Bukefalos 28 år!

Kennedy 1119

pastejja

Trådstartare
Blev lite nyfiken på den här hingsten, ni som har erfarenheter av honom eller hans avkommor?
/U
 
Sv: Kennedy 1119

Ingen som har något att berätta? Vad jag kan utläsa så är det en intressant hingst men jag lyckas inte hitta bilder på så många avkommor, svårt namn att söka på ;)
/U
 
Sv: Kennedy 1119

Ingen som har något att berätta? Vad jag kan utläsa så är det en intressant hingst men jag lyckas inte hitta bilder på så många avkommor, svårt namn att söka på ;)
/U

Hans föl har gått bra på fölvisningarna, vet jag. Har haft en unghingst efter honom installad en vinter, hos mig. Och han var väldigt ädel, extremt vacker i huvudet och mkt trevlig att hantera. Mkt bra rörelser hade han.
 
Sv: Kennedy 1119

Tack för svar, det lät ju som en trevlig en :). jag har dålig koll på fölresultaten, inte så många visade i¨år väl?

Jag hittar ingen info om mödernet, någon som vet något?
/U
 
Sv: Kennedy 1119

Jag har två st e.Kennedy och u Jarrah som är e.Martini-Flamingo.
Stoet f.07 fick 50 p på fölmönstring med bla 9:a på typ och trav. Hon är en härlig häst! Öppen, glad, busig och otroligt söt med vackert litet huvud. Otroligt feminin. Hon är ganska liten och jag vet inte riktigt varför. Vare sig Jarrah el Kennedy lämnar smått i vanliga fall.
Hingsten är född i år och han är lik sin syster. Han fick 47 på mönstringen (domaren tyckte sig se att han hade en muskelbristning i armbågsmuskulaturen och höll tillbaka sina frambensrörelser), men i championatet kom han igen och vann gångartsdelen. Han är av bra typ och är betydligt större än sin helsyster. Även han är trevlig och rör sig bra.

Jag har sett flera avkommor än mina och tyckt om dem allihop. Jag skulle gärna använda honom igen.
Justin
dsc03386_50329722.jpg

Jackie
jackie1.jpg
 
Sv: Kennedy 1119

Jättefina båda två :). Om du jämför med mamman, vad verkar ha blivit bättre eller sämre?
/U
 
Sv: Kennedy 1119

Jättefina båda två :). Om du jämför med mamman, vad verkar ha blivit bättre eller sämre?
/U

Nu är mamman och mormodern elitston och har lämnat bra med många olika hingstar, men jag tycker att gångarterna är bättre än mamman och temperamentet. Modern har inte ngn direkt lysande gång, mkt pga en gammal skada och är inte den mest enkla häst. Hon är svår att fånga i hagen tex, men å andra sidan lätthanterlig bara du har tag i henne. Typ och utstrålning sätter hon alltid och trots hennes lite skumma sätt så blir avkommorna trevliga och ridbara.
 
Sv: Kennedy 1119

Jag har sett ett par föl efter honom. De jag såg var ädla med fin front, just det brukar väl Ferro ge. Sen såg jag inga rörelser direkt eftersom de gick i hage när jag såg dem.

Och så helt OT, men jag lyckades hitta två halvsystrar till min märr på hemsidan du länkade till! Jättekul! Tack för det! :D
 
Sv: Kennedy 1119

Nu är mamman och mormodern elitston och har lämnat bra med många olika hingstar, men jag tycker att gångarterna är bättre än mamman och temperamentet. Modern har inte ngn direkt lysande gång, mkt pga en gammal skada och är inte den mest enkla häst. Hon är svår att fånga i hagen tex, men å andra sidan lätthanterlig bara du har tag i henne. Typ och utstrålning sätter hon alltid och trots hennes lite skumma sätt så blir avkommorna trevliga och ridbara.

Just det, det var ju så det var, hade missat att det var det stoet, har läst om henne tidigare, kul att du har ett så fint sto.
Jag känner inte mitt sto lika bra som du känner ditt, och hon är inte elit (än ;)) men mamma och mormor är elit :). Hur som helst, du har inte sett avkommor till ston som inte varit lika säkra i sin nedärvnining?
/U
 
Sv: Kennedy 1119

Jag har sett ett par föl efter honom. De jag såg var ädla med fin front, just det brukar väl Ferro ge. Sen såg jag inga rörelser direkt eftersom de gick i hage när jag såg dem.
Och så helt OT, men jag lyckades hitta två halvsystrar till min märr på hemsidan du länkade till! Jättekul! Tack för det! :D

Bra front har mitt sto med, det är ju en bra start ;).
Över lag om jag försöker läsa på verkar avkommorna bli hyfsat multi och ha bra typ och hög ridbarhet. Verkar lämna ädla normlstora avkommor med trevligt temperament.
Har andra också fått samma intryck?
Hur ser benställen ut? Överlinje?

Kul med syskonen :)

/U
 
Sv: Kennedy 1119

Jag väcker den här gamla tråden till liv för att höra om mer erfarenheter av Kennedy eftersom jag har honom som kandidat till mitt sto i år.

Han är ju inte så mycket använd i aveln, men kanske att det finns något mer att säga om honom som inte sagts ännu :)
 
Sv: Kennedy 1119

förresten.. jag har inte sett en enda fuxavkomma, finns det?

Jag kollade igenom avkommorna på ASVH's databas och han har gett svart, brunt (och naturligtvis allt mellan svart och brunt), skimmel och brunskäck. Men inga fuxar.

Mina kunskaper om färggenetik är inget vidare, men eftersom han trots allt hade 54 avkommor här så känns det väl ganska säkerställt att han inte ger fuxar....

/Jenny *som nu hoppar över till tråden om färgenetik för att förstå hur det ligger till :)*
 
Sv: Kennedy 1119

Hittade detta om Uptown:

The 2004 KWPN Licensing Champion (by Kennedy x Ubis) will stand at stud at Stallion Station Klatte in Germany (2010). Owned by Toine Hoefs, Kathy Connelly and Al Guden of Hyperion Farm, Uptown was the highly acclaimed champion of the 2004 KWPN stallion licensing in 's Hertogenbosch and won the stallion performance test. Under Hans Peter Minderhoud Uptown aced the 2005 Pavo Cup Finals as a 4-year old and was reserve Pavo cup champion as a 5-year old. He also won the 2006 KWPN Stallion Competition and finished second in the 2007 KWPN Stallion Competition. The combination also represented The Netherlands at the 2006 World Championships for Young Dressage Horses, where they finished fifth.

Himla synd att Minderhoud inte fick behålla hingsten:(. Hade troligen medfört att Kennedy hade blivit mer populär här i Sverige också om Uptown hade visat upp sig mer internationellt. Sen är visserligen Kennedy synnerligen skitdåligt marknadsförd.
 
Sv: Kennedy 1119

Hittade detta om Uptown:
Himla synd att Minderhoud inte fick behålla hingsten:(. Hade troligen medfört att Kennedy hade blivit mer populär här i Sverige också om Uptown hade visat upp sig mer internationellt. Sen är visserligen Kennedy synnerligen skitdåligt marknadsförd.

Jag håller med dig på samtliga punkter!
Jag tror att Kennedy är en väldigt bra hingst som blir helt bortglömd pga utebliven marknadsföring :cool:
Och tyvärr verkar de flesta annars bara komma ihåg honom från hingsttåget för flera år sen då han fortfarande hade ont i munnen efter olyckan och såg nästan oridbar ut.

Här är ett filmklipp på Uptown från Youtube. Han är lite spänd kanske, men oj vilken läcker häst. :d
 
Sv: Kennedy 1119

**KL**
Jag lyckas inte få paardenfokken på svenska idag, sökte på Kennedy och såg att han verkar ha en del tävlande avkommor, någon som vet mer? I vilka klasser? Tycker att jag ser Kennedys namn i flera yngre holländska förmågors stamtavlor, och jag är väldigt nyfiken på hingsten.. Hemsidan säger ju inte så där jättemycket..
 
Sv: Kennedy 1119

Blev lite nyfiken på den här hingsten, ni som har erfarenheter av honom eller hans avkommor?
/U

Kennedy (Ferro-Zalut) KWPN, lever inte idag, tyvärr, utan plockades bort förra året efter en tids sjukdom.

Jag har två avkommor i år efter honom, och är mkt nöjd med dom, har även haft Kennedý´s ägare i från Holland hemma på besök, och vårt hingstföl (Kennedy-Rubignon) fick mkt fina vits ord.
Vårt stoföl (Kennedy-Feinbrand), är inte dum heller, men hingstfölet är ett snäpp bättre.
Men båda fölen är mkt sociala, med ett stort rörelse register.
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Lea88
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
12
· Visningar
555
Senast: Görel
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp