Kennelhosta

Mynta2

Trådstartare
Min veterinär sa hon blivit ganska nedringd här i GBG ang hundar som drabbats av detta. Inte bara stora besättningar som kennlar utan lika mycket av privatpersoner, vaccinerade som ovaccinerade då det tydligen inte ger 100%-igt skydd. Är det någon som drabbats ? Jag har det, men tydligen en mild sådan. 1 dags kikhosta med kräk-slem..fast ingen feber, slöhet, mat eller vattenvägran. Lika pigg och glad ändå. Dag 2 bara lite krax, dag 3 lite mullrande läte...Annars full fart, fast hon ska ju ta det lugnt så: inget tokspring eller liknande. Svårast med detta virus är ju att hindra grannarna att springa fram till en med sina hundar innan man ens hunnit öppna munnen och tala om att dom nog inte ska hälsa så länge hon inte är 100 kry. Sen när det gått in i huvudet så verkar dom tro hunden bär på pest ;)... Jag läste på SVA:s sida att det smittas genom nos-till-nos kontakt och om någon hund nyser/hostar på den andra hunden eller om dom äter ur typ samma mat/vattenskål...osv.

Fast nog undrar jag vart hon fått det ifrån eftersom vi träffar enbart ca 3-4 hundar kontenuerligt, främmande hundar hällsar vi inte på...Fast å andra sidan kanske de vi träffar träffar andra hundar..lång kedja är det nog..som slutar hos oss.
 
Sv: Kennelhosta

Cirkulerar tydligen i Stockholmsområdet också, en av min hunds kompisar har fått det men min vovve verkar (ta i trä) inte ha smittats.
 
Sv: Kennelhosta

Brukar komma varje höst och vår. Mina har klarat sig än så länge från höstens omgång.
 
Sv: Kennelhosta

Båda mina fick det. De är vaccinerade, så det var snabbt övergående, men äldste hunden fick en släng tonsillit samtidigt och har fått äta antibiotika.

// Isa
 
Sv: Kennelhosta

Två vändor med hundarna vi har nu.
Första gången blev labradoren verkligen sjuk, spydde i flera dar och hostade så ingen kunde sova, eng. springer var inte ens snuvig!

Andra vändan efter vaccination, hosta i några dar, men mycket mildare, springer var inte sjuk nu heller!

Min gamla springer hanne dog av kennelhosta, eller rättare han avlivades efter långvarig lunginflammation efter trolig kennelhosta, det var länge sedan och kennelhostan var inte lika känd. Tiken vi också hade (springer) blev aldrig sjuk.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 921
Relationer Jag vill fråga er om en sak som är lite känslig. Jag lever ensam, har mitt jobb, min hund och min lägenhet. Många vänner och en...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 142
Senast: Nila
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Dino
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp