Kemisk kastrering hund, erfarenheter?

Clementinen

Trådstartare
Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut.
Han drar som en dåre i koppel med nosen konstant i marken, sicksackar sig fram och kastar sig hit och dit. Detta har jag såklart försökt träna bort (har kämpat en lång tid med detta) men det finns inget som är lika intressant som alla dessa kissfläckar, spelar ingen roll om jag försöker överaska/vara rolig, ha med godis, leksaker osv. Han kan ibland titta upp, komma en kort stund men sen kastar han sig iväg igen. Som en jojo. Sista tiden har han även börjat slicka på kissfläckar.
Upplever det som att han blir stressad av alla lukter (alltså inte bara löptikar), svår att få kontakt med och någon lugn promenad för att stressa ner är det inte tal om.
Lyckas jag få honom att gå bredvid mig en liten stund med huvudet lyft så liksom spanar han runt sig hela tiden, vädrar i luften och jag ser hur han letar efter en lukt han bara måste kasta sig iväg till. Han flåsar också rätt mycket och är allmänt uppjagad.

Funderar på om kastrering, kemisk i första hand för att se hur han reagerar, kan vara en hjälp för att han ska kunna fokusera lite mer på mig istället för att konstant vara på väg till nästa lukt? Vad tror ni som har erfarenheter? Förstår såklart att det inte är hela lösningen och att vi måste fortsätta träna en massa men just nu känner jag mig så uppgiven och skulle verkligen behöva en knuff i rätt riktning. Hur har era hundar reagerat på en kastrering?
 
Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut.
Han drar som en dåre i koppel med nosen konstant i marken, sicksackar sig fram och kastar sig hit och dit. Detta har jag såklart försökt träna bort (har kämpat en lång tid med detta) men det finns inget som är lika intressant som alla dessa kissfläckar, spelar ingen roll om jag försöker överaska/vara rolig, ha med godis, leksaker osv. Han kan ibland titta upp, komma en kort stund men sen kastar han sig iväg igen. Som en jojo. Sista tiden har han även börjat slicka på kissfläckar.
Upplever det som att han blir stressad av alla lukter (alltså inte bara löptikar), svår att få kontakt med och någon lugn promenad för att stressa ner är det inte tal om.
Lyckas jag få honom att gå bredvid mig en liten stund med huvudet lyft så liksom spanar han runt sig hela tiden, vädrar i luften och jag ser hur han letar efter en lukt han bara måste kasta sig iväg till. Han flåsar också rätt mycket och är allmänt uppjagad.

Funderar på om kastrering, kemisk i första hand för att se hur han reagerar, kan vara en hjälp för att han ska kunna fokusera lite mer på mig istället för att konstant vara på väg till nästa lukt? Vad tror ni som har erfarenheter? Förstår såklart att det inte är hela lösningen och att vi måste fortsätta träna en massa men just nu känner jag mig så uppgiven och skulle verkligen behöva en knuff i rätt riktning. Hur har era hundar reagerat på en kastrering?
Jag hade låtit honom bli vuxen först åtminstone. Han är fortfarande rätt ung med mycket hormoner i omlopp. Kastrering på hund är nämligen lite vanskligt. De kan bli väldigt påverkade, få ökad aggressivitet och mer rädslor.

En tvååring ser jag fortfarande lite som en tonåring, det kan alltså bli bättre bara han blir lite äldre, med träning också givetvis.

Har ni inte värre problem än såhär så hade jag absolut inte kastrerat.
 
Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut.
Han drar som en dåre i koppel med nosen konstant i marken, sicksackar sig fram och kastar sig hit och dit. Detta har jag såklart försökt träna bort (har kämpat en lång tid med detta) men det finns inget som är lika intressant som alla dessa kissfläckar, spelar ingen roll om jag försöker överaska/vara rolig, ha med godis, leksaker osv. Han kan ibland titta upp, komma en kort stund men sen kastar han sig iväg igen. Som en jojo. Sista tiden har han även börjat slicka på kissfläckar.
Upplever det som att han blir stressad av alla lukter (alltså inte bara löptikar), svår att få kontakt med och någon lugn promenad för att stressa ner är det inte tal om.
Lyckas jag få honom att gå bredvid mig en liten stund med huvudet lyft så liksom spanar han runt sig hela tiden, vädrar i luften och jag ser hur han letar efter en lukt han bara måste kasta sig iväg till. Han flåsar också rätt mycket och är allmänt uppjagad.

Funderar på om kastrering, kemisk i första hand för att se hur han reagerar, kan vara en hjälp för att han ska kunna fokusera lite mer på mig istället för att konstant vara på väg till nästa lukt? Vad tror ni som har erfarenheter? Förstår såklart att det inte är hela lösningen och att vi måste fortsätta träna en massa men just nu känner jag mig så uppgiven och skulle verkligen behöva en knuff i rätt riktning. Hur har era hundar reagerat på en kastrering?
Vad har du tagit för hjälp för att reda ut problemet? Alltså av uppfödaren/instruktörer mm?
Och har du provat att sätta krav istället för att försöka vara rolig? Upplever att många hundar varvar ner om de får mer ramar och regler att förhålla sig till istället för att ta för mycket egna beslut.

Sen kan man ju kastrera, men om hunden inte har problem i övrigt så hade jag velat testa annat först.
 
Spårar ni eller sysslar med något annat tillåtet och kontrollerat nosarbete som aktivering? Jag föreställer mig att det skulle kunna hjälpa, om inte annat är det en aktivering som brukar vara utträttande för knoppen. Det är dessutom enkelt och lättillgängligt att göra flera gånger i veckan. :)
 
Gör du något så han får utlopp för sitt behov av att använda nosen? Jag märker stor skillnad på min hund om hon blivit aktiverad med t.ex nose work eller spår när vi är ute och går. Har hon inte fått jobba med nosen på några dagar är det nosen i backen hela promenaden.
 
Jag kemiskt kastrerade min hund i december som hade liknande "problem" (han blir 2 år i juni). Det blev stor skillnad och jag var jättenöjd, dock börjar chippet redan nu gå ur och kommer nu kastrera kirurgiskt. Jag tycker att den kemiska kastreringen var en bra början för att se om problemet var kopplat till just det eller något annat. Han blev lugnare, var inte stressad av löptikar samt markerade och luktade mindre :) Sen kan det säkert vara bra att komplettera med nosework/spår för att få utlopp för luktandet som ovanstående skriver.
 
Jag kemiskt kastrerade min hund pga medicinska skäl för något år sedan och har inte märkt något skillnad såsom ökad aggresivitet, rädsla eller dylikt. Den ända faktiska skillnaden jag märker är att han är lugnare när tikarna i området löper.

När han inte var kastrerad hade han svårt att komma till ro hemma när "löp-säsongen" var igång. Han gnydde, vankade och ville ständigt ut. Nu när han är kastrerad reagerar han fortfarande om vi är ute på promenad och går förbi någon som löper. Men han håller inte på och gnäller mm när vi är hemma.

Skulle säga att han reagerat positivt på den kemiska kastreringen, men jag hade ändå inte valt att kastrera honom om det inte vore för medicinska skäl.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 797
Senast: Johdan96
·
Övr. Hund Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna...
Svar
9
· Visningar
4 696
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 474
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 302
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp