Kennel - hundantal

boccia

Trådstartare
Jag har försökt googla, men hittar inte något svar.

Jag har för mig att jag någonstans läst om att det finns en begränsning på hur många vuxna djur (hundar) man får hålla som kennelnamnsinnehavare. Har fått fram att man inte får ha fler än 10 hundar utplacerade hos fodervärd, men har någonstans i bakhuvudet någonting som säger att det även finns en begränsning på hur många hundar man får ha i hemmet (äga), och att den siffran skulle kunna vara 7.

Någon som vet OM det är begränsning på hundantalet, och isf vad den siffran är? Gör det någon skillnad ifall kenneln innehas av 1 eller 2 personer?
 
Sv: Kennel - hundantal

Kommer så här på rak arm inte ihåg om SKK har någon begränsning... Men djurskyddslagen kräver ett sk §16 tillstånd om man har fler än 10 hundar, om man föder upp fler än 3 kullar/år mm

/Swat
 
Sv: Kennel - hundantal

Vart ska detta tillstånd sökas? Kan man ta reda på ifall personen i fråga sökt tillstånd?
 
Sv: Kennel - hundantal

Låter ju logiskt :) Kanske är bättre att ringa länsstyrelsen där den aktuella kenneln finns belägen, eller de kommer kanske åt register över hela landet?
 
Sv: Kennel - hundantal

Okej :)

Jag ska genast försöka ta reda på vad som gäller där den aktuella kenneln är belägen
 
Sv: Kennel - hundantal

Fast då har hon dålig koll ;)

Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:

* håller 10 eller fler hundar äldre än 12 månader. T.ex. en som har hand om egna hundar eller fodertikar.
* föder upp 3 eller fler kullar per år. Dvs en uppfödare/kennel.
* upplåter 3 eller fler hundar per år. T.ex. draghunds- eller vakthundsuthyrning.
* säljer hundar från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.
* säljer 3 eller fler hundar per år från annans uppfödning.
* förvarar eller utfodrar 4 eller fler hundar. Dvs hunddagis och hundpensionat.

Har man de tillstånd som krävs, tid, möjlighet, plats och intresse så finns det inget som hindrar en människa från att ha 40 hundar om denne så vill.
 
Sv: Kennel - hundantal

Det stämmer at enligt skk får man max ha 10 hundar utplacerade hos fodervärdar! Men vet inte hur många man max får ha hemma..!?
 
Sv: Kennel - hundantal

Beror på att det inte finns en maxbegränsning i antalet hemmaboende hundar.

Som framgår av texten här ovan får man ha upp till 10 vuxna hundar hemma utan några som helst tillstånd och vill man ha fler, så ansöker man om tillstånd från lsty (tidigare från kommunen) får man det beviljat, så kan man ha så många man har lust, tid och ork med utan problem.
 
Sv: Kennel - hundantal

Men har man verkligen möjlighet att ge mental stimulans, omvårdnad, uppmärksamhet m.m. m.m. till mer än 10 hundar/dag? Jag menar, det krävs ju mer än mat och rastning för att en hund ska må bra...
 
Sv: Kennel - hundantal

Varför skulle man inte kunna det :confused:

Tror exempelvis inte att någon som träffat mina jyckar tycker att de är understimulerade eller inbillar sig att de inte har ett bra liv :cool:
 
Sv: Kennel - hundantal

Jo jag länkade till det :)

Men jag menade utan tillstånd alltså. Vill man ha fler så söker man helt enkelt tillstånd :)

Så visst hade hon koll och jag också :D
 
Sv: Kennel - hundantal

JAG skulle iaf inte klara det, och skulle troligtvis gå med dåligt samvete konstant för att jag inte gav varje individ tillräckligt med tid.
 
Sv: Kennel - hundantal

JAG skulle iaf inte klara det, och skulle troligtvis gå med dåligt samvete konstant för att jag inte gav varje individ tillräckligt med tid.

Det beror ju HELT på vilken typ av liv man lever.
Det är ju rätt osannolikt att man som privatperson i en lägenhet i city, för skojs skull skaffar tio sällskapshundar parallellt med heltidsjobb osv.
Utan det är väl mer troligt att man redan har ett aktivt hundliv, typ föder upp, är allmänt involverad i hundvärlden en stor del av sin tid.
Då är det knappast några problem att ha en drös välaktiverade hundar.
 
Sv: Kennel - hundantal

Det beror ju HELT på vilken typ av liv man lever.
Det är ju rätt osannolikt att man som privatperson i en lägenhet i city, för skojs skull skaffar tio sällskapshundar parallellt med heltidsjobb osv.
Utan det är väl mer troligt att man redan har ett aktivt hundliv, typ föder upp, är allmänt involverad i hundvärlden en stor del av sin tid.
Då är det knappast några problem att ha en drös välaktiverade hundar.

Oavsett vilket så har väl merparten av hundmänniskor även ett förvärvsarbete vid sidan av hundarna som tar upp tid, och så ska man hinna äta och sova också... Säger inte att det är omöjligt, men JAG skulle aldrig klara det (inte ens då jag hade ett aktivt hundliv och var involverad till höger o vänster i div. hundaktiviteter)
 
Sv: Kennel - hundantal

Oavsett vilket så har väl merparten av hundmänniskor även ett förvärvsarbete vid sidan av hundarna som tar upp tid, och så ska man hinna äta och sova också... Säger inte att det är omöjligt, men JAG skulle aldrig klara det (inte ens då jag hade ett aktivt hundliv och var involverad till höger o vänster i div. hundaktiviteter)

Nej det tar tid helt klart. :)
Har fullt sjå med att hålla min enda sysselsatt. :D
 
Sv: Kennel - hundantal

Tur att vi alla är olika och att vi alla ( de flesta i alla fall.. Tok finns ju alltid tyvärr) anpassar hundantalet efter vad var och en har tid, möjlighet, ork för ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 087
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 697
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 429
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 695
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp