Bukefalos 28 år!

Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Hoppelhase

Trådstartare
En hund i vår bekantskapskrets har tydligen kennelhosta, vilket fick mig att undra hur det är med vaccinering, hur bra skyddar det?

Sedan jag fick veta det har jag börjat misstänka att även min kombos hund har detta, han hostar visserligen inte särskilt men har kraxat och spytt vitt slem då och då de senaste veckorna. Min hund visar inga symtom, han är ju vaccinerad rätt nyligen, men det är bekantens hund som fått det också (inte kombons hund dock). Om det är det kombons hund har, kan min hund smitta andra hundar trots att han själv inte verkar ha det? Hur är det med behandling, försvinner det av sig själv? Min kombo verkar inte ha någon intention att gå till veterinären med sin hund.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Kennelhosta finns i fyra olika "stammar" och vi kan inte vacc hundarna mot alla. (Som influensa ungefär!)

Min erfarenhet är att hostan smittar ca 14 dagar innen hunden börjat hosta och ungefär lika länge efter hunden slutat.

Jag upplever även att hostan smittar både direkt och indirekt - dvs via direktkontakt hund-hund OCH genom att en hund nosar där en annan hund hostat eller att en hundägare klappar en smittad hund och bär med sej viruset hem och "överlämnar" det till den egna hunden.

Hostan - precis som vår influensa - angriper olika individer olika hårt. Vissa hundar hostar ett/två dygn och är sedan besvärsfria. Andra blir sjuka med temp, nedsatthet och i värsta fall utvecklas en bakteriell luftvägsinfektion/lunginflamation = vet. besök krävs.

SKK's regler säger att man har 3 månaders "karantän" efter Kennelhost. Man får då inte tävla/ställa ut... Vet inte varför man valt en så lång "isolering" och få verkar efterleva det, men det kan vara bra att känna till.

Slutligen, min egen lilla huskur - om hunden blir smittad - är att förbereda en termos med ljummet honungsvatten innan man lägger sej på kvällen. Om/När hunden börjar hosta på natten - hostan kommer ofta när hunden legat och kliver upp - så erbjuder man lite honungsvatten som dämpar hostan! :)

/Swat
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Vad man oftast ser är att vaccinerade hundar också blir sjuka, precis som Swat säger, men däremot brukar de bli sjuka en kortare tid och oftast inte drabbas av lunginflammation etc.
Så visst kan det vara en god idé att vaccinera, men man måste alltså komma ihåg att vaccinering inte förhindrar att hunden drabbas av kennelhosta :)
Ett tips om hunden har fått kennelhosta är att ta tempen morgon och kväll, för att upptäcka tidigt om hunden blir sämre (lunginflammation brukar ofta orsaka feber).
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Från SKK:s utställningsbestämmelser.

"Smittsam sjukdom
Hund som har en smittsam sjukdom eller
ohyra får inte delta.

Hund får inte delta som under den senaste
månaden har haft eller misstänkts ha haft
valpsjuka, parvovirusinfektion eller kennelhosta,
eller som under den senaste månaden
vistats tillsammans med hund som då var sjuk
i någon av dessa sjukdomar.

Hund får inte delta tidigare än 2 månader
efter avslutad karantänsvistelse."

Som jag tolkar det så är det en månad som krävs mellan avslutad kennelhosta och deltagande i tävlig. Karantän är ju en annan sak - vid import från utlandet till exempel. Eller har jag fel?
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Tack för nyttig info från alla... Nu har ju min hund alltså inga symtom alls och jag vet inte om hunden vi bor med har kennelhosta. Hunden som jag vet konstaterats ha det har vi inte träffat på ett par veckor. Det jag undrar mest är hur mycket jag ska skälla på min roomie för att hon inte har hunden vaccinerad ;) och främst huruvida jag bör hålla min hund borta från andra hundar pga att vi misstänker att hunden han bor med eventuellt har kennelhosta..? Alltså, kan han smitta även om han själv inte har det? (Den andra hunden har kraxat i ett par veckor så det borde brutit ut på min också vid det här laget om han blivit smittad?) Jag vill ju absolut inte sprida någon smitta, men vill heller inte stanna hemma från kurs och träningar i onödan.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Min ena hund har kennelhosta just nu och när jag var i kontakt med veterinär igår så berättade hon att hon haft många just nu med kennelhosta.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

"Hund får inte delta som under den senaste
månaden har haft eller misstänkts ha haft
valpsjuka, parvovirusinfektion eller kennelhosta,
eller som under den senaste månaden
vistats tillsammans med hund som då var sjuk

i någon av dessa sjukdomar."

Om hunden ni bor med är sjuk så gäller ovanstående.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Min hund var på kennel under en resa jag gjorde. Efteråt hade hon kennelhosta OCH noskvalster. Det blev antibiotika mot hostan, och droppar för kvalstret.

Behöver väl inte säga att jag har bytt skötare...

Och hon är och var vaccinerad mot kennelhosta.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Om man har två hundar och den ena har fått kennelhosta och den andra går på antibiotika för annan sjukdom, får inte den hund som går på antibiotika kennelhosta då?
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Grattis på födelsedagen!

Jag ser att du har en tårta med ljus under din bild!
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Tack! :D

*kl*
Vad gäller kennelhosta så är det virussjukdomar och inget som går att behandla med antibiotika. Risken är alltså lika stor/liten att den andra hunden får kennelhosta.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Glömde nämna det också, antibiotikan var mot halsen som hon hade ont i efter att ha hostat.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Men hur ofta får ena hunden kennelhosta och den andra hunden man har inte alls blir smittad? Är det vanligt?
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Skulle tro att det är rätt ovanligt att bara en hund blir smittad om man har flera. När någon av mina två fått kennelhosta har den andra åkt på det kort därpå. Men de delar ju verkligen ALLT med varandra också. Senast fick unghunden lunginflammation som följdsjukdom. Kul... :p
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Hade hunden konstaterad bakterieinfektion i halsen alltså? Eller hade den fått lunginflammation? Bakterieinfektioner kan komma som sekundära sjukdomar (dvs de får fäste eftersom hunden redan är försvagad), men det är inte bakterier som normalt är upphovet till kennelhosta - ergo så hjälper inte antibiotika (som bara dödar bakterier).
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Hmm, pratade med instruktören på valpkursen och så länge min hund inte har/haft några symtom var vi tydligen välkomna.
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Skulle tro att det är rätt ovanligt att bara en hund blir smittad om man har flera. När någon av mina två fått kennelhosta har den andra åkt på det kort därpå. Men de delar ju verkligen ALLT med varandra också.

Det gör inte våra hundar alls så det beror på hur lätt det smittar. Vi bor i samma lägenhet men hundarna umgås i stort sett inte alls, de är i våra respektive rum och det är även ytterst sällan att någon av oss umgås med den andres hund. De har egentligen inte mer kontakt än om vi skulle bo i varsin lägenhet i samma hyreshus så rent teoretiskt kan säkert den ena hunden vara sjuk utan att den andra blir smittad. (Det som är mest irriterande i det här fallet är ju egentligen att jag inte alls vet om det är kennelhosta den andra hunden haft.)
 
Sv: Kennelhosta, vaccination, smitta osv

Jag tänkte det också men tyckte det var skumt när min äldsta hund inte visar nånting nu. Endå tungkysser mina hundar varandra ganska mycket ;).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad har ni för erfarenheter när det gäller kennelhosta? Jag misstänker att min hund har fått det trots vaccinering. Han började...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: HeleneK
·
Hundhälsa Suck suck suck. Har knappt sovit en blund inatt. Abbe har legat och hostat sig blå, kräks upp vitt slem och är allmänt lite nere. Den...
2
Svar
37
· Visningar
8 993
Senast: sussisus
·
Övr. Hund Min veterinär sa hon blivit ganska nedringd här i GBG ang hundar som drabbats av detta. Inte bara stora besättningar som kennlar utan...
Svar
4
· Visningar
1 199
Senast: Morcybbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp