Kemtvätt - måste eller ej?

Liten

Trådstartare
Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30 grader i maskin ("handtvätt"-program). Nu inser jag dock att den nya enligt tvättrådet ska kemtvättas, vilket inte låter sig göras helt lätt för mig då jag lär åka till närmsta lilla stad för att lämna/hämta, utöver då kostnaden för kemtvätt. Jag brukar undvika kläder som inte kan tvättas hemma, men tänkte inte ens på att kolla i det här fallet pga min tidigare erfarenhet av klädmärket. Mina andra plagg i samma/liknande material (polyester, elastan, viskos) tål vattentvätt i maskin.

Sååå.. Nu är frågan: är kemtvätt det enda alternativet, eller bör det fungera att tvätta på maskinens "skonsammaste" program med Y3 fintvättmedel? Självklart vill jag inte förstöra kavajen - jag är generellt rädd om mina kläder, och jag har ju köpt den för att jag verkligen gillar den. Men ja.

Att vädra utomhus är tyvärr inget alternativ för mig, av flera skäl.

Prisklass: en tusenlapp.
Material: 90% polyester, 10% elastan. Fodret är i 100% polyester.


🙏
 
Jag har varken steamer eller strykjärn, men att fodret inte är helt slätt efter tvätt har aldrig bekommit mig hittills (jag har i skrivande stund totalt fyra kavajer). Jag har inte möjlighet att förvara dem hängande, så de blir skrynkliga i förvaringen ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte en ridkavaj på tradera för ett tag sedan och har använt den en gång men den är faktiskt för stor så jag tänkte sälja den igen...
Svar
5
· Visningar
889
Senast: Claudia2
·
Utrustning Just ett sådant täcke fick följa med mig hem eftersom Fröken behövde nytt svettäcke. Nu är det dags att tvätta det och då gjorde jag det...
Svar
1
· Visningar
876
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp