självt och att du får en dröm förlossning:)
 
Sv: Kejsarsnitt

Haha ja just ja, hade glömt att hon födde i bilen:D
Ja om dem nu sätter igång det, dem kan ju aldrig bestämma sig nån gång. Igår var första gången någon öhvt frågade hur vi ville ha det:crazy: Sedan lyssnade han inte när vi svarade men men
:smirk:

Vi får se vad som händer i morogn. Ska in igen för 511 gången.
Samma jäkla prover ska tas igen. Känner mig som en :devil: försökskanin eller nåt.:mad::cry:

TinyWiny: Ja visst måste man det?
Förstår inte heller hur det kan vara ett alternativ alls.
Var inte nervös förut, bara fast besluten om att vi fixar det.
Men nu är det förstört:(. Nu är jag skitnervös istället.
Gör ju svinont bara när dem kollar om det öppnat sig ju:eek:

Känns knappt ens kul att få barn längre.
 
Sv: Kejsarsnitt

Kom ihåg att det är du som ska gå igenom detta, och lyssnar de inte så spänn ögonen i dem eller näven i bordet så att de förstår :bow: Men tänk på blodtrycket :angel: De är väl det som orsakar alla tester antar jag... Om två veckor är det garanterat över :)
 
Sv: Kejsarsnitt

Jo är ju det.
Men dem säger att trycket är bra vad det än ligger på:confused:
Först blev jag inlagd när det låg på 145/95. Sedan nu när det låg på 150/95 sa dem bara att det var lugnt:confused: Konstigt att man blir förvirrad:crazy:

Först sa dem att dem kunde garantera att jag skulle inte gå full tid.
Dem hävdade att dem kunde med all säkerhet lova det alltså.
Sedan ändrade dem sig och har velat fram och tillbaka.

Nu ska jag visst gå till v 42 innan dem gör nåt?:confused::eek:
 
Sv: Kejsarsnitt

Tror jag det att du är förvirrad :crazy: Synd att säga att de tänker på patientens bästa. Har du en bra bm? Ring henne i så fall, hon kanske kan ta tag i en del så du slipper bli så irriterad :)
 
Sv: Kejsarsnitt

Vi var planerade till den 7 mars-05 men den 20:e hade Emil inte en tanke på att komma ut.. så den 21 var jag in på koll & de petade & kände & igångsättning var planerad till den 26/3. Men den 23 satte värkarna igång & vattnet gick. Mig snittade de efter 9 timmars "jobb", Emil satt fast & kom inte ut pga att mitt bäckene var snett. Jag hade dessutom ingen kraft i värkarna pga epidural(stavas?) bedövningen(ryggen). Jag var vaken men fick en sån panik innan de skulle skära att jag önskar att de hade sövt mig. Men det gick bra iaf, min kille på 53 cm & 4585 gr kom ut välbehållen & pappan fick ta hand om honom ist för mig eftersom de körde mig till en annan avdelning där jag fick vila ut & få tillbaka känseln i nedre delen av kroppen ;)

Men fy för den lede under de kommande 8-10 veckorna....... Bodde en trappa upp utan hiss med en låååååång trappa.. och vi hade en hund ilsk vovve på 65 kg som jag fick dras med plus att tänka på att inte använda min mage... tur att min faster fanns i närheten annars vete tusan. Min sambo var då inte hemma med oss utan prioriterade jobbet, men det är en helt annan story.

Okej, det var skönt tycker jag med snitt men en pärs efteråt & har kvar en ful mage idag 3 år efteråt.
 
Sv: Kejsarsnitt

Jag har gjort två snitt och skillnaden mellan dem är som natt och dag. Jag blev igångsatt båda gångerna men endast efter det beslutats att mitt egna värkarbete inte gick tillräckligt bra eller avstannat helt och hållet.

Första snittet: Katastrofsnitt då bebisens hjärta slutade slå efter 30 timmar med över 2 timmars krystande. Helt sövd, jättesnitt från naveln till blygdbenet, 18 stygn totalt. Tappade över 1 liter blod, fick inte hålla mitt barn på över 12 timmar, mådde pyton både fysiskt och psykiskt i flera månader. Alla amningsförsök totalhavererade.

Andra snittet: Hade tid att planera, bebis vände på sig under värkarbetet. Spinalbedövning, pyttesnitt som staplades, hade bebisen vid bröstet mindre än en timme efter snittet, var uppe på toa en dryg halvtimme senare. Hade lite värk i buken men inte så farligt, kunde bära bebis och amma utan större problem.

I efterhand så önskar jag att jag bett om snitt innan det blev akut första gången.
 
Sv: Kejsarsnitt

Tror jag det att du är förvirrad :crazy: Synd att säga att de tänker på patientens bästa. Har du en bra bm? Ring henne i så fall, hon kanske kan ta tag i en del så du slipper bli så irriterad :)

Nej det gör dem verkligen inte:crazy:
Jodå hon är seg men bra:D
Hon har dock teletid mitt i när jag har tid på
usö i morogn men ska ringa henne efteråt om jag hinner och inget händer i morgon
 
Sv: Kejsarsnitt

Har en känsla av att dem bara tar proverna i morogn och
sedan får man åka hem igen. Som vanligt, utan att det har lett till någonting öhvt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 581
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 577
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 053
Senast: Sasse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Hage
  • Vikten av unghästbete
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp