Kemisk Kastrering?

T

trondsmatte

Jag har en 1 årig Nordsvensk brukshäst, hingst.
Han har blivit väldigt svår hanterad och är mycket "hingstig".
Han har fått bra poäng när jag visat honom i sommar och domarna vill gärna se honom som hingst. Den Nordsvenska brukshästen har en svag stam och det finns få hästar som inte är släkt på något vis.
Det känns hemskt att kastrera honom när nu han är lovande och har fin stam med kanon föräldrar.

Finns det kemisk kastrering för hingstar?:confused: Om det är någon som vet något om det så snälla skriv.
Jag är rädd för att behöva sälja honom pga att jag inte klarar av honom och att stall platsen blir uppsagd eftersom han kan skapa problem om han blir värre. Jag har själv varit med när hans mor åkte till hans far för betäckning, sett honom som en liten svart fläck på ultraljuds tv och sköt om honom sen han ut kom.
Vill verkligen att han ska få möjlighet att föra stammen vidare, men utan att nån kommer till skada.

Tack på förhand// Kristina och (Trond, som vill behålla sina kulor)
 
Sv: Kemisk Kastrering?

En hingst som är svår att hantera och hingstig vid 1 års ålder är inget jag skulle behålla som hingst eller avla på.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Nej kanske är jag inte rätt ägare för honom då? Jag har inte haft hingst förut.
Han är inte elak på något sätt. Det blev som om nån hade slagit på en "ON" knapp när vi var vid premeringen.
En bekant till mig som har hingst säger att det är en fas som dom kommer ur. Det är värst nu när hormonerna flödar och fortfarande är så unga.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

De unghingstar jag har haft och göra med har varit snälla och ohingstiga som 1 och 2 åringar innan hormonerna började spöka på mera, därför tycker jag att en 1 åring som är så pass hingstig så att du inte känner att du klarar av honom och att du riskerar att få stallplatsen uppsagd för att han stökar låter sådär :/ Om du vill behålla hästen så tror jag att han skulle må bättre som valack för som en äldre och betäckande hingst så finns risken att det kommer vara värre än vad det är nu.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Okej. Ja det har du förmodligen rätt i. Bara det är att jag är så himla rädd att göra fel. Hur lång tid tar det innan man märker av "ingreppet" efter en kastrering?
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Kemisk kastrering finns inte för hästar.

Antingen hittar du en stallplats där de tar emot honom, eller ännu hellre en lösdrift för unghingstar där han kan få leka av sig och mogna vilket förhoppningsvis leder till att hans beteende förbättras, eller så skär du honom.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Jag tycker att det är jättebra att du inser att du inte klarar av honom själv, om han ska fortsätta vara hingst. All heder åt dig för detta!
Tyvärr är det nog så att du är tvungen att välja mellan att kastrera och behålla hästen eller att sälja och låta honom få en chans som ev framtida avelshingst. Hur du ska göra där är det bara du själv som kan avgöra.

Vissa hingstar kan bli riktigt jävliga redan som ettåringar, men de flesta väntar något år till. Hormonpåslaget kan ställa till det ordentligt för dem! Det varierar väldigt hur fort de reagerar efter kastrering. Vissa "blir valacker" direkt medan det tar mer tid för andra.
Jag kastrerade mina treåringar i maj och nu skulle jag nog anse att 95% av deras hingstbeteende är borta.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Kan inte Görels idé vara nått då, att skicka iväg honom på hingstlösdrift ett tag? Eller har han kompisar i samma ålder där han står nu?
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Tänkte precis föreslå samma sak iväg med honom på en unghingstlösdrift, välj en som har en äldre uppfostrare i flocken och låt honom gå där tills han är 3 så finns chansen att du får hem en trevlig kille som har fått klart för sig att han inte är störst på jorden de behöver sättas på plats av någon av högre rang så brukar poletten trilla ner så småningom vissa tar lite tid. Har själv en ung kille som blev rejält hingstig redan som åring, nu börjar han faktiskt att dämpa ner sig igen och är nu snart 2,5 på honom åker iofs kulorna den närmsta månaden men det var bestämt tidigare.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

han blir kanske lättare att hantera, men jag tror han kommer fortsätta vara ordentligt hingstig. Och har man ingen direkt hingstvana sen innan så kanske en kallblodshingst är väl mastigt att börja med. De har ju en hel del styrka bakom sitt hingstiga beteende. Jag har ju haft både shettisunghingstar och halvbloddito. Och min erfarenhet är att de brukar vakna till liv vid 3-årsåldern, men att det ibland kommer tidigare - fast då blir ännu värre när de blir 3...

Ett möjligt alternativ vore kanske att låna ut till nån erfaren hingstägare.

tillägger - alla mina unghingstar har gått i hingstflock, med varierande hög rang på ledaren. Men inte ens de grabbar som fick växa upp med min gamla valack som stentuff ledare blev fromma som lamm när de kom därifrån...
 
Senast ändrad:
Sv: Kemisk Kastrering?

Alla hästar är olika. Jag hade för ett par år sedan en B-ponny hingst (shetland/islandshäst/russ) som var väldigt hingstig vid 11 månaders ålder. Där rök kulorna så fort det bara gick kan jag säga! Men ung och hingstig var han redan då. Och svår att hålla innanför staketen och att hantera fast han var så liten.

Så jag kan bara tänka mig hur det är med en stor nordis :o

För det första: Superbra att du insett att du själv inte klarar av det
För det andra: Nej, kemisk kastrering finns inte för hästar
Tredje: Jag föreslår du hittar en unghingstflock på lösdrift till honom där han kan gå och leka av sig hela dagarna. Det KAN vara en fas som går över. Du kan ju prova i alla fall.
Fortsätter han att vara för mycket hingstig och inte tar åtsägningar, ja då är det inget man vill avla på i alla fall.
Å andra sidan behöver man pondus själv som hingstägare och det är det inte alla vi som har tillräckligt med.
Så en annan ägare kanske kan få bukt med hingstigheten.

Kanske någon är intresserad av att låna honom och försöka få fram honom som hingst. Kanske du kan hitta en delägare (typ en uppfödare) till honom?

Mot att få hjälp att visa fram honom så får dom en viss procent på betäckningar sen osv...
Man kan ju deala hur mycket somhelst ;)



Men på ditt inlägg verkar det som om ditt dilemma är:
Anda människor vill ha kvar din häst som hingst medan du egentligen struntar i om han är hingst eller inte, du vill ha din underbara häst! Det är himla lätt att stå vid sidan av och tycka gör si eller gör så.
Och om så är fallet så tycker jag du ska kastrera och ha din underbara häst. Även om en stam är svag så hänger den faktiskt inte på din hingst :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kemisk Kastrering?

kl

Jag håller med de som skrivit tidigare, är han så hingstig redan som ettåring så kommer det att bli betydligt mer när han blir äldre.
Lösdriftsalternativet är bra OM de har en tillräckligt stabil och stark ledare där, är din kille tuff och tar kommandot på lösdriften får du garanterat ett rent helvetes monster atthämta hem sen.

Ang kemisk kastrering så har jag faktiskt pratat med cheftveterinären på min ATG-klinik om det då jag har klapphingst. Mkt snäll och inga problem så jag ser ingen anledning att lägga stora pengar på operation för att kastrera men det skulle underlätta tex hagsituationen och att han skulle kunna gå med sällskap.

Vi diskuterade det och han sa att det är lätt att ordna, det forskas på det rätt mkt nu för att man kanske ska kunna slippa de traditionella kastrationerna och ffa för att slippa buköppning på klapphingstar. Anledningen till att det inte redan används är tävlingsstoppet för hormonbehandlade hästar. Du får inte starta häst som hormonbehandlas och det är ju vad man gör vid en kemisk kastration så innan förbunden godkänt denna hormonbehandling för tävlingsverksamma hästar blir det inte aktuellt att utföra behandlingen. Många ston som belv besvärliga vid brunst hormonbehandlades förr för att fungera "hela tiden" men det görs inte heller längre av samma orsak, att det inte är tävlingsgodkänt.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Tack för alla super svar! Det värmer att få hjälp. Jag ska försöka få tag på lösdrift för unghingstar. Han behöver nog få sig en rejäl kok stryk;) Känns lite surt när jag hade tänkt börja köra in honom i vinter.

Han delar stall med en 8 årig märr av samma ras. Hittills har det gått bra. Men efter premeringen så blev han som förbytt. Han behöver nog gå i en större flock och få veta sin plats.

Vill bara poängtera att han älskar när man håller på med honom och tycker om att bli tömkörd. Han är inte elak.
set


Tack än en gång:)
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Klokt tänkt! Det viktigaste just nu är att han får sitt behov av att leka och rasa tillgodosett och då får man stå tillbaka med sina egna behov. Har själv en åring långt hemifrån för att ge henne en bra unghästtid.

Hoppas du hittar en bra lösdrift med åtminstone en jämnårig hingst så att han får mogna och utvecklas.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Få välhanterade hingstar är elaka men det är inget konstigt med att en unghingst (eller vilken unghäst som helst egentligen) blir jävligt besvärlig om den inte får gå med jämnåriga och busa av sig och bli uppfostrad. Så oberoende om du väljer att kastrera eller inte så är det en bra idé att hitta lite jämnåriga kompisar till den.
 
Sv: Kemisk Kastrering?

Jag har pratat med en man som var ägare till Tronds pappa.
Förhoppningsvis får han komma dit. Då får han träffa både jämnåriga och bli uppfostrad.

Känns som om en tung sten har fallit från mina axlar.

Tack än en gång för era svar!!
:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att ta en unghingst på foder. Det jag funderar på är hur man bör göra med kostnad för tex kastrering, utdragning av...
Svar
3
· Visningar
1 361
Hästvård Har haft ett par hingstar förut varav en kastrerades november 2007 pga hans temperament. Har nu fått hem en vblhingst med bra stam ej...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Hovis
·
H
Avel Jag behöver kreativ hjälp med val av hingst till detta 4-åriga sto för en eventuell betäckning. Hon är e.Akribori-Maistic-Koncerz xx...
Svar
10
· Visningar
1 644
Senast: Helan
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp