Kennelnamn

jasminelundblad

Trådstartare
Hejsan!
Jag har världens sämsta fantasi så skulle behöva eran hjälp att hitta på ett härligt kennel namn.

Jag har då tänkt föda upp rasen Whippet. Mitt namn är Jasmine och mina hundar heter Buffy (Bitter N Sweet) och Ferrari.

Vill gärna ha något som klingar rätt och är lätt att komma ihåg, så hjälp en vilsen själ som funderat i flertalet månader nu...
 
Du har antagligen redan sett tips på vad en ska tänka på vid val av kennelnamn men undvik namn som är för kopplade till rasen du har, det kan bli lite konstigt om din kennel heter typ ”Racedogs” och du börjar föda upp pekingeser så småningom.

Prova dig fram med olika namn som hänger ihop med ditt namn eller din stamhunds namn. Ta bort lite bokstäver och lägg till typ ”-ix” ”-ton” ”-ville” ”-hill” och sådant där. Själv tycker jag att det inte är så snyggt om kenneln heter HELA innehavarens namn eller HELA stamhundens namn + typ ”-gården”. Men det är ju en smaksak.

Annars kan du ha något ”internskämt” som kennelnamn. Kanske något du brukar kalla dina hundar för. Typ ”Småkrypens”, ”Skruttjyckarnas”, ”Pälsklingarnas” eller något sådant.

Och ha inte någon apostrof innan eventuellt S i slutet av namnet, det blir krångligt att söka på Hunddata då.
 
Vi har döpt kenneln efter platsen vi bor på. Också ett alternativ om du har svårt att trixa ihop nått med namnen.
Ett tips är att ta ett namn utan konstiga tecken, stavningar och liknande då det lätt krånglar till det för intressenter när de vill söka på avelsdata.
 
Jag tog ett namn från en gammal rollspelskaraktär som jag också använt som mailadress i massa år. Unikt, ganska kort och jag vet att mitt fjortonåriga jag hade dött av lycka om hon vetat att hon dels skulle starta kennel och dels ha de namnet. Kanske har du nått sånt gammalt smeknamn eller internskämt som fungerar?

Jag tycker att det är lite lurigt med platsnamn eller hela namnet från en hund - tänk om du flyttar eller det visar sig att hunden bär på genetiska läskigheter så du måste byta linjer?
 
Jag tycker att det är lite lurigt med platsnamn eller hela namnet från en hund - tänk om du flyttar eller det visar sig att hunden bär på genetiska läskigheter så du måste byta linjer?
Jag tänker att det inte gör något? Man kan ju ha älskat platsen eller hunden ändå?
Jag ser då och då kennlar som har namn efter hundar, vissa skulle bli stamtik och andra var bara första husdjuret sas så de har inget med den aktuella aveln att göra men namnet blir ju fint ändå liksom.
 
Ska jag vara ärlig så tycker jag folk övertänker det där med kennel namn.
Så länge man tycker namnet är fint, det är hyffsat enkelt att uttala/stava och ingen annan har det så är det väl bara att köra på?
Att tänka att man kaaaaanske byter ras i framtiden känns väldigt onödigt? Då har man ju hundra variabler att börja räkna in i ett kennelnamn.
Att namnet ska vara internationellt gångbart skulle jag väl ha som högre prio i så fall (men det behöver ju inte vara ett engelskt namn för det - men det behöver kanske inte bara bestå av ÅÄÖ liksom ;) )
 
Jag tog ett namn från en gammal rollspelskaraktär som jag också använt som mailadress i massa år. Unikt, ganska kort och jag vet att mitt fjortonåriga jag hade dött av lycka om hon vetat att hon dels skulle starta kennel och dels ha de namnet. Kanske har du nått sånt gammalt smeknamn eller internskämt som fungerar?

Jag tycker att det är lite lurigt med platsnamn eller hela namnet från en hund - tänk om du flyttar eller det visar sig att hunden bär på genetiska läskigheter så du måste byta linjer?

Jag tycker att kalla kenneln efter platsen eller hunden som allt började med ger en fin historik eller tom hyllning.
 
Ska jag vara ärlig så tycker jag folk övertänker det där med kennel namn.
Så länge man tycker namnet är fint, det är hyffsat enkelt att uttala/stava och ingen annan har det så är det väl bara att köra på?
Att tänka att man kaaaaanske byter ras i framtiden känns väldigt onödigt? Då har man ju hundra variabler att börja räkna in i ett kennelnamn.
Att namnet ska vara internationellt gångbart skulle jag väl ha som högre prio i så fall (men det behöver ju inte vara ett engelskt namn för det - men det behöver kanske inte bara bestå av ÅÄÖ liksom ;) )
Man ska ju bara komma på ett som man tycker är fint, enkelt att stava och inte upptaget :angel: Jag tycker att det är skitsvårt och hittar inget som riktigt faller mig i smaken..det är väl tur att jag bara har hanar än :rofl:
 
Det är verkligen inte enkelt. För min del slutade det med att jag tog en ordbok och började läsa (japp, på fullaste allvar.)
Jag visste vilken bokstav jag ville att namnet skulle börja på, jag visste att jag ville att det skulle "betyda en symbol" och jag visste att jag ville att det skulle ha medicinsk anknytning. Så en medicinsk ordbok och så tog jag mig till asclepian och kände att jag träffat rätt.
Så: ordbok är ett alternativ för oss lite fyrkantigare personer :D
 
Jag planerade ju bara att ta en kull men trevligt ändå att ha kennelnamn på kullen så jag tog över ett kennelnamn från en släkting som inte föder upp längre, billigare, snabbare och smidigare än att ansöka om ett nytt och jag vet ju inte om jag kommer ta fler kullar. Enkelt och neutralt kennelnamn som var en kombination av bokstäver från dennes för och efternamn (och även mina namn då jag råkar ha just de bokstäverna i mitt förnamn).
 
Hoppas att det inte gör något att jag frågar i denna tråd, ts!

Påtal om kennelnamn, anses det konstigt att ansöka om ett namn låååångt i förväg? Jag har hittat ett namn som jag verkligen gillar och som inte är upptagen men jag vågar inte riktigt ansöka då en kull ligger i alla fall 4 år framåt i tiden :nailbiting:
 
Man ska ju bara komma på ett som man tycker är fint, enkelt att stava och inte upptaget :angel: Jag tycker att det är skitsvårt och hittar inget som riktigt faller mig i smaken..det är väl tur att jag bara har hanar än :rofl:
Haha ja det är ju den lilla detaljen bara ;) Nej men det är därför jag tycker folk gör det onödigt svårt när man dessutom ska väga in om man KANSKE kommer byta ras eller flyttar i framtiden. Det är ju svårt som det är liksom.
 
Hoppas att det inte gör något att jag frågar i denna tråd, ts!

Påtal om kennelnamn, anses det konstigt att ansöka om ett namn låååångt i förväg? Jag har hittat ett namn som jag verkligen gillar och som inte är upptagen men jag vågar inte riktigt ansöka då en kull ligger i alla fall 4 år framåt i tiden :nailbiting:

Jag ansökte och fick mitt kennelnamn 2012 för min då planerade kull, sen sprack de planerna och jag har fortfarande inte haft någon kull (och kommer kanske aldrig ha någon).
 
Hoppas att det inte gör något att jag frågar i denna tråd, ts!

Påtal om kennelnamn, anses det konstigt att ansöka om ett namn låååångt i förväg? Jag har hittat ett namn som jag verkligen gillar och som inte är upptagen men jag vågar inte riktigt ansöka då en kull ligger i alla fall 4 år framåt i tiden :nailbiting:
Så fort jag kom på ett jag ville ha som var ledigt så ansökte jag om det :p Fick mitt kennelnamn för ett år sen och finns inga planer på flera år.
 
Hoppas att det inte gör något att jag frågar i denna tråd, ts!

Påtal om kennelnamn, anses det konstigt att ansöka om ett namn låååångt i förväg? Jag har hittat ett namn som jag verkligen gillar och som inte är upptagen men jag vågar inte riktigt ansöka då en kull ligger i alla fall 4 år framåt i tiden :nailbiting:

Inte ovanligt alls.
Jag går SKKs uppfödarutbildning och av 12 deltagare är vi endast 3 som är aktiva.
Många gör sånt här långt iförväg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp