Kennelhosta

Roxer

Trådstartare
Suck suck suck. Har knappt sovit en blund inatt. Abbe har legat och hostat sig blå, kräks upp vitt slem och är allmänt lite nere. Den berömda kennelhostan är här. Det gick så långt att sambon gick och la sig i gästrummet (skulle upp kl fem) för att kunna sova.

Ringde veterinären och fick rådet att ge bisolvon, och nu verkar det lite lättare för honom att hosta upp slemmet, även om det låter helt förskräckligt. Sele på utomhus för att inte trycka över strupen och bara kortare koppelpromenader. Nu är det bara hoppas att lillskiten inte åker på det också. Båda är ju vaccinerade, men inte sjutton hjälpte det mot den här varianten.

Hur har ni klarat er från kennelhosta i år? Allmänna tips för att underlätta för hundarna?
 
Sv: Kennelhosta

Ja vi har haft tur och aldrig råkat ut för kennelhosta trots att vi tränar med andra väldigt mycket.

Hur smittar det? Som en vanlig förkylning eller?

Hoppas sjuklingen kryar på sig snart.
 
Sv: Kennelhosta

Smittar via hosta, nysningar, vattenskålar, nos/nos-kontakt m.m. Som våra förkylningar ungefär. Lite svårare dock att "tvätta händerna" på hundarna. ;)

Ja, han verkar lite bättre just nu. Tror att bisolvonen hjälpte till rätt bra. Han harklar sig lite grand, men inte alls lika mycket.

Kom på att veterinären rekommenderade glass... Något som någon annan hört?
 
Senast ändrad:
Sv: Kennelhosta

Fy vad trist:crazy:
Vår boxer fick kennelhostan med förra måndagen , kräkhostade ända te torsdan , hög feber 40 grader på kvällen , torsdag morgon märkte vi att han hade längre djupare hostningar , åkte till kliniken snabbt , lungröntgen o blodprov visade lunginflamation. Nu måste han ta det lugnt i 2 veckor till , korta promenader , hostar dock inte längre . Vetrinären sa att smittan kan gå i markerna , inte alltid med kontakt , våra hundar har inte träffat andra så han blev smittad genom att få i sig bakterier marken / snön . Akta för lunginflamation den kan utveckla sig till kroninsk bronkit och en arbetande hund med bronkit har ingen framtid så vänta inte med att åka till vetrinären om hostningarna ell febern inte har släppt på en vecka eller om att hunden flämtar o är slö vid rastningarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kennelhosta

Han går just nu väldigt lugna korta promenader, ansträngs inte alls. Ligger och sover just nu - vilket jag kan förstå eftersom han hostat hela natten i princip.

Han började ju hosta igår, så just nu känns det lite tidigt med lunginflammation, men det är klart jag håller koll på om det blir värre. Han har varit lite trött sen i förrgår, men det är ju naturligt om han är sjuk.
 
Sv: Kennelhosta

Än så länge har vi klarat oss, har inte hört att det går runt bland hundar som vi känner heller. Min lille har dock haft det hösten -08, det var väldigt segt och långdraget.
 
Sv: Kennelhosta

Tog oss 4 dagar att få lunginflamationen , var jusst tröttheten som vetrinären hajjade till på , har dock en boxer o han är väldigt sällan trött utomhus :angel:
 
Sv: Kennelhosta

Min hund fick det också trots vaccination!

Det finns väl inte så mycket att göra egentligen förutom att ge bisolvon ifall de har det väldigt jobbigt samt hålla koll så att de inte får hög feber. Lugna koppelrastningar. Min hund hostade som värst i två dagar bara, sedan var det lite småhostande i nästan en vecka.
 
Sv: Kennelhosta

Jag brukar sätta in koppelvila så fort de visar tecken på att inte hänga med, just för att det kan bli farligt rätt fort. Det vet man ju själv att det inte är bra med motion vid sjukdom.

Lillskiten har däremot svårt att förstå varför han inte får busa järnet med gamlingen som vanligt. Får väl börja med apporteringsträningen eller nåt så att han har att göra. ;)
 
Sv: Kennelhosta

Normalt är ju feber i början, men den ska ju gå ner inom några dagar, samt att hostningarna ska avta. Att skita i koppel däremot har Abbe problem med, han får ju inte välja den ultimata platsen själv då (läs: i djupaste snön där han själv nästan försvinner och det är omöjligt för matte att plocka upp det utan att få snö innanför alla kläder)! Dagens i-landsproblem helt enkelt. :D

Vaccinationen tar ju bara på en variant av kennelhostan - den virusburna har jag för mig. Är ju flera olika typer av "förkylningar" som samlas under begreppet kennelhosta. Jobbigt är det i alla fall.

Doseringen på Bisolvonen gör mig lite fundersam dock: 0,5 tablett per 4 kg kroppsvikt. Känns väldigt mkt... Själv tar man ju en tablett? Hm. Man får väl lita på veterinären.

Ska ta och fråga Abbe vad han vill ha för glass också. ;)
 
Sv: Kennelhosta

ha ha så e det här med hans "brorsa" fattar ingenting nu när vi e ute , varför går han alltid i koppel ??:confused:
men håller tummarna att ni slipper lunginflamation , tempa för säkerhets skull varje dag.
 
Sv: Kennelhosta

Just nu ligger han på 37,9 - så ingen feber här inte. Han hittade min Slanket som han har gosat ner sig i. :)
 
Sv: Kennelhosta

Kennelhosta är trist, men tack och lov ganska "ofarlig" åkomma.
(Övergång till lugninfl. förekommer absolut, men det är inte så jätte vanligt!)

Mitt bästa "husmors-tips" är lugn och ro, korta rastningar OCH förbered en termos med varmt/ljummet vatten till natten. Blanda detta varma vatten med lite honung och ge hunden när hostan sätter in. Det har fungerat för mej som enda motåtgärd i många år :)

/Swat
 
Sv: Kennelhosta

Smittar via hosta, nysningar, vattenskålar, nos/nos-kontakt m.m. Som våra förkylningar ungefär. Lite svårare dock att "tvätta händerna" på hundarna. ;)


Det kan inte smitta från människa till hund då? En kvinna som kom direkt innefrån sitt hem där det florerade kennelhosta, började pussa och gosa med min hund. Jag viste inte att hennes hundar hade det utan det säger hon efter goset med min hund :devil: :mad:

Hur lång är inkubationstiden (stavning :confused:), det var för ca 2 veckor sedan.
 
Sv: Kennelhosta

Ah!
Tack, ska prova inatt. Vi höll på att bli tokiga både jag och sambon. Det låter ju så illa, även om det inte är farligt. Mammagenerna slås ju på i full beredskap.

Det kan smitta via miljö också, men det är inte så länge virus överlever utan värd. Har för mig att inkubationstiden är 4-10 dagar, men kan ha fel. :)
 
Sv: Kennelhosta

Kennelhosta finns i flera olika "stammar" och vi kan inte vaccinera mot alla.

För några år sedan fick endast de av mina hundar som var vaccinerade smittan :grin: De icke vaccinerade klarade sej dock!

/Swat
 
Sv: Kennelhosta

Det är ju ingen större mening att hålla isär hundarna heller. Just nu ligger lillskiten på Abbe och sover - så smittad lär han redan vara så att säga. Eller vad tror du?
 
Sv: Kennelhosta

Min erfarenhet säger att hundar faktiskt smittar redan innan de börjar hosta... Och att smittan verkar vara både direkt - hund mot hund - och indirekt - hund mot tex byxor som varit i kontakt med en smittad hund.

Jag har hela min hundhög ihop...Känns lite som att skall man ha skiten så kan lika gärna alla ha den på en gång! :mad:
SKK/SBK har väl fortfarande 3 månaders karens tror jag... (för tävling)?

/Swat
 
Sv: Kennelhosta

SKK/SBK har väl fortfarande 3 månaders karens tror jag... (för tävling)?

/Swat

En månad är det

Från skk.se: Enligt SKKs Allmänna bestämmelser för utställningar, prov och tävlingar får hund som under den senaste månaden har haft eller misstänkts ha haft kennelhosta inte delta. Samma gäller för den hund som under den senaste månaden vistats tillsammans med hund som då varit sjuk
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp