Keramikpelare och stift?

Elinoor

Trådstartare
Var hos tandläkaren igår. Fjärde besöket med en krånglande och numera rotfylld tand. Tanken var att jag den här gången skulle få en kompositkrona och så skulle allt vara klart. Men icke. När jag var klar berättade tandläkaren att han hade varit tvungen att byta strategi och istället byggt en keramikpelare, som han skulle sätta en porslinkrona på senare. Inte helt nöjd med detta, men vad skulle jag väl säga. Jobbet var ju redan gjort.

Idag såg jag på kvittot. Där står Klinikframställd pelare med intraradikulärt stift. Som nickel- och koboltallergiker så börjar jag givetvis fundera på detta. Googlar, och kobolt är visst inte ovanligt som material, även i keramiken, om jag tolkar det jag läser rätt. Givetvis är folktandvården stängd för helgen, så jag kan inte ringa och fråga nu.

Är jag löjlig som funderar på detta, eller borde inte tandläkaren frågat mig innan han tog beslutet att sätta en metall i min kropp? Hur stor är sannolikheten egentligen att det är kobolt i stiftet?

Usch jag kan inte släppa detta, speciellt som jag fick ett yrselanfall när jag satte mig upp efteråt, och det har kommit och gått sen dess. Förhoppningsvis bara en släng av kristallsjukan igen, men lite läskigt när man inte vet vad han stoppat in i min kropp.

Ångrar nästan att jag inte stod på mig och fick tanden utdragen istället. Den sitter såpass långt in så den syns inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Keramikpelare och stift?

Jag har aldrig nånsin blivit tillfrågade om metall när jag varit hos tandläkaren. Typ sen -60talet. Det är nog nåt du får ta upp själv.
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Man får väl fulla i ett formulär innan man blir kund där man får tala om eventuella allergier, sjukdomar m m?
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Tyvärr inget formulär. Kanske för att första besöket var akut, med nämnda tand.
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Fast, det ingår ju liksom i rutinerna att ta upp patientens anamnes, första gången man träffar patienten... Ingen som frågade om du åt någon sorts medicin, eller liknande?
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Jag tycker nästan att jag får frågan om jag har några allergier/sjukdomar/eller dylikt VARJE gång jag kallas till tandläkaren igen (1,5 år emellan besöken, har jag för mig)... Så det verkar ju lite konstigt om de har missat?
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Inte vad jag kan minnas, nej. Är dock säker på att jag hade sagt att jag var allergisk om de hade frågat.
 
Sv: Keramikpelare och stift?

I avsnittet om biverkningar på 1177.se är symtomet på kontaktallergi mot t ex kobolt eksem lokalt i munnen. Det finns inga belägg för allmänna sjukdomssymtom som t ex yrsel.
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Ja det står att det är den vanliga reaktionen, ja.

Enligt 1177.se finns det heller inga belägg för att amalgamfyllningar påverkar hälsan. I vilket fall så lade jag rätt mycket pengar på att ta bort alla amalgamfyllningar, och jag upplevde att jag fick bättre hälsa i samband med att jag blev av med den sista fyllningen. Jag har helt enkelt inte lust att chansa om det nu skulle vara en metall jag är känslig mot i stiftet, och jag tycker att jag kunde fått vara med och bestämma lite.
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Klinikframställda stift görs av glasfiber så ingen metall alls:)
Dock ska tandläkaren fråga efter allergier, viktigt viktigt
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Ja det står att det är den vanliga reaktionen, ja.

Enligt 1177.se finns det heller inga belägg för att amalgamfyllningar påverkar hälsan. I vilket fall så lade jag rätt mycket pengar på att ta bort alla amalgamfyllningar, och jag upplevde att jag fick bättre hälsa i samband med att jag blev av med den sista fyllningen.

Det borde jag förstås ha förstått. Men hoppas det går bra med din tand.
 
Sv: Keramikpelare och stift?

Tack! :)

Nej du borde inte förstått det, det är min högst personliga upplevelse
:)
 
Senast ändrad:
Jamenvisst, det där med stiftet var OK. Jag ringde till folktandvården, och det var mycket riktigt ett glasfiberstift. Så långt allt gott. Om det inte var för att det nu börjat vara istället ... :( Har fått en tid på fredag, då tandis får titta på det. Och beroende på vad orsaken till varet är, så funderar jag nu återigen om jag kanske borde dra ut eländet istället. Det är tanden näst längst in i överkäken, och den syns inte hur brett jag än ler. Hur skulle ni gjort?
 
Jag skulle kolla noga så att jag inte behöver betala allt själv. Har för mig att FK inte skjuter till på tänder långt in i munnen.

Aldrig att jag betalat fullpris för en stifttand så långt in i munnen. då hade jag dragit den istället.
 
Tack för ditt svar! Jag har betalat så mycket nu att jag får stå för 50% själv. Porslinskrona=6000 kr, dvs får jag betala 3000. Men det är om det inte blir några komplikationer...
 
Vad jag försöker säga är att det är inte säkert att du får betala 50%, du kanske måste betala allt. FK ersätter nämligen inte alla arbeten i munnen.

Kronan lossnade på en av mina rotfyllningar för nått år sedan och jag hade fått betala hela kronan själv då tanden är för långt in i munnen. Jag valde att inte göra en ny krona utan tandläkaren fick lägga på material så att tandytan blev slät. Kostade ca 1000:- istället för närmare 8000:- för en ny krona.
 
Jag gjorde en tand långt in med rotfyllning och sedan en dyr krona på den som sen lossnade så jag fick göra om den. Svindyrt. Sen fick jag i alla fall dra ut allting några år senare pga nån anledning som jag nu glömt.
 
Ah... ja nu har jag googlat lite, men det är inte precis övertydligt vad det är som gäller. Men det verkar som tand nr 5-5 är OK för FK att ersätta "dyrare behandlingar" men inte de övriga tänderna. Och i mitt fall rör det sig om nr 6. Oavsett pengarna så blir jag mer och mer skeptisk.

Tur jag har konjak i skåpet hemma så jag kan spola bort den värsta smaken av var. Kanske desinficerar det lite - jag skyller iallafall på det :)
 
KL Mina 50 år gamla amalgamfyllningar (enligt dagens synsätt troligen helt onödiga) har efterhand utvidgat sig o sprängt sönder omgivande tand. Planerar nu att ta bort de tre sista innan detta händer.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp