Bukefalos 28 år!

kennelhosta eller något annat?

J

jappisen

I fredags sov min hund hos mina kusiner som ville låna honom över en natt. På lördag morgon hade lekt med barnen som hade kastat pinnar till honom ( jag brukar inte göra detta då jag vet att han lätt sätter små bitar av pinnen i halsen). När de lämnade honom på förmiddagen sa de att han hade hostat som om han hade fått något i halsen som han försökte hosta upp. De hade gett honom vatten och efter det hade han inte hostat mer. Fick hem honom på förmiddagen och åkte till skogen och gick en långpromenad. Han var lika pigg som vanligt. I söndags morse hostade han efter att han hade ätit. Han harklar sig som om han ska spy. Inget mer under dagen från det var dags för honom att äta igen och då gjorde han samma sak. Även på söndagen var vi och joggad en långrunda i skogen och han hostade inte en enda gång under dagen från framåt kvällen när det var dags för mat.

Om han hade haft något i halsen så borde han val harkla sig oftare inte enbart ca 3 ggr om dagen. Då äter dem väl inte som vanligt?

Idag har han gjort samma sak tre gånger när han ätit och druckit.

Hur yttrar sig kennelhosta? Brukar de inte hosta när de anstränger sig? Han har inte haft kennelhosta sen han var liten och jag minns inte riktigt hur det var då. Jag har för mig att han hostade mycket mer än 3 ggr om dagen då. Funderar på vad det annars kan vara?!
 
Sv: kennelhosta eller något annat?

Kennelhosta är inte en enda sjukdom, det heter egentligen parainfluensa. Det kan drabba väldigt olika, det är som när vi får influensa. Och det finns olika slags parainfluensa. Det kan vara allt ifrån att hunden harklar sig ett par gånger per dygn i några dagar till att den hostar som om den hade krupp/kikhosta i upp till 3 veckor. Vissa har det väldigt jobbigt och hostar i princip tills de ligger i en hög på golvet. De flesta hostar mer när de rör på sig eller äter/dricker.

Det kan alltså vara kennelhosta din hund har, men det kan även vara en halsinfektion eller något som har fastnat i halsen. Kolla tempen och om h*n har feber så bör du kontakta veterinär.
 
Sv: kennelhosta eller något annat?

Tack för hjälpen. Han är bättre nu och det höll bara på i tre dagar så det var nog bara något tillfälligt. Ev hans tonsiller som spökar igen. De har börjat växa tillbaka igen efter att de blev bortbrända för några år sedan.
 
Sv: kennelhosta eller något annat?

Kan ju ha varit att han kanske fick ett litet sår i halsen av nån träflisa som var irriterande när han skulle svälja maten? Skönt att det vart bättre!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 322
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 187
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp