Bukefalos 28 år!

Kennelhosta?? Eller vad??

Ela

Trådstartare
Måste först berätta bakgrunden jag har tre egna hundar och är dagmatte till min mammas valp. För några veckor sedan var jag på en utställning med min ena och fem dagar sedare börjar hon hosta. (vaccinerad mot kennelhosta) Får reda på att fler hostar efter att ha varit på utställningen och antar att det rör sig om kennelhosta, ingen av mina andra hundar börjar att hosta (ej vaccinerade)
Valpen som jag passar har vi hört hosta några få gånger och alltid i samband med ansträngning. (vaccinerad) Hon i sin tur träffar en vavva valp innan vi vet att de är smittade som efter cirka en vecka börjar nysa och vara lite rinnig från ögonen. (min brors hund) Dagarna innan vavvan blir dålig lekar han med min systers blandras hund (en liten blandras) som senare blir jättedålig.

Denna vovven blir sjuk och fnyser/nyser i perioder upp 10 min, han får även någon typ av attacker när det låter som han ska kvävas. :eek: Han kan jaga katten och får dessa attacker och ramlar då ihop, han orkar inte stå upp. Däremellan är han pigg och äter och dricker.

Givetvis har han varit hos vet och fått antibiotika och även medicin mot noskvalster, detta var i tisdags men han är inte alls bättre.

Vad tror ni ? Kan det trots allt vara kennelhosta, även om han inte hostar uten bara nyser och får kvävningsljud?
 
Sv: Kennelhosta?? Eller vad??

Vad trodde veterinären? Eller var det inte din hund som varit hos vet utan nån annan, jag förstod inte...

Kennelhosta brukar ju kännetecknas av hosta, som hunden inte sällan kräks av. När du beskriver nysningar och rinnande ögon, skulle jag snarare tro på nån virusinfektion.
 
Sv: Kennelhosta?? Eller vad??

Både min och min systers hund har varit hos veterinären. Min hund fick diagnosen kennelhosta och fick ingen behandling, hon är nu frisk och har inga symtom.

Min systers hund fick ju pencilin behandling och behandling mot noskvalster eftersom veterinären själv var mycket tveksam till vad det kunde vara. Men det var i tisdags och han är fortfarande väldigt dålig. Han borde ju ha blivit bättre nu...
 
Sv: Kennelhosta?? Eller vad??

Vi var på en hundutställning i ett ridhus för några år sedan. Några dagar efter den började först min hund nysa. Och han nös inte lite, han kunde hålla på några minuter att nysa såpass kraftigt att han körde hakan i golvet. Nysningarna kom i omgångar. 1-2-3 dagar senare var det fler hundar som började nysa på samma sätt. Någon på utställningen hade förmodligen med sig någon smitta. Men inte var det kennelhosta. Kennelhosta kännetecknas av en hosta som hos människan kan liknas vid ett mellanting av krupp och kikhosta. Ofta hostar de upp vitt skum. Om upphostningarna byter färg till "äckelgulgrönt" bör man åka till vetten. Då kan det har gått över till bakterieinfektion så de behöver antibiotika.

Vet inte vad det var, men ingen av de hundar jag vet nös var allmänpåverkade. Det gick över på några dagar.

Parainfluensavaccinet skyddar inte 100%, men om de får kennelhosta så blir den mycket lindrigare. Så finns det även en ovanlig sorts kennelhosta som de kan få fullt ut även om de är vaccinerade.
 
Sv: Kennelhosta?? Eller vad??

*kl*

Kennelhosta är egentligen inte en sjukdom, utan ett samlingsnamn för flera olika infektionssjukdomar i övre luftvägarna.

Kännetecknas som flera skrivit av kikhosteliknande hosta. Som hunden inte sällan kräks av.

Inte alls ovanligt att ca en vecka efter utställning eller vistelse på hunddagis så börjar hunden att hosta.

Därför låt ALDRIG hundarna hälsa på några andra hundar speciellt inte på utställning. Blir så trött på folk som släpper fram sina hundar o inte har någon koll på dom. Jag är en riktig bitch när jag är på tävling eller utställning. Mina hundar får ALDRIG hälsa på några andra hundar. Om de inte är i bekantskapskretsen. Finns ingen anledning att låta hundarna hälsa på en annan hund den troligen aldrig träffar igen.

Min ena hund har haft det en gång men den andra blev inte sjuk alls. Även en bekants hund träffade min samma dag som min började hosta o den var bara ett halvår men den blev inte sjuk den heller. Mina båda hade varit på hundpensionat 1 natt då jag var bortrest o fick det därifrån. (gissa om mina hundar aldrig mer får besöka det pensionatet)
 
Sv: Kennelhosta?? Eller vad??

Det där snorkelljudet efter ansträngning låter väldigt typiskt noskvalster. Behandlingen brukar dock innebära en dos 1gg/v i 3 veckor (beroende på vilket läkemedel man använder) så hela kuren kanske inte är klar?
Kan ju också vara en rhinit (typ bihåleinflammation), svampinfektion i näshålan eller annat. Man kan alltid göra ett sköljprov och odla på (bakterier plus svamp) eller gå in och titta i näsan med ett endoskop om besvären inte upphör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 926
Senast: Luff
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 773
Senast: Migo
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 531
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp