Kennelhosta, hur smittsamt är det?

Milosari

Trådstartare
Fick av en slump reda på att en kollegas hund har fått kennelhosta. Hunden är med på jobbet och nu är jag orolig för att jag ska dra hem smitta till mina egna hundar som både är gamla och ovaccinerade mot kennelhosta. Behöver jag försöka hitta ett annat kontor under tiden kollegans hund är sjuk eller räcker det med att tvätta händerna?
 
Fick av en slump reda på att en kollegas hund har fått kennelhosta. Hunden är med på jobbet och nu är jag orolig för att jag ska dra hem smitta till mina egna hundar som både är gamla och ovaccinerade mot kennelhosta. Behöver jag försöka hitta ett annat kontor under tiden kollegans hund är sjuk eller räcker det med att tvätta händerna?
Väldigt smittsamt. Du måste byta alla kläder och tvätta händer noggrannt innan du kommer in till dina hundar. Kläderna bör du lägga i en plastpåse och sedan direkt in i tvättmaskinen. Undvik kontakt med den smittade hunden.
Vill du vara på säkra sidan kan du vaccinera dina hundar med vaccinet som ges i nosen (Nobivac KC) så fort som möjligt så minskar du risken något för smitta.
 
Fick av en slump reda på att en kollegas hund har fått kennelhosta. Hunden är med på jobbet och nu är jag orolig för att jag ska dra hem smitta till mina egna hundar som både är gamla och ovaccinerade mot kennelhosta. Behöver jag försöka hitta ett annat kontor under tiden kollegans hund är sjuk eller räcker det med att tvätta händerna?

Är det inte rimligare att kollegans hund stannar hemma om den har kennelhosta?
 
Jag undrar om han hade tyckt att det var lika okej om du tog med dig ett barn med fullt utvecklad kräksjuka till jobbet med motiveringen att du inte har någon som kan passa barnet hemma, speciellt om han själv skulle haft en anhörig hemma som har nedsatt immunförsvar eller i övrigt är hälsoskör.
 
Kollegans hund bör stanna hemma om den är sjuk. Punkt. Har du ett arbete där du kan jobba hemifrån hade iaf jag sagt till min chef att så länge kollegan tar med sin sjuka och väldigt smittsamma hund så jobbar jag hemifrån.
Hunden är hemma idag och förhoppningsvis nästa vecka. Jag kanske kan lösa det med annan ingång och hålla privata kläder i skåp, men jag tycker inte det är så jättekul att sitta på möten med en massa entreprenörer iklädd mjukiskläder... Och som sagt så är vi flera anställda med hundar hemma.
 
Då får han ta semester eller begära tjänsledigt. Om ett företag tillåter hundar på jobbet förutsätter det att hunden inte är sjuk på jobbet vid smittsam sjukdom. Fattar man inte det bör företaget införa det som regel.
Vi får egentligen inte ha hundar på jobbet men har ett litet lokalt undantag. Det funkar inte om alla alltid har hundar med sig så nu är det bara en som har det. Vilket är fine för mig! Jag har en bra hundvakt till mina och tycker bara att det är trevligt med djur på jobbet. När den är frisk då. Hade önskemål om att ta med en av mina nästa vecka för att underlätta för min hundvakt som håller på att flytta, och det var så jag fick reda på det.
 
Vi fick in kennelhosta på vårat hunddagis och då kunde kanske vår hund varit i kontakt med smittad och då blev det 10 dagars karantän från dagis
Är mycket smittsamt och även vaccinerade hundar blir sjuka men inte så allvarligt
De fick tvätta hela dagis med virkon innan vi fick komma tillbaka
9 av 42 hundar blev sjuka
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 193
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 778
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 433
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp